Process Articulation, Information Flow and Knowledge Flow under Info-Knowledge and Sustainability Criteria in the Corporate Reports
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

value generation
information management
knowledge management
corporate reports
sustainability
transparence

How to Cite

Process Articulation, Information Flow and Knowledge Flow under Info-Knowledge and Sustainability Criteria in the Corporate Reports. (2018). Cuadernos De Contabilidad, 19(47), 117-129. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc19-47.apfi
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

The environmental, social and credibility crisis requires the organizations to do corporate reports accounting for their managerial, sustainability and transparence practices. This article seeks to identify the necessary conditions as well as the affordances offered by the articulation of the integrated report (IR) proposed by the International Integrated Reporting Council (IIRC) and the model of Info-Knowledge Management for Supply Chains (IKMSC). This research is developed based on a conceptual qualitative analysis, carrying out a comparison between the categories providing the grounds for the IKMSC model and the IR, validated through a review and classification of the literature. The most relevant results include to identify that the IR is built out of information. Therefore, it requires to carry out an information and knowledge flow management throughout the organization areas and processes; putting the IKMSC into practice will ensure the integration of information flows and knowledge flows. Additionally, it was found that the IR serves as a fundamental ally in the identification of the information and knowledge flows that should be arranged, which will allow the IKMSC model to define a clear structure for these flows. It will also allow to integrate elements contributing to the organizational processes and, finally, to integrate them at a higher extent. The IKMSC model and the IR draw together to guarantee the standardization of entries, the recording of information, the preservation and circulation of the information and knowledge throughout the report preparation process, which contribute to a better organizational disclosure and thus allowing the transparence and confidence among the society.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Alba, M. y Herrera, K. C. (2015). Modelo de gestión del infoconocimiento para cadenas de suministro de ron a granel. La Habana: tesis en opción al grado científico de doctora en ciencias económicas. Centro de Estudios de Técnicas de Dirección. Universidad de La Habana.

Alba, M. y Herrera, K. C. (2013). Diseño de un portal corporativo para la gestión del conocimiento en la cadena del rongranel Havana Club. La Habana: tesis en opción del título de máster en Gestión de información. Facultad de Economía. Universidad de La Habana.

Arthur, A. (1999). El management en el siglo XXI. Herramientas para los desafíos empresariales de la próxima década.Buenos Aires: Granica.

Artíles, S. (2008). Modelo de gestión integrada de información y conocimiento para la empresa cubana en perfeccionamiento. La Habana: tesis para optar el grado científico de doctor en ciencias.

Barkemeyer, R., Stringer, L. C., Hollins, J. A. y Josephi, F. (2015). Corporate Reporting on Solutions to Wicked Problems: Sustainable Land Management in the Mining Sector. Environmental Science and Policy, 48, 196-209.
10.1016/j.envsci.2014.12.021 Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1462901114002494

Bruhn, M. y Zimmermann, A. (2017). Integrated CSR Communications. En S. Diehl, B. Mueller, F. Weder, M. Karmasin y R. Terlutter, Handbook of Integrated CSR Communication (pp. 3-21). Switzerland: Springer International Publishing.

Carrillo, R. (2009). Modelo para perfeccionar la gestión de información en la Escuela Militar Superior “Comandante Arides Estévez Sánchez”. La Habana: tesis presentada en opción al título de máster en ciencias de la información y bibliotecología.

Choo, C. (1995). Information Management for the Intelligent Organization: Roles and Implications for the Information Professions. Singapore: Digital Libraries Conference.

Cornella, A. (2002). La gestión inteligente de la información en las organizaciones. España: Ediciones.

Dájer, J. (2006). Modelo para la gestión del conocimiento en los destacamentos onterizos del país. Tesis para optar por el título de doctor en ciencias técnicas, Facultad de Ingeniería Industrial-Economía, Ingeniería Industrial, Matanzas, Cuba.

Doyle, C. (1992). Outcome Measures for Information Literacy within the National Education Goals of 1990. Final Report to National Forum on Information Literacy. Summary of Indings.

Dumay, J. y Dai, T. (2017). Integrated Thinking as a Cultural Control? MeditariAccountancy Research, 25 (4), 574-604. 10.1108/MEDAR-07-2016-0067. Recuperado de: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85031111767&doi=10.1108%2fMEDAR-07-2016-0067&partnerID=40&md5=0035161e3f258ebdec41179db0a98ecb

Fairer-Wessels, F. A. (1997). Information Management Education: Towards a Holistic Perspective. South Aican Journal of Library and Information Science, 93-102.

