Challenges of accounting education and research in Cuba: A review of its development and perspective
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
This article aims to identify the challenges of professional education and the main trends in accounting research topics in Cuba. To achieve this, a historical, logical, and documentary study is conducted on the different moments and programs for undergraduate and postgraduate education of Cuban accountants, as well as on the syllabus and research topics of master and doctoral degrees. A bibliometric study of Cuba's most impactful accounting journal is also conducted, representing the behavior of scientific interests in this field. The main results identify the challenges for the profession, both specific to the Cuban environment and standard worldwide, and determine the main topics studied in research in the last ten years. These research topics were determined to cover a broad field of Accounting and Finance: Costs, Audit and Control, Social and Environmental Accounting, Intangible Assets, Financial Management, Governmental Accounting, Budget Process Management, and Accounting History.
Accounting and Finance, curriculum, accounting research, public accountant, postgraduate educationContabilidade e Finanças, plano de estudos, pesquisa contábil, contador público, formação pós-graduadaContabilidad y Finanzas, plan de estudio, investigación contable, contador público, formación posgraduada
Borrás, F., Armada, E., Irsula, R., Barros, B. y López, M. (1995). Cuba: Contabilidad, Auditoría Y Fiscalidad. Propuesta de Desarrollo. Universidad de la Habana.
Borrás, F. y Rodríguez, C. (2014). La educación contable en Cuba: conocimientos, habilidades y valores. Revista Visión Contable, 12(12), pp. 221–245.https://doi.org/10.24142/rvc.n12a8
Castaño, C. y Saavedra, M. (2016). Un punto de partida para la investigación en contabilidad y finanzas: de la representación financiera a la gestión del valor. En: Machado, M. (Ed.), Caminos Contables. Problemas y metodologías para el desarrollo de la investigación (pp. 217-244). Sello Editorial Centro de Investigaciones y Consultorías (CIC) Facultad de Ciencias Económicas. https://www.researchgate.net/publication/335753998
Comité Estatal de Finanzas (1992). Resolución 18 de 1992. Normas Generales de Contabilidad Actividad Empresarial. Cuba.
Federación Internacional de Contadores (IFAC) (2019). Manual de Pronunciamientos Internacionales de Formación. Federación Internacional de Contadores (IFAC).https://www.ifac.org/system/files/publications/files/2019-IAESB-Handbook_ESP_Secure.pdf
Hernández, R., Fernández-Collado C. y Baptista-Lucio, M. (2014). Metodología d la Investigación. Sexta Edición. McGRAW-HILL. https://periodicooficial.jalisco.gob.mx/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf
Consejo de Ministros (1974). Ley No.1281para la Creación del Sistema Nacional de Grados Científicos [Ley no. 1281]. Gaceta oficial (G.O) No. 32 pp. 331-332.
Ministerio de Educación Superior (MES) (2017). Plan de Estudio E, Carrera de Licenciatura en Contabilidad y Finanzas. https://fcf.uh.cu/docencia/pregrado/
Ministerio de Finanzas y Precios (MFP) (2005). Resolución 235. Normas Cubanas de Información Financiera. Gaceta oficial (G.O) No. 67 Ordinaria de 21 de diciembre de 2005. pp. 1089-1091.https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-67-ordinaria-de-2005
Ministerio de Justicia (2021). Gaceta Oficial de la República de Cuba. Gaceta Oficial No. 94 Ordinaria de 19 de agosto de 2021. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-94-ordinaria-de-2021
Paz, V. (2018). Apuntes históricos sobre el estudio de las ciencias comerciales en la Universidad de La Habana. Primera parte. Revista Cofin Habana. 12(2), pp. 73-81 http://www.cofinhab.uh.cu/index.php/RCCF/article/view/299
Paz, V. (2019). Apuntes históricos sobre el estudio de las ciencias comerciales en la Universidad de La Habana. Segunda parte. Revista Cofin Habana. 13(1), pp. http://www.cofinhab.uh.cu/index.php/RCCF/article/view/340
Peniche, C. (2009). La formación de especialistas de alto nivel científico en condiciones de subdesarrollo: retos y perspectivas. La experiencia cubana. http://www.nodo50.org/cubasigloXXI/politica/peniche1_311202.pdf
Pérez, M. (2018). Presente y futuro de los doctorados en Cuba. Congreso Universidad,7(1), pp. www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/rcu/article/view/1022
Ramos, G. y López, A. (2019). Masificación, equidad, educación superior: La universalización de la educación superior cubana. Ensaio: avaliaçao e Políticas Públicas em Educaçao, 27(103), pp. 291-316. https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701783
Sarduy, A., Quintero, D. y Nazco, B. (2007). La Regulación Contable cubana en el periodo revolucionario. Apuntes para una historia. Revista Observatorio de la Economía Latinoamericana, (81). https://www.eumed.net/cursecon/ecolat/cu/2007/asq.htm
Sito, A. (1999). Cuentas Clara Conservan el País. Revista Bohemia. Pp. 23-25. (en entrevista realizada por José Alejandro Rodríguez).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.