Elements for the Discussion on the Current Status of the Curricular Proposal of the Public Accounting Program of the Universidad de Antioquia
PDF (Spanish)

Keywords

pedagogy
curriculum
didactics
pedagogical models
problem-formulation curriculum
accounting education
accounting training

How to Cite

Elements for the Discussion on the Current Status of the Curricular Proposal of the Public Accounting Program of the Universidad de Antioquia. (2015). Cuadernos De Contabilidad, 16(41). https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc16-41.edea
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

The accounting program of Universidad de Antioquia

explicitly declares the use of a pedagogical model

that combines social and developmentalist elements. For

this purpose, a problem solving curricular design was configured,

in which all matters relevant to the education of

public accountants in Colombia are contextualized and

defined as problems. This approach requires: 1) the use of

active didactics so the student can take knowledge in a conscious,

critical, and reflective way; so there is not a mere

transmission of contents or rules; and 2) research as an articulating

axis, as a way that enriches the work performed

in the classrooms. This article presents part of the results

of a qualitative research -the purpose of which was to determine

the compliance with the conceptual basis of the

curricular transformation of the program- combining direct

formulation of questions to students and the analysis

of micro-curricula created by teachers and their classroom

practices. The work performed allows us to conclude that

the most used didactics correspond to traditional or instructional

pedagogical models; research has not been able to

completely envelope the work performed in the classroom;

and that several components of the proposal have been

dropped halfway through their execution. However, this

is not meant to ignore that there have been important advances

in the education of public accountants.

PDF (Spanish)
Cuadernos de Contabilidadse encuentra registrada bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional. Por lo tanto, esta obra se puede reproducir, distribuir y comunicar públicamente en formato digital, siempre que se reconozca el nombre de los autores y a la Pontificia Universidad Javeriana. Se permite citar, adaptar, transformar, autoarchivar, republicar y crear a partir del material, para cualquier finalidad (incluso comercial), siempre que se reconozca adecuadamente la autoría, se proporcione un enlace a la obra original y se indique si se han realizado cambios. La Pontificia Universidad Javeriana no retiene los derechos sobre las obras publicadas y los contenidos son responsabilidad exclusiva de los autores, quienes conservan sus derechos morales, intelectuales, de privacidad y publicidad.

El aval sobre la intervención de la obra (revisión, corrección de estilo, traducción, diagramación) y su posterior divulgación se otorga mediante una licencia de uso y no a través de una cesión de derechos, lo que representa que la revista y la Pontificia Universidad Javeriana se eximen de cualquier responsabilidad que se pueda derivar de una mala práctica ética por parte de los autores. En consecuencia de la protección brindada por la licencia de uso, la revista no se encuentra en la obligación de publicar retractaciones o modificar la información ya publicada, a no ser que la errata surja del proceso de gestión editorial. La publicación de contenidos en esta revista no representa regalías para los contribuyentes.