Publicado dic 11, 2018



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Pilar Ester Arroyo http://orcid.org/0000-0002-6160-871X

Lorena Carrete http://orcid.org/0000-0003-4088-013X

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Resumen

El objetivo de esta investigación fue evaluar la efectividad de una intervención educativa para promover prácticas de alimentación saludable en adolescentes entre 11 y 12 años, bajo un enfoque de aprendizaje activo. En esta intervención participaron adolescentes que cursaban el primer año en una escuela secundaria pública de nivel socioeconómico medio; la efectividad de la intervención se evaluó en términos de la modificación favorable de sus actitudes hacia la comida saludable, su autoeficacia para elegir y balancear alimentos y el incremento del riesgo a la salud que implica una alimentación no saludable. El análisis estadístico de los datos indicó una modificación significativa en la actitud y el riesgo percibido después de la intervención; respecto de la autoeficacia, a partir de la aplicación de un modelo markoviano se estimó cuánto debería durar la intervención para lograr que un mayor porcentaje de adolescentes se percibiera como autoeficaz para seleccionar su alimentación. Estos hallazgos apoyan la propuesta de una modificación a los programas gubernamentales, para la creación de un ambiente saludable en las escuelas de nivel elemental y mejorar las competencias de los estudiantes para seguir una dieta balanceada, sin romper con los patrones socioculturales y los hábitos alimenticios de las familias.


 

Keywords

obesity and overweight, government programs, public health, health behavior, adolescents, Mexicoobesidad y sobrepeso, programas de gobierno, salud pública, conductas saludables, adolescentes, Méxicoadolescents; Mexico, obesidade e sobrepeso, programas de governo, saúde pública, condutas saudáveis, adolescentes, México

