Harassment and Sexual Abuse of Women in the Accounting Profession
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

gender-based violence
women in accounting
gender in accounting
patriarchy

How to Cite

Harassment and Sexual Abuse of Women in the Accounting Profession. (2024). Cuadernos De Contabilidad, 25, 1-33. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc25.hasm

Abstract

The present research focuses on analyzing the structure, scope, and impact of Gender-Based Violence (GBV), harassment, and sexual harassment against women in workplace and academic contexts of the accounting profession from a critical perspective of the discipline. To this end, semi-structured interviews were conducted with female accountants, officials from the Secretary of Women and Institutional Well-being; statistical review of gender violence observatories at the national and district levels was carried out; and probabilistic sampling of information was applied to different universities in Bogotá with distance-virtual study modality and to regulatory entities of the profession.

The results show the deep-seated existence of a symbolic patriarchy in the workplace and academic contexts in which female public accountants operate, which invisibilizes the issues and demonstrates the inefficiency, neglect, and lack of commitment to the well-being of female university students in general, and professionals in the accounting field. This generates negative consequences for the victims in their workplace, study, and quality of life, with possible inefficient safeguards to ensure accounting work within the framework of dignity, corporate social responsibility, and professional ethics.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Baecker, D. (2017). Systemic Theories of Communication. Revista del Magíster en Análisis Sistémico Aplicado a la Sociedad. pp. 1-20.

Beauvoir, S. (1949). El segundo sexo. Ediciones Cátedra https://www.segobver.gob.mx/genero/docs/Biblioteca/El_segundo_sexo.pdf

Boyce, G. y Greer, S. (2013, marzo). More than imagination: Making social and critical accounting real. Critical Perspectives on Accounting, 24(2), pp. 105-112. https://doi.org/10.1016/j.cpa.2012.06.002

Bonet-González, A. (2023). Insuficientes iniciativas de universidades para la prevención de la violencia de género. https://www.larepublica.co/responsabilidad-social/insuficientes-iniciativas-de-universidades-colombianas-para-la-prevencion-de-la-violencia-de-genero-3545976

Buquet-Corleto, A. G. (2016). El orden de género en la educación superior, una aproximación interdisciplinaria. Nómadas (44). pp. 27-43. https://www.redalyc.org/pdf/1051/105146818003.pdf

Camarena-Adame, M. E. y Saavedra-García, M. L. (2018). La perspectiva de género en los programas de estudio de las licenciaturas contables administrativas. Ciencias Sociales y Humanidades 27(54). pp. 39-58. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.20983/noesis.2018.2.3

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2021, 10 de febrero). La autonomía económica de las mujeres en la recuperación sostenible y con igualdad. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46633/5/S2000740_es.pdf

Chamorro, C. L. y de López, C. A. I. (2021). Estudios de género en la disciplina contable: revisión bibliométrica. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 26(6). pp. 82-105.

Ciancanelli, P., Gallhofer, S., Humphrey, C. y Kirkham, L. (1990). Gender and accountancy: Some evidence from the UK. Critical Perspectives on Accounting, 2. pp. 117-144. https://doi.org/10.1016/1045-2354(90)02011-7

Díaz-Rodríguez, P. A., y Díaz-Aldana y L. (2019). Manifestaciones del acoso sexual en las estudiantes de la Corporación Universitaria Minuto de Dios en el contexto universitario. https://hdl.handle.net/10656/9933

Fernández-Altuna, M. de los A. (2020). Perspectiva de género en la formación de profesionales en salud. [Conferencia Web] UNAM. https://www.youtube.com/watch?v=kNszbV5LPDI

Frazer, E. y Hutchings, K. (2020). The feminist politics of naming violence. Feminist Theory, 21(2). pp. 199-216. https://doi.org/10.1177/1464700119859

Gaetano, A. (2018). Trusted virtual switching in 5G MEC for critical systems: implementation and performance evaluation. https://hdl.handle.net/10589/152501

García-Blandon J., Argilés-Bosch J. M., Ravenda D. y Castillo-Merino, D. (2023). Women leading the audit process and audit fees: A European study, European Research, Management and Business Economics, 29(1). https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2022.100206

Martínez-Hoyos, M. F., Guerrero-Buchely, A. M. y Pantoja-Obando, D. M. (2022). Violencia basada en género en el contexto universitario desde la perspectiva de los estudiantes. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 13(1). pp. 1–26. https://doi.org/10.17533/udea.rp.e34326

Haynes, K. (2017). Accounting as gendering and gendered: a review of 25 years of critical accounting. Elsevier, 43(C). pp. 110-124. doi:10.1016/j.cpa.2016.06.004

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Definiciones de los enfoques cuantitativo y cualitativo, sus similitudes y diferencias.