Febles, J. (2013). La gestión del conocimiento y herramientas inteligentes. La Habana: inédito. Presentación en la maestría de Gestión de información.

Franch, K. y Herrera, K. C. (2011). La gestión del conocimiento como herramienta de apoyo al proceso de toma de decisiones: caso de estudio Dirección General TRD Caribe. Universidad de La Habana. La Habana: Ceted.

García, I., Sánchez, L. e Isabel, G. (2011). Corporate Governance and Strategic Information on the Internet: A Study of Spanish Listed Companies. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 24, 471-501.

Gil-Montelongo, M. D., López-Orozco, G. y colaboradores. (2011). Proceso de gestión de información (información con base al conocimiento).

Gopal y Gagnon. (1995). Knowledge, Information, Learning and the IS Manager. Computerword (leadership series), 1 (5), 1-7.

Grant, R. (1996). Prospering in Dynamically-Competitive Environments: Organizational Capability as Knowledge Integration. Organization Science, 7 (4) (julio-agosto), 375-387.

Hahn, R. y Kuhnen, M. (2013). Determinants of Sustainability Reporting: a Review of Results, Trends, Theory, and Opportunities in an Expanding Field of Research. Journal of Cleaner Production, 59, 5-21. 10.1016/j.jclepro.2013.07.005

Hedlund, G. (1994). A Model of Knowledge Management and N-Form Corporation. Strategic Management Journal,15, 73-90.

Herrera, K. C., Rodríguez, F., Franch, K. y Montejo, R. (2009). Introducción de la NC 3000 en la empresa productora de alimentos de Regla-Prodal. Universidad de La Habana, Centro de Estudios de Técnicas de Dirección. La Habana: Ceted.

IIRC. (2013). The International Framework. London: International Integrated Reporting Council (IIRC).

IIRC. (2016). Technology Initiative. London: International Integrated Reporting Council.

Ijiri, Y. (1976). Análisis de objetivos y control de gestión: criterios para los procesos de planificación y control de gestión. Madrid: ICE.

Kerschberg, L. (2000). Knowledge Management: Managing Knowledge Resources for the Intelligent Enterprise. Chile: XXIII Taller de Ingeniería de Sistemas.

Kim, D. H. (1993). e Link Between Individual and Organizational Learning. Sloan Management Review. Fall, 37-50.

Kogut y Zander. (1992). Knowledge of de Firm, Combinative Capabilities and the Replication of the Technology. Organization Science, 3 (3), 383-397.

KPMG. (2017). The KPMG Survey of Corporate Responsibility Reporting 2017. Recuperado de: https://home.kpmg.com/content/dam/kpmg/campaigns/csr/pdf/CSR_Reporting_2017.pdf

Machado, R. (2008). Qué podemos entender por capital humano, cómo crearlo y gestionarlo en las condiciones de Cuba. La Habana: Ediciones Balcón Cidtur Eaeht.

Macías, H. A. y Farfán-Liévano, A. (2017). Integrated Reporting as a Strategy for Firm Growth: Multiple Case Study in Colombia. Meditari Accountancy Research, 25 (4), 605-628. 10.1108/MEDAR-11-2016-0099 Recuperado de https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85031099765&doi=10.1108%2fMEDAR-11-201
6-0099&partnerID=40&md5=a4f72f64a936a2614396722aa9358ff8

Marland, M. (1981). Information Skills in the Secondary Curriculum. London: Methuen.

Merkl-Davies, D. M., Brennan, N. M. y McLeay, S. J. (2011). Impression Management and Retrospective Sense-Making in Corporate Narratives. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 24 (3), 315-344.10.1108/09513571111124036. Recuperado de: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/09513571
111124036

Muñoz Seca, B. Y. (1997). Gestión del conocimiento. Barcelona, España: Universidad de Navarra.

Nonaka y Takeuchi. (1995). the Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics for Innovation. Nueva York: Oxford University Press.

Noriega, Y. (2011). Sistema de gestión de información automatizado para instalaciones patrimoniales del Minint. La Habana: trabajo de diploma para optar por el título de ingeniero en informática. Instituto Superior Politécnico José A. Echevarría.

