The Cinema During the First Spanish TV Competition (1990-1994). The TV Programming Cornerstone
PDF (Spanish)

Keywords

television
cinema
film programming television
private television
Spain

How to Cite

Mateos-Pérez, J., & Cabeza San Deogracias, J. (2015). The Cinema During the First Spanish TV Competition (1990-1994). The TV Programming Cornerstone. Signo Y Pensamiento, 34(67), 76-92. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp34-67.cdf
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

The present research analyses film programming on television broadcast during the initiation and early development of nationwide television competition (1990-1994). For this purpose, it takes into account programming on public television as well as private broadcasters and pay-TV operators. It thus focuses on the feature films broadcast in that period: genre, nationality, insertion into the TV grid; programmed cycles; and the most representative film programmes in order to observe its evolution, contents, characteristics and its relation to the competition.

To address such variables a database has been developed, which contains 7,990 records, to classify and assess the programming offer. The results allow us to observe that cinema was the cornerstone of programming at the outset of television competition. The evidence shows that television programming chased ratings without bringing the public closer to quality broadcasting.

PDF (Spanish)

Bustamante, E. (2013). Historia de la radio y la televisión en España. Una asignatura pendiente de la democracia. Barcelona: Gedisa.


Casetti, F. y Di Chio, F. (1999). Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós.


Cebrián Herreros, M. (2003). Contenidos cinematográficos en televisión. Ámbitos, 10. 341-361.


Contreras, J. M. y Palacio, M. (2003). La programación en televisión. Madrid: Síntesis.


Cuevas Puente, A. (1994). Las relaciones entre el cinema y la televisión en España y la Unión Europea. Madrid: CAM-Egeda.


Cuevas Puente, A. (1999). Economía cinematográfica: la producción y el comercio de películas. Madrid: Audiovisual Imaginógrafo.


Díaz, L. (1994). La televisión en España. 1954-1995. Madrid: Alianza editorial. Durán, V. (2011). Televisión Española, un cine para todos que no olvida a los clásicos. Revista Comunicación, 9(1), 67-81.


Fernández, I. y Santana F. (2000). Estado y medios de comunicación en la España democrática. Madrid: Alianza.


Gómez Escalonilla, G. (2003). Programar televisión: análisis de los primeros cuarenta años de programación televisiva en España. Madrid: Editorial Dykinson.


Mateos-Pérez, J. (2008). A la caza del espectador. Estrategias de programación en los inicios de la televisión privada en España (1990-1994). Madrid: UCM.


Méndez Fregozo, E. (2005). Cine de calidad: estrategia para una lectura alfabetizadora por medio de la televisión. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 25(2),1-7.


Moreno Torres, L. (2005). Cine y Televisión: las amistades peligrosas. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 25(2), 1-9.


Palacio, M. (2005). Historia de la televisión en España. Barcelona: Gedisa.


Paz, M. A. y Martínez L. (2013). Nuevos programas para nuevas realidades: la programación infantil y juvenil en TVE (1969-1975). Journal Spanish Cultural Studies, 14(3), 291-306.


Rueda, J. C. y Chicharro, M. M. (2006). La televisión en España (1956-2006). Política, consumo y cultura televisiva. Madrid: Fragua.


Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social: reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.


Televisión muy poco privada. (15 de abril de 1988). El País.


El final del monopolio. (26 de agosto de 1989). El País.


El negocio del cine. (29 de mayo de 1991). El País.


La ATR pide a Colom que suprima la emisión de Atamé. (11 de abril de 1992). ABC.


20 minutos de cada hora son made in USA. (25 de junio de 1994). El País. Recuperado de http://elpais.com/diario/1994/06/25/ radiotv/772495219_850215.html

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.