Published Oct 18, 2023



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Diana Acosta Salazar

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This research studies the assessment practices prevailing in Costa Rican public relations agencies. The methodology consisted of a mixed approach with triangulated analysis. It is shown that the most commonly used techniques do not show the changes, effects or impacts of the communicative activity on the target audiences, although they are presented as results of the effectiveness of the profession. The focus of evaluative practices is quantitative and prioritizes the level of outputs. The use of press monitoring, publicity, return on investment and compliance indicators, together with the analysis of social networks, are the main tools applied. The study identifies deficiencies in planning, an operational approach to the work and a lack of knowledge of evaluation methodologies. This coincides with experiences in other latitudes and could have an impact on the credibility and perception of the profession’s contribution to organizations.

Keywords

Public Relations, Assessment, Measurement, Research, Communication Planningrelaciones públicas, evaluación, medición, investigación, planificación de la comunicaciónrelações públicas, avaliação, medição, pesquisa, planejamento de comunicação

References
Acosta, D. (2018). La cultura de evaluar en relaciones públicas. Revista Razón y Palabra, 22(103), 420-448. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1235

Álvarez, A. (2011). Medición y evaluación en comunicación. Instituto de Investigación en Relaciones Públicas (IIRP).

Colegio de Periodistas de Costa Rica (2015). Base de datos RRPP2015. Autor. http://colper.or.cr/app/cms/www/index.php?id_menu=119

Cutlip, S. y Center, A. (2001). Relaciones Públicas Eficaces. Ediciones Gestión 2000.

Dozier, D. (1984). The evolution of evaluation methods among public relations practitioners [Ponencia]. International Association of Business Communicator.

Garnica, L. (2011). Evaluación y medición de la gestión de la comunicación en las organizaciones empresariales colombianas. Revista virtual Universidad Católica del Norte, 34, 406-430.

González , L. (2005). La evaluación en la gestión de proyectos y programas de desarrollo: una propuesta integradora en agentes, modelos y herramientas. Gobierno Vasco. https://publicaciones.hegoa.ehu.eus/uploads/pdfs/21/La_evaluacion_en_la_gestion_de_proyectos.pdf?1488539149

Grunig, J. y Hunt, T. (2003). Dirección de Relaciones Públicas. Ediciones Gestión 2000.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Stacks, D. W. y Bowen, S. A. (Eds.). (2013). Dictionary of Public Relations, Measurement and Research. Institute for Public Relations. https://instituteforpr.org/dictionary-public-relations-measurement-research-third-edition/

International Association for the Measurement and Evaluation of Communications. (2018). AMEC’s Integrated Evaluation Framework. Autor. https://amecorg.com/amecframework/

Jiménez, A. (2014). Análisis comparativo aplicado a las principales consultoras peruanas de relaciones públicas y comunicación para determinar la tendencia predominante en su modus operandi [Tesis de licenciatura]. Universidad de Piura, Perú.

Kabucua, J., Odongo, S. y Kathuure, K. (2016). Liking evaluation of Public Relations Programmes to Efficiency of Measurement Approaches Applied. International Journal of Innovative Research and Development, 5(7), 246-249. http://karuspace.karu.ac.ke/bitstream/handle/20.500.12092/2013/John%20Mutugi%20Kabucua.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kaplan, R. y Norton, D. (2002). Cuadro de Mando Integral (The Balanced Scorecard). Ediciones Gestión 2000.

Macnamara, J. (2014). Emerging international standards for measurement and evaluation of public relations: a critical analysis. Public Relations Inquiry, 3(1), 7-29. https://doi.org/10.1177/2046147X14521199

Marca, G., Oliveira, A., Matilla, K. y Miranda, T. (2017). El valor de la evaluación de las relaciones públicas y de la comunicación en las organizaciones: el caso de los hospitales del Sistema Nacional de Salud Español. Palabra Clave, 20(2), 506-528. https://doi.org/10.5294/pacla.2017.20.2.9

Matilla, K. (2008). Los modelos de planificación estratégica en la teoría de las RelacionesPúblicas. Editorial UOC.

Raupp, J. (2008). Evaluating Strategic Communications: Theoretical and methodological requirements. En A. Zerfass, B. Van Ruler y K. Sriramesh (eds.), Public Relations Research: European and International Perspectives and Innovations (pp. 179-192). VS Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-531-90918-9_11

Starčić, E. y Jakopović, H. (2016). Evaluation and Measurement Among Croatian Public Relations Professionals. Communication Management Review, 1(2), 42-59.

Túñez, M. (2012). La gestión de la comunicación en las organizaciones. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

Watson, T. y Simmons, P. (2004). Public Relations Evaluation: Survey of Australians Practitioners. En A. Dunn (ed.), Making a Difference. Australia and New Zealand Communication Association Annual Conference (ANZA 2004) (pp. 1-17). ANZA.

Watson, T. y Noble, P. (2009). Evaluating Public Relations. Kogan Page.

Watson, T. (2012). The evolution of public relations measurement and evaluation. Public Relations Review, 38(3), 390-398. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2011.12.018

Wilcox, D., Cameron, G. y Xifra, J. (2010). Relaciones Públicas: Estrategias y tácticas. Pearson Educación.

Wright, D. K. y Hinson, M. D. (2012). Examining how social and emerging media have been used in public relations between 2006 and 2012: A longitudinal analysis. Public Relations Journal, 6.4), 1-42. https://prjournal.instituteforpr.org/wp-content/uploads/2012WrightHinson.pdf

Zerfass, A., Van Ruler, B. y Sriramesh, K. (Eds.) (2008). Public Relations Research: European and International Perspectives and Innovations. VS Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-531-90918-9

Zerfass, A., Verčič, D. y Volk, S. (2017). Communication evaluation and measurement: Skills, practices and utilization in European organizations. Corporate Communications: An International Journal, 22(1), 2-18. https://doi.org/10.1108/CCIJ-08-2016-0056
How to Cite
Acosta Salazar, D. (2023). Assessment in public relations praxis. Signo Y Pensamiento, 42. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp42.eprp
Section
Reports