Published Jun 29, 2021



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Paz Villar-Hernández

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The present article examines the representation of the university in four of the main Spanish newspapers (El País, El Mundo, ABC, and La Vanguardia). On the basis of a pragma-linguistic discourse analysis, we analyse the newsmakers’ or media’s strategies of discourse locutionary framing. The results evince two publication intensities: a higher one in El País, ABC and El Mundo which clearly contrasts with the scarce interest of El Mundo. Data also reveal the high presence of universities in geographically-close media, the poor visibility of private universities in the discourse, and the existence of a lexical strategy that positions these media for or against universities or specific topics. Despite these features, the media analysed mainly use representative illocution and show neutral evaluation of universities, with a slight tendency towards complacent treatment in the cases of ABC and El País.

Keywords

university; higher education; pragmatics; locutionary framing; pressUniversidad; Educación superior; pragmática; encuadre discursivo; prensa

References
Araluce, G. (2018). Cifuentes insiste ante la juez en que obtuvo legalmente su máster en la Rey Juan Carlos. El Español. Recuperado en: https://www.elespanol.com/espana/20180723/cifuentes-rehuye-periodistas-declara-juez-investiga-master/324718111_0.html

Barroso Osuna, J. (2000). Los medios de comunicación como creadores de imagen social. La imagen de la universidad en la prensa. Revista de Enseñanza Universitaria 16, 39-55. Recuperado en: https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/11816/file_1.pdf?sequence=1

Busto Salinas, L. (2013). “University Communication Departments. Analysis of the Situation in Spain”, Estudios sobre el mensaje periodístico, 19, 641-649. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42147

Canel, M. J. (1999). El País, ABC y El Mundo: tres manchetas, tres enfoques de las noticias. ZER Revista de Estudios de Comunicación 4, 97-117. Recuperado en: http://hdl.handle.net/10810/40719

Casado Velarde, M. (1978). La transformación nominal, un rasgo estilístico de la lengua periodística. Cuadernos de Investigación Filológica, 4, 101-112. http://dx.doi.org/10.18172/cif.1421

Chicote, J. (2018). El plagio de Pedro Sánchez a otros autores. ABC. Recuperado en: https://www.abc.es/espana/abci-plagio-sanchez-otros-autores-201809130551_noticia.html

Cotter, C. (2001). Discourse and Media. En D. Schiffrin, D. Tannen, y H. E. Hamilton (eds.), The Handbook of Discourse Analysis (pp. 416-436). Malden (MA)/ Oxford: Blackwell Publishers.

de Aguilera Moyano, M., Farias Batlle, P., y Baraybar Fernández, A. (2012). La comunicación universitaria. Modelos, tendencias y herramientas para una nueva relación con sus públicos. Revista ICONO14 Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes 8(2). https://doi.org/10.7195/ri14.v8i2.248

De Santiago Guervos, J. (2008). La selección léxica en la comunicación persuasiva manipulación y uso del significado para la descodificación y la inferencia. Español actual: Revista de español vivo 89, 113-126.

Delgado Sanz, E., y Chicote, J. (2018). La Camilo José Cela no revisa el contenido de la tesis de Pedro Sánchez pero insiste en su validez. ABC. Recuperado en: https://www.abc.es/espana/abci-camilo-jose-cela-no-revisa-contenido-tesis-pedro-sanchez-pero-insiste-validez-201810100053_noticia.html

Dow Jones Factiva (2020). Search form: “universidad” or “educación superior” [Base de datos]. https://global.factiva.com/sb/default.aspx?lnep=hp
Ejerique, R., y Álvarez, P. J. (2018). La proeza académica de Casado: compaginó dos cargos con dos carreras y un máster. El Diario. Recuperado en: https://www.eldiario.es/sociedad/cronologia-Casado-refleja-carreras-trabajando_0_814368790.html

El Mundo (2011). 100 propuestas para la defender y fortalecer la democracia. El Mundo del S. XXI. Recuperado en: http://www.elmundo.es/elecciones/elecciones-generales/2011/propuestas/.

El País (2014). El País: Libro de estilo (22 ed.). Madrid: Aguilar.

