Published Dec 18, 2023



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Agostino Molteni https://orcid.org/0000-0003-2462-8436

David Alfonso Solís-Nova

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The historical evidence of past and present centuries highlights the limitations of a presumed pedagogical science and its learning methods conceived a priori, that is, understood as a presupposed theory. In this sense, the educational method proposed by Lucien Laberthonnière (1860-1932) can be recognized as a notable and still relevant contribution. Therefore, the aim of this study is, above all, to present Laberthonnière’s educational thought. Secondly, some critical reflections are intended to extend the author’s lesson. If, for him, education is a collaborative effort between the authority of the educator and the freedom of the learner, is its purpose to generate civic individuals empowered to work with other people, and not against them? In this regard, it will be shown that his proposal is an education in which the method of the composed relationship between the authority of the educator and the freedom of the learner can generate civic individuals with a view to the production of universal, civilizing, benefits.

Keywords

Laberthonnière, education, authority, learning, cooperationLaberthonnière, educación, autoridad, aprendizaje, cooperación

References
Abauzit, F. (1934). La pensée du Père Laberthonnière. Revue de théologie et philosophie, 90, pp. 5-33.

Arendt, H. (2003). Eichmann en Jerusalén. Un estudio sobre la banalidad del mal. (trad. C. Ribalta). Lumen.

Averincev, S. (2001). Atene e Gerusalemme. Donzelli.

Badiou, A. (1997). Saint Paul. La fondation de l’universalisme. Presses Universitaires de France.

Beillevert, P. (1972). Oratoriana. Laberthonnière. L’homme et l’oeuvre. Introduction à sa pensée. Beauchesne.

Böhm, I. (1997). Lucien Laberthonnière. Coreth, W. Neidl & G. Pfligersdorfer (Eds.), Filosofía cristiana en el pensamiento de los siglos XIX y XX, tomo III (pp. 344-353). Madrid: Encuentro.

Descartes, R. (2000). Discours de la méthode. Librairie Générale Francaise.

D’Hendecourt, M.-M. (1947). Essai sur la philosophie du Père Laberthonnière. Vrin.

Freud, S. (1991a). La interpretación de los sueños. (trad. J. Etcheverry). En Obras completas, tomo V (pp. 345-611). Amorrortu.

Freud, S. (1991b). Formulación sobre los dos principios del acaecer psíquico. (trad. J. Etcheverry). En Obras completas, tomo XII (pp. 217-231). Amorrortu.

Freud, S. (1991c). Psicología del colegial. (trad. J. Etcheverry). En Obras completas, vol. XIII (pp. 243-250). Amorrortu.

Freud, S. (1991d). Nuevas conferencias de introducción al psicoanálisis. (trad. J. Etcheverry). En Obras completas, Tomo XXII (pp. 5-169). Amorrortu.

Freud, S. (1992a). Pulsiones y destinos de pulsión. (trad. J. Etcheverry). En Obras completas, tomo XIV (pp. 105-134). Amarrortu.

Freud, S. (1992b). Algunos tipos de carácter dilucidados por el trabajo analítico. (trad. J. Etcheverry). En Obras completas, tomo XIV (pp. 313-339). Amorrortu.

Freud, S. (1992c). El porvenir de una ilusión. (trad. J. Etcheverry). En Obras completas, tomo XXI (pp. 1-55). Amorrortu.

Kafka, F. (1994). Il silenzio delle sirene. Scritti e frammenti postumi (1917-1924). Feltrinelli.

Kant, I. (2000). Filosofía de la Historia. (trad. E. Ímaz). FCE.

Kelsen, H. (1960). Teoría pura del derecho. Introducción a la ciencia del derecho. (trad. M. Nilve). Eudeba.

Kleist, H. V. (1988). Sobre el teatro de marionetas y otros ensayos de arte y filosofía. (trad. J. Riechmann). Hiperión.

Laberthonnière, L. (1903). Essais de philosophie religieuse. Lethielleux libraire éditeur.

Marcel, G. (1987). Aproximación al misterio del ser. Posición y aproximaciones al misterio ontológico. (trad. J. L. Cañas). Encuentro.

Molteni, A. (2016). Pensamiento de Cristo e idealismo griego: para una relectura de Laberthonnière. Veritas, 35, pp. 187-215. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-92732016000200009.

Molteni, A., & Solís-Nova, D. (2021). Cuatro artículos para la co-institución del acontecer del pensamiento. Análisis, 53(98), pp. 373-405. https://doi.org/10.15332/21459169.6253

Pazzaglia, L. (1973). Educazione religiosa e libertà umana in Laberthonnière. Il Mulino.

Pazzaglia, L. (2013). Lucien Laberthonnière. Padres y maestros, 352, pp. 44-47.

Severino, E. (1998). Il destino della tecnica. Rizzoli.

Simenon, G. (1999). Il mio amico Maigret. Le inchieste di Maigret. Adelphi.

Tocqueville, A. D. (1957). La democracia en América. (trad. L. Cuellar). FCE.

Tresmontant, C. (1966). L. Laberthonnière, Le réalisme chrétien précédé de Essais de philosophie religieuse. Seuil.

Weber, M. (1984). La ética protestante y el espíritu del capitalismo. (trad. P. M. Cuadrado). Sarpe.
How to Cite
Molteni, A., & Solís-Nova, D. A. (2023). The Common Work of Authority and Freedom in Education. Lucien Laberthonnière’s Teaching and Critical Reflections. Universitas Philosophica, 40(81), 177–208. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph40-81.ocll
Section
Articles