Reading, Writing, and Critical Thought: A Challenge for Accounting Education
PDF (Spanish)

Keywords

training
university
critical reading and writing
hyper-modern thought-lifestyle
knowledge
critical thinking

How to Cite

Reading, Writing, and Critical Thought: A Challenge for Accounting Education. (2015). Cuadernos De Contabilidad, 16(41). https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc16-41.lpcd
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This texts defends education for critical

thought based on a dissertation field that links human dignity

with the development of the accounting discipline.

Based on a documentary work and context-based problem

formulation, we examine how hyper-modern thoughtlifestyle

cast aside the power of critical reasoning as a fundamental

means to promote ethical-political projects. The

aim of said projects would be the acknowledgement of

thousands of human beings that are currently excluded and

rejected by and from the postulates of the globalized neoliberal

model. We describe how the socio-economic contradictions

of the prevailing development model demand that

the Public Accounting programs re-think their Educational

Projects (EP) to discover how can they go and meet

their students to assist them in their training process. We

conclude that simple functional reading and writing, divorced

from critical thinking, leads to an emergency of the

computatōris globalizzatus, which cannot easily articulate

its knowledge and professional expertise to the needs of its

society. We conclude by proposing several recommendations

leading to make easier the reform of the EP and the

development of accounting master's degrees.

PDF (Spanish)
Cuadernos de Contabilidadse encuentra registrada bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional. Por lo tanto, esta obra se puede reproducir, distribuir y comunicar públicamente en formato digital, siempre que se reconozca el nombre de los autores y a la Pontificia Universidad Javeriana. Se permite citar, adaptar, transformar, autoarchivar, republicar y crear a partir del material, para cualquier finalidad (incluso comercial), siempre que se reconozca adecuadamente la autoría, se proporcione un enlace a la obra original y se indique si se han realizado cambios. La Pontificia Universidad Javeriana no retiene los derechos sobre las obras publicadas y los contenidos son responsabilidad exclusiva de los autores, quienes conservan sus derechos morales, intelectuales, de privacidad y publicidad.

El aval sobre la intervención de la obra (revisión, corrección de estilo, traducción, diagramación) y su posterior divulgación se otorga mediante una licencia de uso y no a través de una cesión de derechos, lo que representa que la revista y la Pontificia Universidad Javeriana se eximen de cualquier responsabilidad que se pueda derivar de una mala práctica ética por parte de los autores. En consecuencia de la protección brindada por la licencia de uso, la revista no se encuentra en la obligación de publicar retractaciones o modificar la información ya publicada, a no ser que la errata surja del proceso de gestión editorial. La publicación de contenidos en esta revista no representa regalías para los contribuyentes.