El País (2018). Cristina Cifuentes renuncia al máster, pero culpa a la Universidad de las irregularidades. El País. Recuperado en: http://ir.uv.es/s5y7Sg6

eldiario.es (2018). La Universidad Rey Juan Carlos cierra el instituto del máster de Cifuentes y Casado. El Diario. Recuperado en: https://www.eldiario.es/sociedad/Universidad-Juan-Carlos-Cifuentes-Casado_0_797220577.html

Entman, R. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm", Journal of Communication 43(4), 51-58. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x

Escardíbul Ferrá, J. O., y Pérez Esparrells, M. d. C. (2013). La financiación de las universidades públicas españolas. Estado actual y propuestas de mejora. Revista de educación y derecho 8, 62-79. http://dx.doi.org/10.1344/REYD2013.08.9946

Europa Press (2018a). La Rey Juan Carlos denuncia "un borrado de información" de la época de los máster de Cifuentes, Montón y Casado. El Mundo. Recuperado en: http://www.elmundo.es/espana/2018/09/14/5b9b835b46163ff79f8b45c5.html

Europa Press. (2018b). Pedro Sánchez envió un burofax a ‘ABC’, ‘El Mundo’ y ‘okdiario’ exigiendo que se retractasen. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/politica/20180914/451802564780/pedro-sanchez-burofax-abc-el-mundo-okdiario-retractasen.html

Fairclough, N. (1993). Critical Discourse Analysis and the Marketization of Public Discourse: The Universities", Discourse and Society 4(2), 132-168. https://doi.org/10.1177/0957926593004002002

Fernández, S., y Molero de Cabeza, L. (2003). Construcción lingüística de la imagen de la Universidad del Zulia en Panorama. Opción 19(41), 58-84. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31004103

Fillmore, C. (1985). Frames and the semantics of understanding. Quaderni di Semantica 6(2), 222-254. http://www.icsi.berkeley.edu/pubs/ai/framesand85.pdf

Gallardo-Paúls, B. (2013). Niveles pragmáticos y cognición: estrategias lingüísticas de encuadre en el discurso político. Anthropos 239, 191-210.

Gallardo-Paúls, B. (2014). Usos políticos del lenguaje. Un discurso paradójico. Madrid: Anthropos.

Gallardo-Paúls, B. (2018). Discurso político y desplazamientos discursivos. En C. E. Llamas (ed.), El análisis del discurso político: géneros y metodologías (pp. 13-41). Navarra: EUNSA.

Gallardo-Paúls, B. (2020). El hablar como intención comunicativa. En O. Loureda y A. E. Schrott (Eds.), Manual de Lingüística del Texto (pp. 79-93). Berlín: De Gruyter.

García Rivas, M. I. (2003). Presente de la información institucional de la Universidad española. El caso de la Universidad de Murcia. Communication & Society 16(1), 29-56. https://www.unav.es/fcom/communication-society/es/index.php

González-Pedraz, C., Pérez-Rodríguez, A. V., Campos-Domínguez, E., y Quintanilla Fisac, M. Á. (2017). Análisis comparativo de la presencia de las universidades españolas en prensa digital nacional y local. Revista Latina de Comunicación Social 72, 861-882. http://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1197

Hallin, D. C., y Mancini, P. (2004). Sistemas mediáticos comparados: tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la politica. Barcelona: Hacer.

Hernández, C. (2018). La profesora de la Universidad de Castellón plagiada no valora denunciar todavía a Carmen Montón. El Mundo. Recuperado en: https://www.elmundo.es/comunidad-valenciana/castellon/2018/09/13/5b995d4022601ddc4e8b45ca.html

Hernández Guerra, A., y Martel Escobar, P. (2006). Propuesta de un conjunto de indicadores para el análisis de la presencia informativa de la universidad en la prensa escrita: el caso de la ULPGC. En A. Marín, C.A. Pacho, I. Trelles y G. Zamarrón (eds.). Universidad, comunicación y ciencia: contrastes (pp. 109-126). Mexico/Universidad de Baja California: Mario Porrúa (edits.).

Herrero-Solana, V., Arboledas, L., y Legerén-Álvarez, E. (2014). Universidades y Google News: visibilidad internacional a través de los medios de comunicación online. Revista Española de Documentación Científica 17(3). http://dx.doi.org/10.3989/redc.2014.3.1130

Kim, S.-H., Carvalho, J. P., y Cooksey, C. E. (2007). Exploring the effects of negative publicity: News coverage and public perceptions of a university. Public Relations Review 33(2), 233-235. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2007.02.018

Lafuente-Ruiz-de-Sabando, A. , Zorrilla, P. y Forcada, J. (2018). A review of higher education image and reputation literature: Knowledge gaps and a research agenda. European research on management and business economics 24(1), 8-16. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2017.06.005

Lakoff, G. (1990). Women, fire, and dangerous things: what categories reveal about the mind. Chicago IL etc.: University of Chicago Press.

