Orientations for the Dialogical and Polyphonic Academic Discourse Communities: Tensions and Challenges of Reading and Writing at College
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Academic discourse communities
Discursive practices
Academic literacy

How to Cite

Orientations for the Dialogical and Polyphonic Academic Discourse Communities: Tensions and Challenges of Reading and Writing at College. (2018). Signo Y Pensamiento, 37(73). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp37-73.tcda
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This theoretical-based paper presents a discussion around academic discourse communities with a focus on literacy practices at the university level. In the light of different theories and authors who have worked extensively on academic discourse communities from different perspectives, this paper unveils different tensions and challenges that may be faced by students, professors, researchers, and educative institutions in an academic world permeated by different logics of power and control.   In this sense, the discussion centers on the concepts of community and discourse to further elaborate on the claim that a reductionist conception of these concepts has derived into literacy practices that may overlook the polyphonic and dialogic nature of discourse that allows both an understanding of academic communities conventions and the possibility to de-construct or re-signify them.    

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Aristóteles. (2005). Política, trad. Pedro López y Estela García. Madrid: Itsmo.

Aristóteles. (1999). Ética a Nicómaco, trad. Patricio de Azcárate. Madrid: Austral.

Ávila, M. (2005). Socialización, educación y reproducción cultural: Bordieu y Bernstein. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 159-174. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419109

Bajtín, M. (2003). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.

Bauman, Z. (2009). Comunidad: en busca de seguridad en un mundo hostil. Madrid: Siglo XXI.

Bazerman, C., & Paradis, J. (1991) Textual Dinamics of the professions. Historical and studies contemporary of Writing in profesional communities. Winsconsin: The University of Wisconsin Press.

Benveniste, E. (2004). Problemas de lingüística general II. México: Siglo XXI.

Bizzel, P. (1992). Academic Discourse and Critical Consciousness. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Bonet, M., & González, D. (2016) La escritura científica en las disciplinas: análisis del metadiscurso interpersonal en artículos científicos de química, biología y filosofía. Signo y Pensamiento, 69(35), 16-28. doi:10.11144/Javeriana.syp35-69.ecda

Bourdieu, P. (2008). ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios lingüísticos. Madrid: Akal.

Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto: elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.

Cano, M., & De Castro, D. (2013). Una aproximación a las prácticas de lectura en la universidad. Revista Grafías Disciplinares de la UCP, 20, 33-46. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5031480.pdf

Carlino, P. (2006). Concepciones y formas de enseñar escritura. Un estudio contrastivo. Signo y Seña, 16, 71-117. Recuperado de https://www.aacademica.org/paula.carlino/202.pdf

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista mexicana de investigación educativa, 18(57), 355-381. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14025774003

Carrillo, S., & Uribe, O. (2014). Relación entre la lecto-escritura, el desempeño académico y la deserción estudiantil. Entramado, 10(2), 272-285. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2654/265433711017.pdf

Cassany, D., & Morales, O. (2008). Leer y escribir en la universidad: los géneros científicos. En D. Cassany (Comp.), Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura. (pp. 109-128). Barcelona: Paidós.

Castelló, M., Bañales, G., & Vega, N. (2011). Leer múltiples documentos para escribir textos académicos en la universidad: o cómo aprender a leer y escribir en el lenguaje de las disciplinas. Pro-Posições, 22(1), 97-114. doi.org/10.1590/S0103-73072011000100009

Cicerón, (1991). Sobre la República, trad. Álvaro D´ors. Madrid: Gredos.

Charaudeau, P. (1995). Une analyse sémiolinguistique du discours. Langages, 29(117), 96-111. Recuperado de https://www.persee.fr/doc/lgge_0458-726x_1995_num_29_117_1708

Donahue, T. (2009). Genre a disciplinary work in french didactics research. En C. Bazerman, A. Bonini, & D. Figueredo (Eds), Genre in a changing world (pp. 424-441). Fort Collins: The WAC Clearinghouse.

Duranti, A. (2003). Language as Culture in U.S. Anthropology; Three Paradigms. Current anthropology, 44(3), 323-347. doi: 10.1086/368118
Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis: the critical study of language. New York: Longman Group.