Ortoll, E. (2003). Gestión del conocimiento y competencias informacionales en el puesto de trabajo.

Páez, I. (1990). Información para el progreso de América Latina. Caracas: Coediciones Universidad Simón Bolívar.

Pérez, A. (2004). Sobre el nuevo sistema de dirección empresarial. Nueva empresa, Revista Cubana de Gestión Empresarial, 0 (1), 5-9.

Ponjuán, G. (2004). Gestión de información: dimensiones e implementación para el éxito organizacional. 1 ed. Rosario, Argentina: Nuevo paradigma.

Ponjuán, G. (2000). Aplicaciones de gestión de información en las organizaciones. El profesional de la información y su dominio de las técnicas y herramientas de gestión. La Habana: tesis en opción del grado de doctor en ciencias de la información.

Ponjuán, G. (1998). Gestión de información en las organizaciones. Conceptos, principios y aplicaciones. Santiago de Chile: Cecapi.

Rivera-Arrubla, A., Zorio-Grima, A. y García-Benau, M. A. (2016). El concepto de informe integrado como innovación en reporting corporativo. Journal of Innovation & Knowledge, 144-155.

Sandberg, M. y Holmlund, M. (2015). Impression Management Tactics in Sustainability Reporting. Social Responsibility Journal, 677-689.

Sierra-García, L., García-Benau, M. A. y Zorio, A. (2014). Credibilidad en Latinoamérica del informe de responsabilidad social corporativa. Innovar, 28-38.

Schleicher, T. (2012). When is Good News Really Good News? Accounting and Business Research, 42 (5), 547-573.10.1080/00014788.2012.685275. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00014788.2012.685275

Soto, M. A. (2005). Modelación de la gestión del conocimiento para las organizaciones cubanas a través de los portales de información. Tesis para optar por el grado científico de doctor en ciencias de la información, La Habana, Cuba.

Sunder, S. (2005). Teoría de la contabilidad y el control. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Sveiby, K. E. (1997). the New Organizational Wealth. Estados Unidos: Berett-Koehler.
Tejedor, B. y Aguirre, A. (1998). Proyectos logos, investigación relativa a la capacidad de aprender de las empresas españolas. Boletín de estudios económicos, LIII (164), 231-249.

Toppinen, A., Li, N., Tuppura, A. y Xiong, Y. (2012). Corporate Responsibility and Strategic Groups in the Forest-Based Industry: Exploratory Analysis Based on the Global Reporting Initiative (GRI) Framework. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 19 (4), 191-205. 10.1002/csr.256

Villardefrancos, M. D. (2000). Estudio del flujo de información para la optimización de procesos en la Facultad de Comunicación. La Habana: tesis para optar por el título de máster en gestión de información en las organizaciones.

Wiig , K. (1993). Knowledge Management Foundations: inking About inking-How People and Organizations Create, Represent and Use of Knowledge. Arlington: Schema Press.

Woodman, L. (1985). Information Management in Large Organizations. London: Cronin, B., ed. Information Management: From Strategies to Action . Aslib.
Cuadernos de Contabilidadse encuentra registrada bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional. Por lo tanto, esta obra se puede reproducir, distribuir y comunicar públicamente en formato digital, siempre que se reconozca el nombre de los autores y a la Pontificia Universidad Javeriana. Se permite citar, adaptar, transformar, autoarchivar, republicar y crear a partir del material, para cualquier finalidad (incluso comercial), siempre que se reconozca adecuadamente la autoría, se proporcione un enlace a la obra original y se indique si se han realizado cambios. La Pontificia Universidad Javeriana no retiene los derechos sobre las obras publicadas y los contenidos son responsabilidad exclusiva de los autores, quienes conservan sus derechos morales, intelectuales, de privacidad y publicidad.

El aval sobre la intervención de la obra (revisión, corrección de estilo, traducción, diagramación) y su posterior divulgación se otorga mediante una licencia de uso y no a través de una cesión de derechos, lo que representa que la revista y la Pontificia Universidad Javeriana se eximen de cualquier responsabilidad que se pueda derivar de una mala práctica ética por parte de los autores. En consecuencia de la protección brindada por la licencia de uso, la revista no se encuentra en la obligación de publicar retractaciones o modificar la información ya publicada, a no ser que la errata surja del proceso de gestión editorial. La publicación de contenidos en esta revista no representa regalías para los contribuyentes.