Published May 27, 2019



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Pedro David Aguillón Vale https://orcid.org/0000-0002-9287-9950

Jellicy Narváez Serra https://orcid.org/0000-0002-3732-3263

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article analyzes, from a linguistic-discursive perspective, the language behavior by the Venezuelan political leaders when producing messages in their Twitter accounts. Three hundred and fifty-six tweets were analyzed under a semantic and pragmatic approach and from the sociocognitive perspective of the critical discourse analysis. The results showed that: a) the revocatory referendum against President Nicolás Maduro and his Patria Plan were the most recurring topics, and b) the profusion of negative lexical units as well as linguistic actions of assertion and insult provided the standard of verbal offense defining the political discourse. It is concluded that the communicative intention of the leaders focused mostly on increasing the discursive contention rather than promoting a true peace dialogue in the Venezuelan political context.

Keywords

Language behavior, Linguistic-discursive perspective, Semantic and pragmatic approach, Sociocognitive approach, Twitter, Venezuelan political leadersComportamiento del lenguaje, Perspectiva lingüístico-discursiva, Enfoque semántico y pragmático, Enfoque sociocognitivo, Twitter, Líderes políticos venezolanosComportamento da linguagem, Perspectiva linguístico-discursiva, Enfoque semântico e pragmático, Enfoque sóciocognitivo, Twitter, Líderes políticos venezuelanos

References
Aguillón, P., Marcano, J., & Narváez, J. (2015). Deificación de Chávez y futuro país como soportes temáticos de la campaña presidencial venezolana de 2013. Revista Ethos Venezolana, 7(2), 146-161.

Bolívar, A. (2008). “Cachorro de imperio” versus “Cachorro de Fidel”: los insultos en la política latinoamericana. Discurso & Sociedad, 2(1), 1-38. Recuperado de http://www.dissoc.org/ediciones/v02n01/DS2%281%29Bolivar.html

Calsamiglia, H., & Tusón, A. (1999). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.

Emol. Tecnología. (1 de junio de 2016). Gobiernos latinoamericanos son los más activos en la red social Twitter [en línea]. Recuperado de http://www.emol.com/noticias/Tecnologia/2016/06/01/805543/ Gobiernos-latinoamericanos-son-los-mas-activos-en-la-red-social-Twitter.html

Lara, T. (11 de marzo de 2012). Twitter y sus funciones comunicativas [Artículo en un blog]. Recuperado de http://tiscar.com/2012/03/11/twitter-y-sus-funciones-comunicativas/

Mancera Rueda, A., & Pano Alamán, A. (2013). Nuevas dinámicas discursivas en la comunicación política en Twitter. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 56, 53-80. https://doi.org/10.5209/rev_CLAC.2013.v56.43867

Martínez Martín, M. (2012). Redes sociales y política 2.0: Presencia en Twitter de los candidatos a las elecciones andaluzas de 2012 (Tesis de maestría inédita). Universidad de Sevilla, España. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/25473

Mazzuchino, M. G. (2017). Twitter como espacio (¿anti?) político: análisis discursivo de los tuits del presidente Mauricio Macri. Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso, 17(2), 65-82. Recuperado de https://raled.comunidadaled.org/index.php/raled/article/view/247/248

Molero de Cabeza, L., & Cabeza, J. (2006). El análisis del discurso como método para la investigación en las ciencias humanas y sociales. En L. Molero de Cabeza & M. P. López (Eds.), El análisis del discurso en las ciencias humanas y sociales (pp. 13-42). Maracaibo, VE: LUZ- PDVSA.

Molero de Cabeza, L., & Cabeza, J. (2009). El poder, el querer y el protestar. Análisis sociolingüístico del discurso. Maracaibo, VE: Vicerrectorado Académico de la Universidad de Zulia.

Padilla, M. (2015). La argumentación política en Twitter. Discurso & Sociedad, 9(4), 419-444. Recuperado de http://www.dissoc.org/ediciones/v09n04/DS9(4)Padilla.pdf

Parra, M. (7 de agosto de 2016). Diosdado Cabello ejerce rol de jerarca entre los más radicales del chavismo. Versión Final [en línea]. Recuperado de versionfinal.com.ve/politica-dinero/diosdado-cabello-ejerce-rol-de-jerarca-entre-los-mas-radicales-del-chavismo/

Pottier, B. (1992). Teoría y análisis en lingüística. Madrid: Gredos.

Romero-Castillo, E. (8 de septiembre de 2016). La crisis venezolana III (JUL – SEP 2016). DW Made for minds [en línea]. Recuperado de www.dw.com/es/la-crisis-venezolana-iii-jul-sep-2016/a-19536792 twven.com.

Twitteros en Venezuela. (2016). Ranking de Twitteros más seguidos en Venezuela (1 al 50) #twven. Recuperado de http://twven.com/r/top-50/

Van Dijk, T. (1999). Ideología. Barcelona: Gedisa.

Van Dijk, T. (2008). Semántica del discurso e ideología. Discurso & Sociedad, 2(1), 201-261. Recuperado de http://www.dissoc.org/ediciones/v02n01/20Dijk.pdf

Van Dijk, T. (2016). Estudios críticos del discurso: un enfoque sociocognitivo. Discurso & Sociedad, 10(1), 137-162. Recuperado de http://www.dissoc.org/ediciones/v10n01/DS10%281%29Van%20Dijk.html

Ventura, A. S. (2016). Argumentación y discurso político en Twitter. Análisis de la campaña presidencial Argentina 2011. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 69, 39-66. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=495952431003
How to Cite
Aguillón Vale, P. D., & Narváez Serra, J. (2019). Language Behavior of the Venezuelan Political Leaders when Using Twitter. Signo Y Pensamiento, 38(74). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp38-74.cllp
Section
Agendas