Published Oct 16, 2022



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Ana Forcinito

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

In this essay I analyze four instances in the representation of the juridical-legal scenario in relation to gender violence (especially rape and femicide) in the Argentine cinema since the nineties. Despite the fact that in all cases there is a questioning of justice (and a staging of injustice), in all the films that I will analyze different legal or juridical dilemmas arise. Either in the form of a denouncement of a crime that shocked the entire Argentine society (El caso María Soledad), or of a questioning of justice in the midst of impunity and neoliberalism and a simultaneous invisibility of gender and women (Cenizas del paraiso) or a questioning of justice


and the remnants of the terrorist state but now anchored in the question of a femicide (El secreto de sus ojos), or a theoretical discussion about justice that uses the corpse of a young woman as a background and as an excuse to discuss the male power of law (Tesis sobre un homicidio), all the films that I am going to analyze delineate the law and, above all, its edges, that is, what is not represented in the legal or juridical scenario but it is often a determining factor in judicial decisions that violate justice and women's rights.

Keywords

Sexual violence, femicide, law, film, ArgentinaViolencia sexual, femicidio, cine, ley, Argentina

References
Argentina, Senado y Cámara de Diputados de la Nación Argentina. Ley 26364, del 29 de abril de 2008, Prevención y sanción de la trata de personas y asistencia a sus víctimas. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/140000-144999/140100/norma.htm

Argentina, Senado y Cámara de Diputados de la Nación Argentina. Ley 26.485, del 14 de abril de 2009, Protección Integral para Prevenir, Sancionar y Erradicar la Violencia Contra las Mujeres en los Ámbitos en que Desarrollen sus Relaciones Interpersonales. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-26485-152155/actualizacion

Argentina, Senado y Cámara de Diputados de la Nación Argentina .Ley 26791, de 11 de diciembre de 2012, Modificación del Código Penal. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/205000-209999/206018/norma.htm

Butler, Judith. Frames of War: When is Life Grievable. New York: Verso, 2010.

Butler, Judith. Precarious Life: The Power of Mourning and Violence. London/New York, Verso, 2004.

Butler, Judith. Notes toward a Performative Theory of Assembly. Cambridge, Harvard University Press, 2015. https://doi.org/10.4159/9780674495548

Campanella, Juan José. El secreto de sus ojos. Haddock Films, TVE, Canal+ 1, 2009.

Carbajal. Mariana. “La sentencia que le puso nombre al femicidio”. Página 12 (3 de Setiembre 2012).

“Convención interamericana para prevenir, sancionar y erradicar la violencia contra la mujer.” Tratado A. 61. Organización de Estados Americanos. 1994.

“Declaración de las Naciones Unidas sobre la Eliminación de la Violencia contra la Mujer”. Naciones Unidas. Resolución 48/104, 1993.

Forcinito, Ana. Óyeme con los ojos: cine, mujeres, visiones y voces. Fondo Editorial Casa de las Américas, 2018.

Golfrid, Hernán. Tesis sobre un homicidio. Haddock Films, Moviecity, Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales, 2013.

Kamir, Orit. Framed: Women in Law and Film. Durham y Londres: Duke University Press, 2006. https://doi.org/10.1515/9780822387763 Ley 27499 de Capacitación obligatoria de género para todas las personas que integran los poderes del estado. Ley Micaela. Sancionada en 2018. Longoni, Ana. Traiciones: la figura del traidor en los relatos acerca de los sobrevivientes de la represión. Buenos Aires: Grupo Editorial Norma, 2007.

McKinnon, Catherine. Are Women Human? And Other International Dialogues. Cambridge: Harvard University Press, 2006.

Mardorossian, Carine M. Framing the Rape Victim: Gender and Agency Reconsidered. Rutgers University Press, 2014. https://doi.org/10.36019/9780813566047

Mulvey, Laura. “Visual Pleasure and Narrative Cinema”. En: Visual and Other Pleasures.

Bloomington: Indiana University Press, 1989 [1975].

Nussbaum, Martha. Poetic Justice: The Literary Imagination and Public Life. Boston, Massachusets: Beacon Press, 1995.

Olivera, Héctor. El Caso María Soledad. Aries Cienmatográfica Argentina, 1993.

Piñeyro, Marcelo. Cenizas del Paraíso. Patagonik Film Group, 1997.

Segato, Rita. Las estructuras elementales de la violencia. Ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes, 2003.

Silverman, Kaja. The Acoustic Mirror: The Female Voice in Psychoanalysis and Cinema. Bloomington: Indiana University Press, 1988.
How to Cite
Forcinito , A. (2022). The Borders of the Law: judicial scenario and gender violence in Argentinian cinema. Cuadernos De Literatura, 26. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl26.blej
Section
Dossier: Derecho, literatura, y artes