References
1. 1. Gupta N, Goel K, Shah P, Misra A. Childhood Obesity obesity in developing countries: epidemiology, determinants, and prevention. Endocrine Reviews. 2012;33(1):48-70.
2. 2. Han JC, Lawlor DA, Kimm SY. Childhood obesity–-2010: progress and challenges. The Lancet. 2010;375:1737-1748.
3. 3. Agenda Ciudadana en Iberoamérica. 8 temas y retos que enfrenta México. 2018 [Internet]. Disponible en: http://agendaiberoamericana.org/mexico/.
4. 4. Shamah-Levy T, Cuevas-Nasu L, Rivera-Dommarco J, Hernández-Ávila M. , (Coord.)coordinadores. Encuesta Nacional de Salud y Nutrición de Medio Camino. Resultados Nacionales 2016. Cuernavaca, México: Instituto Nacional de Salud Pública y Secretaría de Salud de México (MX), ); 2016.
5. 5. Dávila-Torres J, Gónzalez-Izquierdo JJ, Barrera-Cruz A. Panorama de la obesidad en México. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social. 2015;53(2):240-249.
6. 6. Secretaría de Educación Pública. Acuerdo Nacional para la Salud Alimentaria. Estrategia contra el Sobrepeso y la Obesidad. Programa de Acción en el Contexto Escolar. Comisión Nacional de Libros de Texto Gratuitos. Cd.iudad de México: Secretaría de Educación Pública; 2010.
7. 7. Secretaría de Salud. Acuerdo Nacional para la Salud Alimentaria. Estrategia contra el Sobrepeso y la Obesidad. Cd.iudad de México: Secretaría de Salud; 2010.
8. 8. Arroyo-López PE, Carrete-Lucero L . Alcance de las acciones para prevenir sobrepeso y obesidad en adolescentes. El caso de escuelas públicas mexicanas. Revista Gerencia y Políticas de Salud. 2015;14 (28): 142-160.
9. 9. Carrete-Lucero L, Arroyo-López PE, Villaseñor, R. Analysis of the socio-ecological environment to support the design of social marketing strategies to prevent overweight in children. Journal of Consumer Marketing. 2017;34(2):156-168.
10. 10. Bastos T, Barros-Bezerra, JA. Aprender a comer, comiendo: análisis socio histórico de cuadernos sobre educación alimentaria y nutricional, 1938-1946. Revista Brasileira de História da Educação. 2016;16(3):164-192.
11. 11. Elsden-Clifton J, Futter-Puati D. Creating a health and sustainability nexus in food education: designing third spaces in teacher education. Australian Journal of Environmental Education. 2015;31(1):86–-98.
12. 12. Ayliffe B, Glanville NT. Achieving healthy body weight in teenagers. Evidence-based practice guidelines for community nutrition interventions. Canadian Journal of Dietetic Practice and Research. 2010;71:78-84.
13. 13. Van Cauwenberghe E, Maes L, Spittaels H, Van Lethe FJ, Brug J, Oppert JM, De Bourdeaudhuij I. Effectiveness of school-based interventions in Europe to promote healthy nutrition and adolescents: systematic review of published and grey literature. The British Journal of Nutrition. 2010;103:781-797.
14. 14. Bandura A. Self- efficacy in changing societies. Cambridge, UK: Cambridge University Press; 1995.
15. 15. Bandura A. Guide for constructing self-efficacy scales. En: Pajares F, Urdan T, editores. Self efficacy beliefs of adolescent. Greenwich, CT: Information Age Publishing; 1996:. p. 307–3-37.
16. 16. Ajzen I, Fishbein, M. The influence of attitudes on behavior. En: Albarracín D, Johnson BT, Zanna MP, editores. The handbook of attitudes. Mahwah, NJ: Erlbaum;2015:173-221.
17. 17. Rogers RW. A protection motivation theory of fear appeals an attitude change. The Journal of Psychology. 1975;91:93-114.
18. 18. Prochaska JO, DiClemente CC, Velicer WF, Rossi JS. Criticisms and concerns of the transtheoretical model in light of recent research. British Journal of Addiction. 1992;87(6): 825–82-8.
19. 19. Schwarzer R. Self-efficacy in the adoption and maintenance of health behaviours: theoretical approaches and a new model. Self-efficacy: thought control of action. Washington DC: Hemisphere; 1992:. p. 243–2-71.
20. 20. Maddux JE, Brawley L, Boykin A. Self-efficacy and healthy behavior: Prevention, promotion and detection. Self-efficacy, adaptation and adjustment: Theory, research and application. New York NY: Plenum Press; 1995:. p. 173-202.
21. 21. Schwarzer R, Fuchs R. Self-efficacy and health behaviours. En: Conner M, Norman P, editors. Predicting health behaviour: research and practice with social cognition models. Buckingham UK: Open University Press;1995.
22. 22. Mai R, Hoffman S. Taste lovers versus nutrition fact seekers: How health consciousness and self-efficacy determine the way consumers choose food products. Journal of Consumer Behaviour. 2012;11:316–3-28.
23. 23. Rausch-Herscovici C, Kowalski’s I. Obesidad Infantilinfantil. Una revisión de las intervenciones preventivas en escuelas. Revista Mexicana de Trastornos Alimentarios. 2015;6(2):143-151, 2015.
24. 24. Chan K, Tsang L. Promote healthy eating among adolescents: a Hong Kong study. Journal of Consumer Marketing. 2011;28(5):354-362.
25. 25. Gronhoj A, Bech-Larsen T, Chan K, Tsang L. Using theory of planned behavior to predict healthy eating among Danish adolescents. Health Education. 2012;113(1):4-17.
