Published Apr 18, 2023



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Norma Pontet Ubal

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This paper aims to contextualize accounting research in Uruguay by providing an overview of the country's professional training framework and its institutional attachment through universities and professional associations. A descriptive and illustrative qualitative methodology is applied to define the characteristics of accounting research in Uruguay by reviewing academic literature. Additionally, the National System of Researchers and the National Agency of Innovation and Research (ANNI) context of creation is analyzed, which has led to diagnoses and proposals from different stakeholders. Active discussion will continue as social science intellectual production increases, and accounting takes a prominent place as a science. Research networks play a crucial role in continuous development.

Keywords

Accounting research, public accountant, Ph.D. in accounting, accounting in Uruguay, accounting educationinvestigación en Contabilidad, contador público, doctorado en Contabilidad, Contabilidad en Uruguay, educación contablepesquisa contábil, contador público, doutorado em contabilidade, contabilidade no Uruguai, educação contábil

References
Agencia Nacional de Innovación e Investigación (ANNI) (2021). Acta fundacional. https://www.anii.org.uy/institucional/acerca-de-anii/#/acerca-de-anii

Asociación Uruguaya de Costos y Gestión Empresarial (Aurco) (2021). Quiénes somos. https://aurco.uy/quienes-somos/

Auriol, L., Misu, M. y Freeman, R. (2013), Careers of Doctorate Holders: Analysis of Labour Market and Mobility Indicators, OECD Science, Technology, and Industry Working Papers, (2013/04), OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5k43nxgs289w- en.

Balán, J. (2015), Graduate Education in Latin America: The Coming of Age, International Higher Education, (50), pp. 9-11. https://doi.org/10.6017/ihe.2008.50.8002

Bianco, M., Mazzitelli, M, Robaina, S., Waiter, A. y Zeballos, C. (2018), En agenda: una exploración de motivaciones, influencias y prácticas académicas. Informe de encuesta a investigadores en Uruguay. Serie Documentos de trabajo, (1). https://www.csic.edu.uy/sites/csic/files/documentos/BIANCO-ETAL-Final-ISSN.pdf

Caja de Profesionales Universitarios (2023). Afiliados activos al 30.06.2022 por edad, sexo y profesión. https://www.cjppu.org.uy/download.php?m=g&i=1657

Colegio de Contadores, Economistas y Administradores del Uruguay (CCEAU) (2021). Normativa y documentos. https://www.ccea.com.uy/quienes-somos/normativa

Presidencia de la República (21 de mayo de 2014). Reglamentación del Decreto ley 15.661 relativo al sistema de enseñanza terciaria privada [Decreto 104/2014]. https://www.impo.com.uy/bases/decretos/104-2014

Presidencia de la República (29 de agosto de 1995). Reglamentación del Decreto ley 15.661 relativo al sistema de enseñanza terciaria privada [Decreto 308/1995]. https://www.impo.com.uy/bases/decretos/308-1995

Gandelman, N., Parcero, O., Pereira, M. y Roldán, F. (2021). Ventajas comparativas reveladas en disciplinas científicas y tecnológicas en Uruguay. (Documento de Investigación Nº125). Montevideo: Universidad ORT Uruguay. Facultad de Administración y Ciencias Sociales. https://facs.ort.edu.uy/investigacion/documentos-de-investigacion


García, C. (1996). Conocimiento, Educación Superior y Sociedad en América latina. Nueva Sociedad.

Méndez, L, Pellegrino, A, Robaina, S y Vigorito, A. (2019.). Primer censo de personas uruguayas e inmigrantes con título de doctorado. Informe de resultados. Serie Documentos de Trabajo (16/19). https://hdl.handle.net/20.500.12008/

Ministerio de Educación y Cultura (MEC) (2021). Anuario Estadístico de Educación 2019. https://www.gub.uy/ministerio-educacion-cultura/datos-y-estadisticas/datos/anuario-estadistico-educacion-2019 (actualizado agosto 2021).

Sallé, A. (17 de septiembre de 2021). Cátedras, pasantías e investigación: así se vincula el empresariado con la academia, El observador. https://www.elobservador.com.uy/nota/catedras-pasantias-e-investigacion-asi-se-vincula-el-empresariado-con-la-academia-20219175050

PCDUY (2018). Primer censo de personas uruguayas e inmigrantes con título de doctorado. Informe de resultados preliminares. https://ladiaria.com.uy/educacion/articulo/2018/10/investigacion-analiza-resultado-del-primer-censo-de-personas-con-doctorado-en-uruguay/

Sistema Nacional de Investigadores (SNI) (2021). Base de investigadores catalogados en Sistema Nacional de Investigadores. https://sni.org.uy/

Universidad de Montevideo (2021). Maestría en Contabilidad. https://umpe.um.edu.uy/index.php/portfolio/maestria-en-contabilidad-y-tecnica-tributaria/

Universidad ORT Uruguay (2021a). Máster en Impuestos y Normas de Contabilidad, NIIF. https://facs.ort.edu.uy/escuela-de-postgrados/master-en-impuestos-y-normas-de-contabilidad-niif

Universidad ORT Uruguay (2021b). Máster en Contabilidad y Finanzas. https://facs.ort.edu.uy/escuela-de-postgrados/master-en-contabilidad-y-finanzas

Universidad de la República (2021). Maestría en Contabilidad y Auditoría. https://cap.posgrados.udelar.edu.uy/detallesPosgrado.php?idServicio=5&idPosgrado=79

Universidad de la República (2023). Historia de la Udelar. https://udelar.edu.uy/portal/institucional/historia-de-la-udelar/
How to Cite
Pontet Ubal, N. (2023). Accounting Research: Challenges and Opportunities in Uruguay. Cuadernos De Contabilidad, 24, 1–19. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc24.icdo
Section
Artículos

Most read articles by the same author(s)