On Convergence(s) and Rapprochement(s): Theoretical Discussions, Conceptual Differences, and Transformations in the Media Ecosystem
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Numerous concepts have been developed to describe the convergence of languages within contemporary media systems. This paper purports a theoretical reflection on the so-called rhetorical or semiotic convergence, a specific convergence that runs parallel to economic and technological developments. After inspecting the conceptual chaos that surrounds the concept, we examine herein how languages are contaminated thus generating hybrid spaces in the production of meaning. Finally, we propose a complementary approach based on the concept of difference or divergence.
Convergence, Semiotic convergence, Rhetorical convergence, Multimedia convergence, Remediation, DivergenceConvergencia, Convergencia semiótica, Convergencia retórica, Convergencia multimedia, Remediación, DivergenciaConvergência, Convergência semiótica, Convergência Retórica, Convergência multimídia, Remediação, Divergência
— (1986), Estética de la poética en Dostoievski, México, Fondo de Cultura Económica.
Bettetini, G. y Colombo, F. (eds.) (1993), Le nuove tecnologie della comunicazione, Milán, Bompiani.
Bolter, J. D. (1991), Writing Space: The Computer, Hypertext, and the History of Writing, Hillsdale (nj), Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Bolter, J. D. y Grusin, R. (2000), Remediation. Understanding New Media, Cambridge (MA), MIT Press.
Eco, U. (1979), Lector in fabula, Milán, Bompiani.
— (2003), Dire la stessa cosa, Milán, Bompiani.
Fagerjord, A. (2003), “Rhetorical Convergence. Studying Web Media”, en: Liestøl, G.; Morrison, A., y Rasmussen, T. (eds.), Digital Media Revisited. Theoretical and Conceptual Innovation in Digital Domains, Cambridge (MA), mit Press.
Fidler, R. (1998), Mediamorfosis. Comprender los nuevos medios, Buenos Aires, Granica.
García Canclini, N. (2007), Lectores, espectadores e internautas, Barcelona, Gedisa.
Greimas, A. y Courtés, J. (1979), Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje, Madrid, Gredos.
Jakobson, R. (1985), Ensayos de lingüística general, Barcelona, Planeta. Kristeva, J. (1978), Semiótica, vol. I, Madrid, Espiral-Fundamentos.
Marshall, D. (2004), New Media Cultures, Londres, Arnold Publishers. Miller, V. (2004), “Stitching the Web into Global Capitalism: Two Stories”, en: Gauntlett, D. y Horsley, R. (eds.), Web Studies, 2. a ed., Londres, Arnold.
Negroponte, N. (1995), El mundo digital, Barcelona, Ediciones B. Salaverría, R. (2003), “Convergencia de medios”, en Chasqui [en línea], núm. 81, disponible en: http://chasqui.comunica.org/content/view/190/64/.
Scolari, C. (2004), Hacer clic. Hacia una sociosemiótica de las interacciones digitales, Barcelona, Gedisa.
— (2008a), Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva, Barcelona, Gedisa.
— (2008b), “Hacia la hipertelevisión. Los primeros síntomas de una nueva configuración del dispositivo televisivo” [en línea], en Diálogos de la Comunicación, núm. 77, disponible en: http://www.dialogosfelafacs.net/77/articulos/ pdf/77CarlosScolari.pdf
Scolari, C.; Navarro, H.; Pardo, H.; Micó, J., y Coll, I. (2006a), “Nous perfils professionals de l’actual panorama informatiu audiovisual i multimèdia de Catalunya” [informe de investigación presentado al Consell de l’Audiovisual de Catalunya], Barcelona, disponible en: http://www.portalcomunicacion.com/cat/dest_perfil.html.
Scolari, C.; Jarque, J., y Perales, C. (2007), El canvi digital als mitjans de proximitat, Barcelona, Generalitat de Catalunya/acpc.
Todorov, T. (2004), Teoría de la literatura de los formalistas rusos, Buenos Aires, Siglo XXI.