Published Apr 13, 2021



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Rafael Ángel Bravo

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The market passageways, marketplaces or central markets, both in rural and urban communities, throughout North, Central and South America become a refuge for cultural preservation and resistance of both material and intangible expressions of heritage, thus contributing to the protection of diverse expressions in the oral tradition and food heritage. Likewise, in these contexts the trade spaces give rise to multicultural and intercultural processes that materialize in the different objects, products, practices and beliefs housed in these places. Using the photography as the main tool for recording and gathering information, this work proposes a taxonomic approach to the practices, products and expressions developed in the marketplaces or popular markets. Based on these elements, a set of diverse geographic and sociocultural factors materialized and expressed in those places are identified.

Keywords

folklore, culture, heritage, identity, marketplaceFolklore, cultura, patrimonio, identidad, plaza de mercado

References
Abadía Morales, G. (1983). Compendio General del Folklore Colombiano (4a ed.). Banco Popular.

Agencia Andes. (2017). Las huecas de Ecuador se disputan los paladares del turismo culinario. El Tiempo, Diario de Cuenca. https://www.eltiempo.com.ec/noticias/novedades/1/las-huecas-de-ecuador-se-disputan-los-paladares-del-turismo-culinario

Agrovisión Colombia. (2001). Agrovisión Colombia 2025. Ministerio de Agricultura de Colombia.

Ángel Bravo, R. (2012). Siga Bien Pueda. Festival Internacional de la Imagen 2012. http://www.festivaldelaimagen.com/es/invitados-2012/872-rafael-angel-bravo

Ángel Bravo, R. (2016). Galerías y plazas de mercado como espacio de conservación cultural y producción audiovisual. Nexus, 20, 246-267. https://doi.org/10.25100/nc.v0i20.1843

Ángel Bravo, R. (2018). La Galería o Plaza De Mercado como Expresión de Diversidad y Espacio de Conservación Cultural en el Continente Americano. Seminario Internacional de Investigación en Diseño, 10(10), 75-85. https://www.taller11gid.com/memorias-sid

Baquero Duarte, D. L. (2011). Las plazas de mercado como catalizadores urbanos (Disertación doctoral). Universidad Nacional de Colombia.

Braudel, F. (1984). Civilización material, economía y capitalismo siglos XV-XVIII (Tomo I: Las estructuras de lo cotidiano: lo posible y lo imposible). Alianza.

Castiblanco Roldán, A. (2011). Las plazas de mercado como lugares de memoria en la ciudad: anclajes, pervivencias y luchas. Ciudad paz-ando, 4(2), 123-132. https://doi.org/10.14483/2422278X.7325

Castillo, H. H. (2014). Plazas de mercado en Bogotá, generadoras de residuos y desarrollo. Conama.

Coronado, C. (2010). Plazas de Mercado: Una Tradición Continua. Apuntes de Arquitectura. http://apuntesdearquitecturadigital.blogspot.com/2010/12/plazas-de-mercado-una-tradicion.html

Eames, C. (2007). 100 Quotes by Charles Eames. Office.

Eames, C. (2011). Eames Words (Muestra de arte y diseño). A+D Museum.

Eames Office. (1957). Day of the Dead [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=YJZf-2fLpGM&t=185s

Eames Office. (1969). Tops [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=UJ-VFMymEiE&t=219s

GAD Municipal de Latacunga. (2013). Ordenanza que reglamenta la ocupación del Mercado Cerrado de Latacunga. http://www.latacunga.gob.ec/ordenanzas/1339-1-106-ordenanza-reglamenta-la-ocupacion-del-mercado-cerrado-latacunga

García Canclini, N. G. (1990). Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. Grijalbo.

García Canclini, N. G. (2002). Entrevista con Néstor García Canclini. Comminit. http://www.comminit.com/la/node/67260

García Canclini, N. G. (2003). Entrevista con Néstor García Canclini. Comminit. http://www.comminit.com/node/67264

Koenig, G. (2015). Charles & Ray Eames. Taschen.

La Hueca. (2015). Especial: El Mercado Central de Quito. El Blog de La Hueca. https://elblogdelahueca.wordpress.com/2015/03/03/especial-mercado-central-de-quito/

Landeta, D. (2014). Recorriendo los mercados de Quito. Diario El Comercio. https://www.elcomercio.com/tendencias/recorriendo-mercados-quito.html

Martín-Barbero, J. (1981). Prácticas de comunicación en la cultura popular: mercados, plazas, cementerios y espacios de ocio. En M. Simpson (Comp.), Comunicación alternativa y cambio social (pp. 32-53). Unam.

Marzal Felici, J. (2004). Propuesta de modelo de análisis de la imagen fotográfica. Uji. http://www.analisisfotografia.uji.es/root/analisis/metod/metod.htm

Ministerio de Turismo de Ecuador. (s. f.). La gastronomía ecuatoriana al alcance de todos. https://www.turismo.gob.ec/la-gastronomia-ecuatoriana-al-alcance-de-todos/

Moyano Estrada, E., y Sevilla-Guzmán, E. (1978). Sobre los procesos de cambio en la economía campesina. Agricultura y Sociedad, 9, 257-271. http://hdl.handle.net/10396/5617

Ocampo López, J. (1981) El folclor y los bailes típicos colombianos. Biblioteca de Escritores Caldenses.

Pérgolis, J. C. (2002). La plaza: el centro de la ciudad. Universidad Nacional de Colombia.

Restrepo, J. W. (1966). Plazas de mercados en Medellín como centro de distribución. Revista Universidad EAFIT, 2(2), 57-70. https://repository.eafit.edu.co/bitstream/handle/10784/17373/document%20%2868%29.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Villegas, L. (1988). Arte Factos: Elementos de la vida cotidiana del Viejo Caldas. Villegas.
How to Cite
Bravo , R. Ángel. (2021). The Marketplace as a Scenery to Identify Diverse Sociocultural and Intercultural Phenomena in the Americas. Apuntes: Revista De Estudios Sobre Patrimonio Cultural, 33. https://doi.org/10.11144/Javeriana.apu33.pmei
Section
Artículos