Lakoff, G., y Johnson, M. (1980). Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra.

Legerén, E. (2014). Visibilidad de las universidades andaluzas en los medios de comunicación on-line a través de Google News. Tesis doctoral. Universidad de Granada. http://digibug.ugr.es/handle/10481/34171

Llera, F. J., y Retortillo, A. (eds.) (2004). Los españoles y la universidad. Primera encuesta nacional sobre la imagen pública del Sistema Universitario Español. Madrid: ANECA.

Martel Escobar, P., y Hernández Guerra, A. (2004). ¿Qué ofrece la ULPGC en la prensa? Recuperado en: https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/7063/7063557/estadisticas_ulpgc_en_la_prensa.pdf

Ministerio de Universidades (2020). Datos y cifras del Sistema Universitario Español. Publicación 2019-2020. Madrid: Secretaría General Técnica del Ministerio de Universidades. https://www.ciencia.gob.es/stfls/MICINN/Universidades/Ficheros/Estadisticas/Informe_Datos_Cifras_Sistema_Universitario_Espanol_2019-2020.pdf

Neuman, W. R., Just, M. R., y Crigler, A. N. (1992). Common Knowledge. News and the Construction of Political Meaning. Chicago: The University of Chicago Press.

Nieto Báez, C. (2014). La imagen de la Universidad de Huelva en la prensa. Comparativa de los diarios "Huelva Información", "Odiel" y "El Mundo Huelva Noticias" (2002-2009). Tesis doctoral. Universidad de Huelva. http://www.tdx.cat/handle/10803/132976

Nieto Báez, C., y Aguaded Gómez, J. I. (2010). La imagen de la Universidad en la prensa: el caso de la Universidad de Huelva. Temas de Comunicación 21, 181-201. http://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/temas/index.php/temas/article/download/434/435

Palencia-Lefler Ors, M. (2012). La Universidad Pública de Navarra en la prensa escrita (2008-10). Estudio sobre percepción y realidad en el discurso periodístico. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 18(1), 37-351. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.n1.39374

Piñuel Raigada, J. L., y Gaitán Moya, J. A. (1995). Metodología general, conocimiento científico e investigación en la comunicación social. Madrid: Síntesis.

Pérez, F. J. (2018). La tesis de Pedro Sánchez no contiene plagios, según el análisis de los resultados de tres programas anticopia. El País. https://elpais.com/politica/2018/09/14/actualidad/1536938921_232616.html

Pérez Serrano, G. (1984). El análisis de contenido de la prensa. La imagen de la Universidad a Distancia. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Pérez-Díaz, V., y Rodríguez, J. C. (2015). La reputación de las universidades. Comunicación presentada en el Building Universities' Reputation. Celebrada en la Universidad de Navarra.. 22 al 24 de abril.
https://www.researchgate.net/publication/277329579_La_reputacion_de_las_universidades_Position_Paper

PRISA. (2014). Informe de sostenibilidad 2014. http://www.prisa.com/informe-anual-2014/

Rejón, R., y Castro, I. (2018). El Congreso investigará el instituto de los másteres de Casado, Cifuentes y Montón. Eldiario.es. Recuperado en: https://www.eldiario.es/sociedad/Congreso-investigacion-Casado-Cifuentes-Monton_0_823118344.html

Repede, D. (2016). Los verbos introductores de discurso narrativizado en los textos periodísticos: análisis y procesamiento metafórico. Pragmalingüística 24, 230-249. http://dx.doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2016.i24.12

Repiso, R., y Chaparro-Domínguez, M.-Á. (2018). Universidades españolas en la prensa extranjera. Análisis de su cobertura periodística. El Profesional de la Información 27(1), 86-94. https://doi.org/10.3145/epi.2018.ene.08

Repiso, R., Merino-Arribas, A., y Chaparro-Domínguez, M. Á. (2016). Agrupación de las universidades españolas en la prensa impresa nacional. Revista española de Documentación Científica 39(2).:http://dx.doi.org/10.3989/redc.2016.2.1292

