Published Jun 24, 2020



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Elizabeth Casallas Forero https://orcid.org/0000-0002-3590-5462

José Ignacio Bolaños Motta https://orcid.org/0000-0002-9976-1808

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This research sought to develop a study regarding the forms of existing communication line between a group of hearing mothers and deaf children, the latter with ages between fourteen and twenty-six years, belonging to ASORMETA (Villavicencio Colombia). From this question it was addressed a methodology of qualitative form, which contemplated four phases, developed from the approach of the (IAP) Participative Action Investigation. The results are evident in the analysis of the emergent communication between mothers and children, and in the transformation of the family reality since the use of the sign language. Finally, the conclusions show the need for a political policy and a sensitization to the deaf population.

Keywords

Sordos; familia; lenguaje de signos; políticas; adolescencia.Deafness; family; sign language; politics; adolescence.

References
Agurto, A. (2009) Las inteligencias múltiples en la educación para sordos. Santiago: Polis Revista Latinoamericana.

Álvarez, J., & Jurgenson, G. (2009). Cómo Hacer Investigación Cualitativa Fundamentos y Metodología. México: Paidos.

Arndt, S. (productor) y Becker, W. (director). (2003). Good Bye, Lenin! - Adiós a Lenin. [Cinta cinematográfica]. Alemania: X Filme Creative Pool / ARTE / WDR / Senator Entertainment.

Báez, C. (2010) La Escuela Emergente a Través de la Práctica Artística. La Experiencia y la Subjetividad. Tunja: Praxis & Saber.

Berger, P. & Luckmann, T (1995) La Construcción Social de la Realidad. Argentina: Amorrortu editores.

Black, C. (Productor). (1988). The Wonder Years (Los años Maravillosos) [serie de televisión]. Estados Unidos: Emitida por la cadena ABC.

Bonet, J. (2002) Reducción de Letras y Arte para Enseñar a Hablar a los Sordos y Mudos. Alicante: Biblioteca Nacional de España.

Camps, A. (2012) La Investigación en Didáctica de la Lengua en la Encrucijada de Muchos, Caminos. Madrid: Revista Iberoamericana de Educación, N. º 59

Cedillo, J. (2004) Háblame a los Ojos. Barcelona: Octaedro.

Cortina, A. (2009). Ciudadanos del Mundo, Hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid: Alianza Editorial.

Davis, F. (2004) La Comunicación no Verbal. Madrid: ALIANZA EDITORIAL

Fals, O. (2014). Ciencia, Compromiso y Cambio Social. Buenos Aires: Editorial El Colectivo.
Foucault, Michel. 2001. El Sujeto y el Poder. En Michel Foucault: Más allá del Estructuralismo y la Hermenéutica, Hubert Dreyfus y Paul Rabinow. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
Foucault, M. (2003) Vigilar y Castigar. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Gardner, H (2001) Estructuras de la Mente la Teoría de las Inteligencias múltiples. Bogotá. Fondo de Cultura económica.

Gerson, E. Jackson, M (productor) y Jackson, M. (director). (2010). Temple Grandin [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: HBO Films.

Guerra, R. & Heras, J. (1996) Importancia de la Madre en la Estimulación del Lenguaje en Niños con Síndrome de Down. Madrid: Revista Complutense de Educación.

Hernández, H., & Parra, R. (2013). Problemas sobre la distinción entre razonamientos deductivos e inductivos y su enseñanza. Bogotá: Innovación Educativa.

Kemmis citado por Rodríguez, K. c. (2011). Investigación Acción. Métodos de Investigación en Educación Especial. Libro digital.

Khan, A. (productor) (2007) Khan, A. Madhvani, R. Gupte, A (directores) Taare Zameen Par - Estrellas en la Tierra. [Cinta cinematográfica]. India. Aamir Khan Productions.

Mejía, H. (1993) Lenguaje Manual Colombiano. Bogotá: FENASCOL.

Ministerio de Educación Nacional (2006) Diccionario Básico de Lengua de Señas Colombiana. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Piña, J. (1997). Consideraciones sobre la etnografía educativa. México: Perfiles Educativos, 1 - 22.

Velázquez, R. (2010) Aproximación Sociolingüística a las Lenguas de Signos a través de la Realidad Catalana. Murcia: Cartaphilus Revista de Investigación y Crítica Estética. 7-8 (2010), 239-254.

Sacks, O. (2003) Veo una Voz, Viaje al Mundo de los Sordos. Barcelona: Anagrama Colección Argumentos.

Segovia, J. (1999) Discapacidad Auditiva. Avanzando y Capacitando la Integración. Granada: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 3, 2.
Pearson, N. (productor) Sheridan, J. (director) (1989) My Left Foot - Mi Pie Izquierdo. [Cinta cinematográfica]. Reino Unido: Granada Film / Noel Pearson Productions.

Hernández, S. (2007) Sordo, ¡y Qué! Madrid: Loquenoexiste.

Gottlieb, A. Cameron, J. (productores) Werner, P. (director) (2008) Al Frente de la Clase. [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Hallmark Hall of Fame.
How to Cite
Casallas Forero, E., & Bolaños Motta, J. I. (2020). From an Emerging Communication to the Colombian Sign Language. Hearing mothers learning sign language to communicate with their deaf children. Signo Y Pensamiento, 39(76). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp39.cels
Section
Agendas