26. 26. Martens MK, Van-Assema P, Brug J. Why do adolescents eat what they eat? Personal and social environmental predictors of fruit, snack and breakfast consumption among 12-14-year-old Dutch students. Public Health Nutrition. 2005;8(8):1258-1265.
27. 27. Asociación Mexicana de Agencias de Investigación y Opinión Pública. Niveles Socioeconómicos AMAI. 2017 [Internet]. Disponible en: http://nse.amai.org/nseamai2/http://nse.amai.org/nseamai2/.
28. 28. Chen X, Lunn S, Deveaux L, Li X, Brathwaite N, Cottrell L, Stanton B. A cluster randomized controlled trial of an adolescent HIV prevention program among Bahamian youth: Effect at 12 months post-intervention. AIDS Behavior. 2009;13(3):499–-508.
29. 29. Lerdboon P, Pham V, Green M, Riel R, Tho LH, Ha NTV, Kaljee LM. Strategies for developing gender-specific HIV prevention for adolescents in Vietnam. Journal of HIV/AIDS prevention Prevention & education Education for adolescents Adolescents & childrenChildren. 2009;20(5):384-398.
30. 30. Godínez-López D, Mondragón Ángeles A, Carmona MA, Valencia Albarrán J. Cultura de salud en adolescentes. Reporte no publicado. Escuela de Negocios y Humanidades, Tecnológico de Monterrey campus Toluca, Toluca, Mex. 2014.
31. 31. Schüz N, Eid M. Beyond the usual suspects: target group- and behavior-specific factors add to a theory-based sun protection intervention for teenagers, Journal of Behavioral Medicine. 2013;36:508–5-19.
32. 32. Must A, Dallal GE, Dietz WH. Reference data for obesity: 85th and 95th percentil of body mass index (wt/ht2) and triceps skinfold thickness. American Journal of Clinical Nutrition. 1991;53(4):839-846.
33. 33. CDC: Centers for diseases control and prevention. 2015 [internet]. Disponible en: http://www.cdc.gov/growthchartshttp://www.cdc.gov/growthcharts.
34. 34. Ko KM, Wu HH, Shieh JI. A framework of a Markov chain model approach to analyze service quality. Proceedings of the 12 International Conference on ISO 9000 and TQM (12-ICIT). Best Practices in Service Industry. Taiwan, RoC: National Chin-Yi University of Technology. ; 2007;. p. 1-11.
35. 35. Floyd DL, Prentice-Dunn S, Rogers RW. A meta-analysis of research on protection motivation theory. Journal of Applied Social Psychology. 2000;30:407-429.
36. 36. Pearson N, Ball K, Crawford D. Predictors of changes in adolescents’ consumption of fruits, vegetables and energy-dense snacks. The British Journal of Nutrition. 2011;105:795-803.
37. 37. Wright K, Norris K, Newman GJ, Suro Z. Improving healthy dietary behaviors, nutrition knowledge, and self-efficacy among underserved school children with parent and community involvement. Childhood Obesity. 2012;8(4):347-56.
38. 38. Chen X, Lunn S, Deveaux L, Li X, Brathwaite N, Cottrell L, Stanton B. A cluster randomized controlled trial of an adolescent HIV prevention program among Bahamian youth: Effect at 12 month post-intervention. AIDS Behavior. 2009;13:499–-508.
39. 39. Mispireta, ML. Determinantes del sobrepeso y la obesidad en niños en edad escolar en Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública. 2012;29(3):361-5.
40. 40. Hemar Nicolas V, Ezan P, Gollety M, Guichard N, LJ. How do children learn eating practices? Beyond the nutritional information, the importance of social eating. Young Consumers: Insight and Ideas for Responsible Marketers. 2013;1(14):5-18.
41. 41. Pedersen S, Gronhoj A, Bech-Larsen T. Family members’ role in healthy-eating socialization based on a healthy-eating intervention. Young Consumers: Insight and Ideas for Responsible Marketers. 2012;13(3):208--223.
42. 42. Moore L, Silva-Sanigorski A, Moore SN. A socio-ecological perspective on behavioural interventions to influence food choice in schools: alternative, complementary or synergistic? Public Health Nutrition. 2013;16(6):1000-1005.
43. 43. Johnston LM, Matteson CL, Finegood DT. Systems science and obesity policy: a novel framework for analyzing and rethinking population-level planning. American Journal of Public Health Research. 2014;104(7):1270-1278.
44. 44. Nyberg G, Sundblom E, Norman A, Elinder LS. A healthy school start-parental support to promote healthy dietary habits and physical activity in children: Design and evaluation of a cluster-randomised intervention. BMC Public Health. 2011;11:185-192.
45. 45. Flynn MA, McNeil DA, Maloff B, Mutasingwa D, Wu M, Ford C, Tough SC. Reducing obesity and related chronic disease risk in children and youth: a synthesis of evidence with ‘best practice’ recommendations. Obesity Reviews: an Official Journal of the International Association for the Study of Obesity. 2006;7(1):7-66.
46. 46. Aquino-Vivanco O, Aramburu A, Munares-García O, Gómez-Guizado G, García-Torres E, Donaires-Toscano F, Fiestas F. Intervenciones para el control del sobrepeso y obesidad en niños y adolescentes. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública. 2013;30 (2):275-282.
Cómo citar
Arroyo, P. E., & Carrete, L. (2018). Intervención orientada a modificar prácticas alimentarias en adolescentes mexicanos. Gerencia Y Políticas De Salud, 17(35). https://doi.org/10.11144/Javeriana.rgps17-35.iomp
Sección
Artículos