International Training Standards for Accountants. Conceptual and doctrinal bases: Padrões internacionais de treinamento para contadores. Bases conceituais e doutrinárias
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

professional training
accountants
research
international training standards for accountants

How to Cite

International Training Standards for Accountants. Conceptual and doctrinal bases: Padrões internacionais de treinamento para contadores. Bases conceituais e doutrinárias. (2021). Cuadernos De Contabilidad, 22. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc22.nifc
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

The training of accounting professionals is a basic need for countries that want to develop their economic and social structure. The general objective of the work is to evaluate the conceptual and doctrinal bases of the International Training Standards for Accountants. As a data collection technique, interviews were conducted with 6 accounting and teaching experts in the accounting area of ​​the city of Asunción, Paraguay. The interview guide composed of 10 qualitative open questions was used as an instrument, data processing was carried out with Atlas. Ti. The results were: 1) The conceptual aspect of the International Training Standards for Accountants, can be defined by: concept, objective, problems, methodology and results obtained in professional training. 2) The conceptual foundation begins with the accounting concept and the principles of the accounting system, which ultimately serve as a guide for professional training. The conclusions were: 1) The concepts that can be developed in professional training are: commitment, moral conscience, competence and communication. 2) The conceptual objectives of the International Professional Training Standards are: to train an accountant integrated to international standards, as well as a learning process based on scientific thinking.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Abdiel, H., & Castrellón, X. (2021). El contador financiero en la auditoría forense. Revista FAECO sapiens, 4(1), 58-71. https://doi.org/10.48204/j.faeco.v4n1a5

Cano, A., & González, W. (2021). El discurso ético de lo ecuánime en la formación del contador público colombiano con visión mundial. Revista CIES Escolme, 12(1), 175-191. http://www.escolme.edu.co/revista/index.php/cies/article/view/328

Cantillo, J., Mendoza, A., & De la Hoz Suárez, A. (2021). Revisión bibliográfica de los planteamientos académicos para mejorar la calidad de la educación contable en Colombia. ECONÓMICAS CUC, 42(2), 01-21. https://doi.org/10.17981/econcuc.42.2.2021.Econ.5

Carrasco, C. (2007). La tecnología de la información en el currículo de la formación del contador público. Quipukamayoc, 14(27), 89-94. https://doi.org/10.15381/quipu.v14i27.5385

Castillo, Y., & Baute, L. (2021). Sistema de tareas docentes integradoras: Contribución a la formación ética profesional de los estudiantes contadores. Revista Conrado, 17(80), 216-222. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1834

Egúsquiza, C. (2001). Importancia de la investigación científica en ciencias financieras y contables. Quipukamayoc, 8(15), 61-67. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/5687/4919

Federación Internacional de Contadores (IFAC). (2008). Normas Internacionales de Formación 2008. Federación Internacional de Contadores. https://www.ifac.org/system/files/downloads

/Spanish_Translation_Normas_Internacionales_de_Formacion_2008.pdf

Federación Internacional de Contadores (IFAC). (2020). La Federación Internacional de Contadores (IFAC). Antecedentes. Federación Internacional de Contadores (IFAC). https://www.ifac.org/system/files/publications/files/ES_A4_IFAC_Background_Info.pdf

Fernández, N., & Díaz , N. (2021). La enseñanza de las NIIF en la formación del profesional contable de San Martín [Tesis de grado en contabilidad, Universidad Peruana Unión]. http://200.121.226.32:8080/handle/UPEU/4295

Juárez, V. (2021). La perspectiva ontológica en la construcción curricular de la formación del contador público. Tla-melaua: revista de ciencias sociales, 14(49), 01-08. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7835230

Loayza, J. (2021). Experiencias en la producción científica de los estudiantes de la carrera de contabilidad y auditoría de diferentes universidades del Ecuador. [Tesis de grado para ingeniero en contabilidad y auditoría, Universidad Técnica de Machala]. http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/16661

Moreno, L., Neiza, E., & Cuervo, J. (2020). Construyendo una estrategia para la formación pedagógico-didáctica del estudiante de Contaduría Pública de la Universidad de Antioquia. Adversia, 25, 1-21. https://revistas.udea.edu.co/index.php/adversia/article/view/344885

Ozuna, L. (2021). La Contabilidad y sus orígenes, caso ciudad de Pilar—Paraguay. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(2), 2319-2334. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i2.437

Rojas, W., & Sánchez, A. (2021). Pensando la Contaduría Pública en su ejercicio profesional: Contextos y presupuestos. Innovar, 31(80), 141-152. https://doi.org/10.15446/innovar.v31n80.93671

Rueda, G., González, J., & Avendaño, W. (2021). El proceso de enseñanza del programa contaduría pública y su relación con las matemáticas. Mundo FESC, 11(21), Article 21. https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/635

Slosse, C. (2021). Una mirada sobre el presente y el futuro de la actividad profesional desarrollada por el auditor externo de estados contables. Audit.AR, 1(1), 35-40. https://doi.org/10.24215/27188647e005

Villanueva, C. (2016). Measuring the TIC impact on the accounting profession teaching. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/1609-8196_d0761c4cf639856bddfcadc13f3c4725/Description

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Chap Kau Kwan Chung, Miguel Ángel Alegre Brítez