Holmes, J. M., y Hutton, P. A. (1986). On the causal relationship between government expenditure and national income. The Review of Economics and Statistics.

Jaramillo-Bolívar, C. D. y Canaval-Erazo, G. E. (2020). Gender violence: an evolutionary analysis of the concept. Universidad y Salud, 22(2). pp. 178-185. https://doi.org/10.22267/rus.202202.189

McCarry, M. (2010). Becoming a ‘proper man’: Young people’s attitudes about interpersonal violence and perceptions of gender. Gender and Education, 22(1). pp.17-30. 10.1080/09540250902749083

Melo-Castro, Y. (2021). Igualdad de género en cargos directivos dentro de la profesión contable, desempeño y competitividad en las organizaciones. http://hdl.handle.net/10654/38701.

Ministerio de Educación Nacional (Mineducación). (2022, 25 de junio). Resolución No. 014466. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-411480_pdf.pdf

Miller, G. J., Stanko, B. B. y Landgraf, E. L. (2010). Sexual harassment and public accounting: Anecdotal evidence from the profession. Journal of Diversity Management (JDM), 5(1). 10.19030/jdm.v5i1.801

Onwuegbuzie, A. J., Johnson, R. B. y Collins, K. M. (2009). Call for mixed analysis: A philosophical framework for combining qualitative and quantitative approaches. International journal of multiple research approaches, 3(2). pp. 114-139.

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2022, 13 de abril). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Objetivo 5: Lograr la igualdad entre los géneros y empoderar a todas las mujeres y las niñas. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/gender-equality/

Patiño, R. A. P., Novoa, Y. C. y González, C. C. (2022). Estado actual de la investigación sobre género y contabilidad en Colombia. Aglala, 13(1). pp. 36-50. https://revistas.uninunez.edu.co/index.php/aglala/article/view/2074

Phaton, M. Q. (2015). Qualitative Research and Evaluating Method (4 ed.). London: SAGE.

Portafolio. (2020, 17 de marzo). Mujeres en la economía: crece el círculo virtuoso. Portafolio. https://www.portafolio.co/negocios/empresas/mujeres-en-la-economia-crece-el-circulo-virtuoso-539159

https://ojs.eniac.com.br/index.php/Anais_Sem_Int_Etn_Racial/article/view/441

Russo, N. F. y Pirlott, A. (2006). Gender‐based violence: concepts, methods, and findings. Annals of the new york academy of sciences, 1087(1). pp. 178-205.

Stanko, B. B. y Schneider, M. (1999). Sexual harassment in the public accounting profession. Journal of Business Ethics, 18. pp. 185-200.

Stubbs, J. (2015). Gendered violence, intersectionalities and resisting gender neutrality. Oñati Socio-Legal Series, 5(6). pp. 2016-12. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2700351

UNIMINUTO-ASCUN. (2022). Medición del impacto de políticas de promoción y equidad.

Valero-Zapata, G. M., Patiño-Jacinto, R. A. y Vargas-Toledo, H. (2018). Feminilización y Feminización de la Contaduría Pública en Colombia. Contaduría Universidad De Antioquia. pp. 13-33. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n76a01

Verona-Martel, M. y De León-Santana, S. (2015). Análisis de los tipos de acoso y discriminación recogidos en los códigos de conducta de las empresas cotizadas en la Bolsa española en el mercado continuo a 31-12-2015. Trascender, Contabilidad y Gestión. pp. 1-18. doi: https://doi.org/10.36791/tcg.v0i9.33

Vidu, A., Puigvert, L., Flecha, R. y de Aguileta, G. L. (2021). The concept and the name of Isolating Gender Violence. Multidisciplinary Journal of Gender Studies, 10(2). pp. 176-200. https://doi.org/10.17583/generos.2021.8622

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Laura Ximena Lasso Lerma, Candy Chamorro Gonzalez, Efrén Danilo Ariza Ruiz