Abstract
The training of accounting professionals is a basic need for countries that want to develop their economic and social structure. The general objective of the work is to evaluate the conceptual and doctrinal bases of the International Training Standards for Accountants. As a data collection technique, interviews were conducted with 6 accounting and teaching experts in the accounting area of the city of Asunción, Paraguay. The interview guide composed of 10 qualitative open questions was used as an instrument, data processing was carried out with Atlas. Ti. The results were: 1) The conceptual aspect of the International Training Standards for Accountants, can be defined by: concept, objective, problems, methodology and results obtained in professional training. 2) The conceptual foundation begins with the accounting concept and the principles of the accounting system, which ultimately serve as a guide for professional training. The conclusions were: 1) The concepts that can be developed in professional training are: commitment, moral conscience, competence and communication. 2) The conceptual objectives of the International Professional Training Standards are: to train an accountant integrated to international standards, as well as a learning process based on scientific thinking.
Abdiel, H., & Castrellón, X. (2021). El contador financiero en la auditoría forense. Revista FAECO sapiens, 4(1), 58-71. https://doi.org/10.48204/j.faeco.v4n1a5
Cano, A., & González, W. (2021). El discurso ético de lo ecuánime en la formación del contador público colombiano con visión mundial. Revista CIES Escolme, 12(1), 175-191. http://www.escolme.edu.co/revista/index.php/cies/article/view/328
Cantillo, J., Mendoza, A., & De la Hoz Suárez, A. (2021). Revisión bibliográfica de los planteamientos académicos para mejorar la calidad de la educación contable en Colombia. ECONÓMICAS CUC, 42(2), 01-21. https://doi.org/10.17981/econcuc.42.2.2021.Econ.5
Carrasco, C. (2007). La tecnología de la información en el currículo de la formación del contador público. Quipukamayoc, 14(27), 89-94. https://doi.org/10.15381/quipu.v14i27.5385
Castillo, Y., & Baute, L. (2021). Sistema de tareas docentes integradoras: Contribución a la formación ética profesional de los estudiantes contadores. Revista Conrado, 17(80), 216-222. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1834
Egúsquiza, C. (2001). Importancia de la investigación científica en ciencias financieras y contables. Quipukamayoc, 8(15), 61-67. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/5687/4919
Federación Internacional de Contadores (IFAC). (2008). Normas Internacionales de Formación 2008. Federación Internacional de Contadores. https://www.ifac.org/system/files/downloads
/Spanish_Translation_Normas_Internacionales_de_Formacion_2008.pdf
Federación Internacional de Contadores (IFAC). (2020). La Federación Internacional de Contadores (IFAC). Antecedentes. Federación Internacional de Contadores (IFAC). https://www.ifac.org/system/files/publications/files/ES_A4_IFAC_Background_Info.pdf
Fernández, N., & Díaz , N. (2021). La enseñanza de las NIIF en la formación del profesional contable de San Martín [Tesis de grado en contabilidad, Universidad Peruana Unión]. http://200.121.226.32:8080/handle/UPEU/4295
Juárez, V. (2021). La perspectiva ontológica en la construcción curricular de la formación del contador público. Tla-melaua: revista de ciencias sociales, 14(49), 01-08. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7835230
Loayza, J. (2021). Experiencias en la producción científica de los estudiantes de la carrera de contabilidad y auditoría de diferentes universidades del Ecuador. [Tesis de grado para ingeniero en contabilidad y auditoría, Universidad Técnica de Machala]. http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/16661
Moreno, L., Neiza, E., & Cuervo, J. (2020). Construyendo una estrategia para la formación pedagógico-didáctica del estudiante de Contaduría Pública de la Universidad de Antioquia. Adversia, 25, 1-21. https://revistas.udea.edu.co/index.php/adversia/article/view/344885
Ozuna, L. (2021). La Contabilidad y sus orígenes, caso ciudad de Pilar—Paraguay. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(2), 2319-2334. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i2.437
Rojas, W., & Sánchez, A. (2021). Pensando la Contaduría Pública en su ejercicio profesional: Contextos y presupuestos. Innovar, 31(80), 141-152. https://doi.org/10.15446/innovar.v31n80.93671
Rueda, G., González, J., & Avendaño, W. (2021). El proceso de enseñanza del programa contaduría pública y su relación con las matemáticas. Mundo FESC, 11(21), Article 21. https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/635
Slosse, C. (2021). Una mirada sobre el presente y el futuro de la actividad profesional desarrollada por el auditor externo de estados contables. Audit.AR, 1(1), 35-40. https://doi.org/10.24215/27188647e005
Villanueva, C. (2016). Measuring the TIC impact on the accounting profession teaching. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/1609-8196_d0761c4cf639856bddfcadc13f3c4725/Description

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Chap Kau Kwan Chung, Miguel Ángel Alegre Brítez