Rowe, D., y Brass, Kylie (2008). The uses of academic knowledge: the university in the media”, Media, Culture & Society 30(5), 677-698. https://doi.org/10.1177/0163443708094015

Rowe, D. (2017). The University as a ‘Giant Newsroom’. The Uses of Academic Knowledge Revisited”. Culture Unbound, 9 (3), 228–239. http://www.cultureunbound.ep.liu.se/v9/a16/cu17v9a16.pdf

Sanz, L. Á. (2018). Pedro Sánchez admite vínculos con el tribunal de su tesis pero afirma que no tuvo "trato de favor". El Mundo. https://www.elmundo.es/espana/2018/09/16/5b9eb691e2704e0f308b45bc.html

Simancas-González, E., y García-López, M. (2017). Gestión de la comunicación en las universidades públicas españolas. El Profesional de la Información, 26(4), 735-744. https://doi.org/10.3145/epi.2017.jul.17

Teruel Rodríguez, L. (2006). Los medios en la construcción de la realidad política: el caso de El Mundo (1993-1996). Tesis doctoral. Universidad de Málaga. http://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/2660/16811975.pdf?sequence=1

Toledo, D. (2014). Pedro J. Ramírez plantea la creación de un nuevo medio por primera vez desde su salida. El Confidencial, 30/06/2014. Recuperado en: https://www.elconfidencial.com/comunicacion/2014-06-30/pedro-j-ramirez-habla-de-lanzar-un-nuevo-medio-por-primera-vez-desde-su-salida_154338/

van Dijk, T. A. (1983). Estructuras textuales de las noticias de prensa. Anàlisi(7/8), 77-105. https://www.raco.cat/index.php/Analisi/index

van Dijk, T. A. (1991). The interdisciplinary study of news as discourse. En K. Bruhn-Jensen N. Jankowksi (eds.), Handbook of Qualitative Methods in Mass Communication Research (pp. 108-120). London: Routledge.

van Dijk, T. A. (1992). La ciencia del texto. Barcelona: Paidós.

Vicente Mariño, M. (2009). Desde el análisis de contenido hacia el análisis del discurso: la necesidad de una apuesta decidida por la triangulación metodológica. Comunicación presentada en el Ibercom 06, IX Congreso Iberoamericano de Comunicación, Sevilla.

Vidal-Beneyto, J., Imbert, G. (1986). El País y la referencia dominante. Barcelona: Editorial Mitre.

Villar-Hernández, P. (2015). Análisis del discurso sobre la universidad en prensa durante el período 2010-2013: Universidad y discurso mediático. (Tesis doctoral). Universitat de València, Valencia. http://roderic.uv.es/handle/10550/50571

Villar-Hernández, P. (2019). La agenda temática sobre la universidad española en prensa entre 2010 y 2013. El encuadre informativo-discursivo de El País, El Mundo, La Vanguardia y ABC. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, (77), 261-280. http://dx.doi.org/10.5209/CLAC.63290

VOCENTO. (2010). Memoria anual. 2010. Recuperado en: http://www.vocento.com/pdf/vocento-memoria-2010/sources/projet/memoria-vocento-2011.pdf

VOCENTO. (2011). Informe anual 2011. Recuperado en: http://www.vocento.com/pdf/vocento-memoria-2011/memoria-vocento-2011.pdf

VOCENTO. (2012). Informe anual 2012. Recuperado en: http://www.vocento.com/pdf/vocento-memoria-2012/es/pages/vocento.pdf

VOCENTO. (2013). Memoria anual 2013. Recuperado en: http://www.vocento.com/pdf/vocento-memoria-2013/img/pdf/memoria_es.pdf

Wodak, R. (2001). The discourse-historical approach. En R. Wodak y M. Meyer (eds.), Methods of Critical Discourse Analysis (pp. 63-94). London / Thousand Oaks / New Delhi: SAGE Publications.

Wodak, R., y Reisigl, M. (2001). Discourse and Racism. En D. Schiffrin, D. Tannen, H. E. Hamilton (eds.), The Handbook of Discourse Analysis (pp. 372-397). Malden (MA) / Oxford (UK): Blackwell Publishers.
How to Cite
Villar-Hernández, P. . (2021). The treatment of the university in the Spanish press of reference between 2010 and 2013: discursive strategies of enunciative framing. Signo Y Pensamiento, 40(78). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp40-78.tupe
Section
Reports