The tasks of the Journalist.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
The present paper evaluates the diverse career choices of a journalist in three problematic fields: competence and trades, agencies of validation and the dynamics of transformation. The article explores the implications of a qualitative redefinition of a journalist’s role -from being a mere journalist-intermediary to a journalist-mediator. The journalist is thus seen as one who assumes the asymmetries as well as the social and cultural inequalities as the basis of his profession while allowing him to be actively involved in the construction of a democratic society. Finally, it is argued that journalists should develop a more critical and inquisitive attitude in the light of their redefined role and the media’s increasing use of technology.
Occupational qualifications, Information and communications technologies, Sociology of communication.Competencia profesional, Tecnologías de la información y la comunicación, Sociología de la comunicaciónCompetência profissional, Tecnologias de informação e comunicação, Sociologia da comunicação
— (1980b), “La investigación en las facultades de Comunicación: una experiencia y un proyecto”, en Signo.
— (1982c), “Retos a la investigación de comunicación en América Latina”, en Comunicación y Cultura, núm. 9.
— (1985), “De la comunicación a la cultura”, en Cuadernos del Norte, núm. 29.
— (1986), “A cultura mediaçao entre política, comunicaçao, educaçao”, en Proposta, núm. 28.
— (1987), “Crisis en los estudios de comunicación y sentido de una reforma curricular”, en Chasqui, núm. 13.
— (1989), “Por unas políticas de comunicación en la cultura”, en Gaceta de Colcultura, núm. 1.
— (1990), “Teoría/investigación/producción en la enseñanza de la comunicación”, en Diálogos de la Comunicación, núm. 28.
— (1992a), “Enseñanza de la comunicación; la legitimación de una profesión como campo intelectual”, en Pedagogía y Saberes, núm. 3.
— (1992b), “El oficio del comunicador”, en Una década de formación de comunicadores sociales, Montevideo, Universidad Católica del Uruguay.
— (1993), “Nuevos modos de leer”, en Revista de Crítica Cultural, núm. 7.
— (1997), “Heredando el futuro. Pensar la educación desde la comunicación”, en Nómadas, núm. 5.
— (1998), “Pistas para entrever medios y mediaciones” [prefacio], en De los medios a las mediaciones, 5.ª ed., Bogotá, C. A. B.
— (2000), “La formación del campo de estudios de comunicación en Colombia”, en Leal, F. y Rey, G. (ed.), Discurso y razón. Una historia de las ciencias sociales en Colombia, Bogotá, Tercer Mundo.