Fairclough, N. (2006). Discourse and Social Change. Cambridge: Blackwell Publishing Ltd.

Foucault, M. (2014). El orden del discurso. Barcelona: Tusquets.

Gee, J. (2004). Situated Language and Learning. A critique of traditional schooling. New York/London: Routledge.

Giroux, H. (2003). Pedagogía y política de la esperanza: Teoría, cultura y enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu.

González, B., Salazar, A., Molina, J., & Moya, S. (2015). Acciones hacia la construcción de una política de lectura y escritura universitaria. Folios 41(1), 143-155. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n41/n41a10.pdf

Harris, J. (1989). The Idea of community in the study of writing. College composition and communication, 40(1), 11-22. doi: 10.2307/358177

Harvey, A., & Muñoz, D. (2006). El género informe y sus representaciones en el discurso de los académicos. Estudios Filológicos, 41, 95-114. doi.org/10.4067/S0071-17132006000100008

Hyland, K. (2009). Academic Discourse: English in a Global Context. London: Continuum.

Mainguenaue, D. (1996). El ethos y la voz de lo escrito. Versión, 6, 79-92.

Marinkovich, J., Velásquez, M., & Córdova, A. (Eds.) (2012). Comunidades académicas y culturas escritas: construcciones discursivas desde las ciencias y las humanidades. Valparaíso: Ediciones universitarias Valparaíso.

Maya, I. (2004). Sentido de comunidad y potenciación comunitaria. Apuntes de Psicología, 22(2), 187-211. Recuperado de http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/50/52

Maya, C., & Puerta, A. (2010). Cultura escrita en la universidad. Medellín: Universidad de Medellín.

Ochoa, L., & Cueva, A. (2014). El plagio y su relación con los procesos de escritura académica. Forma y Función, 27(2), 95-113. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21935715003

Olave, G., Rojas, I., Cisneros, M. (2013). Deserción universitaria y alfabetización académica. Educación y Educadores, 16(3), 455-471. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83429830004

Padilla, C. (2012). Escritura y argumentación académica: trayectorias estudiantiles, factores docentes y contextuales.
Magis Revista Internacional de Investigación en Educación, 5 (10), 31-57. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/4164

Pipkin, M., & Reynoso, M. (2010). Prácticas de lectura y escritura académicas. Córdoba: Comunicarte.

Porter, J. (1986). Intertextuality and Discourse Community. Rhetoric Review, 5(1), 34-47. doi.org/10.1080/07350198609359131

Quintero, M. (2014). Usos de la narrativa: fragilidad y contingencia en la vida ciudadana. Documento no publicado. Bogotá.

Sánchez, A. (2012). Análisis lingüístico de artículos de investigación en ciencias sociales y humanas. Lingüística y literatura, 62, 105-121. Recuperado de https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/lyl/article/view/14527/12724

Santos, D. (2016). La lectura y escritura académicas y la vida política en el aula universitaria: hacia una literacidad ética. Forma y Función, 29(2), 157-181. doi.org/10.15446/fyf.v29n2.60193

Soler, S. (2013a). Representaciones de la escritura académica en contextos de bilingüismo e interculturalidad. Signo y Pensamiento, 62(32), 64-80. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/5334

Soler, S. (2013b). Usted ya en la Universidad y no sabe escribir: escritura y poder en la Universidad. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Swales, J. (1990). Genre analysis. English in academic and research settings. New York: Cambridge University Press.

Tönnies, F. (1887/1963). Community and society. New York: Harper & Row.

Van Dïjk, T. (2009). Discurso y poder. Barcelona: Gedisa.

Van Dïjk, T. (2006). El discurso como estructura y proceso. Barcelona: Gedisa.

Zayas, F. (2012). Los géneros discursivos y la enseñanza de la composición escrita. Revista ibero-americana de educação, 59, 63-85. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie59a03.pdf

Zea, C., & Atuesta, M. (2008). Hacia una comunidad educativa interactiva. Bogotá: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.