Construction of Social Representations in the Foreign Language Teachers about Their Practice: A Case Study in a Colombian University
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Social representations
Discourse analysis
Alumni of the B.A. in the Teaching of Modern Languages
Foreign language teaching-learning

How to Cite

Construction of Social Representations in the Foreign Language Teachers about Their Practice: A Case Study in a Colombian University. (2018). Signo Y Pensamiento, 37(73). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp37-73.crsd

Abstract

This document seeks to report on a research project conducted by the research group “Lenguaje, Pedagogías y Cultura” of Pontificia Universidad Javeriana. Based on a Discourse Analysis methodology (Fairclough, 2003; Reyes, 2011; Vasilachis, 1997; Wodak y Meyer, 2001), the study shows that the social representations of group of candidates, students and alumni of the B.A in the Teaching of Modern Languages influences both the construction of the category “Teacher” and the attitudes about the teaching-learning processes. These social representations can be organized in two stages and move from a negative point to a positive one as students advance in their studies.

 

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Abreu, G. y Cline, T. (1998). Studying social representations of mathematics learning in multiethnic primary schools: work in progress. Papers of Social Representatios, 1-20.

Alvarado, E. y Rodríguez, G. (2011). Conceptos de enseñanza y aprendizaje en los formadores de docentes de lengua extranjera: El caso de una universidad pública en México. Revista Electrónica Matices en Lengua Extranjera, (5), 38-65.

Ángel, A. (2001). Las representaciones sociales sobre la educación y su influencia en la construcción de la realidad (tesis de pregrado). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia.

Benveniste, É. (1966). Problèmes de Linguistique Générale. Paris: PUF.

Brosseau, G. (1986). Fondements et méthodes de la didactique des mathématiques. En J. Brun, Didactique des mathémathiques (pp. XX-XX). Laussane, Suiza: Delachaux et Niestlé.

Carmona, J. (2013). Representaciones sociales sobre el Licenciado en Lenguas Modernas de la Pontificia Universidad Javeriana (tesis de pregrado). Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.

Fairclough, N. (1989). Language and Power. Londres y New York: Longman.

Fairclough, N. (2003). Analysing discourse, textual analysis for social research. Londres y New York: Routledge.

Fairclough, N. (2003). El análisis crítico del discurso como método para la investigación en ciencias sociales. Barcelona: Gedisa.

Gasparini, R., Joly-Rissoan, O., y Dalud-Vincent, M. (2009). Variations sociales des représentations des l'autonomie dans le travail scolaire chez les collégiens et lycéens. Revue française de pédagogie, (168), 93-109.

Gilly, M. (1980). Maîtres-élèves. Roles institutionnels et représentations. Paris: PUF.

Gilly, M. (1994). Les représentations sociales dans le champ éducatif. En D. Jodelet, Les représentations sociales (pp. 363-386). Paris, Francia: PUF.

Jodelet, D. (2000). Representaciones Sociales: contribución a un saber sociocultural sin fronteras. En D. Jodelet y A. Guerrero, Develando la cultura. Estudios en representaciones sociales (pp. 7-30). México D.F., México: UNAM.

Jodelet, D. y Balduzzi, M. (2011). Aportes del enfioque de las representaciones sociales al campo de la educación. Espacios en blanco, 21(1), 133-154.

Jovchelovitch, S. (2008). Os contextos do saber. Representações, comunidade e cultura. Petrópolis: Vozes.

Legardez, A. (2004). Enseigner l’économie: une perspective didactique. En A. Diemer, Enseigner l'économie (pp. 151-168). Paris, Francia: L'Harmattan.

Legardez, A. (2004). L’utilisation de l’analyse des représentations sociales dans une perspective didactique: L’exemple de questions économiques. Revue des sciences de l'éducation, 30(3), 647-665.

Lobato-Junior, A. (2013). Representaciones sociales y didáctica: construcción teórica de un espacio común. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 5(11), 277-295.

Maurer, B. (2015). Mesurer la francophonie et identifier les francophones. Inventaire critique des sources et des méthodes. Paris: Éditions des archives contemporaines.

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul S.A.

Moscovici, S. (2001). Social representations explorations in social psychology. New York: New York University Press.

Pelini, E. (2011). Social Representations and their Effect on the Construction of Professional Identities. International Journal of Interdisciplinary Social Sciences, 5(9), 237-247.

Reyes, J. (2011). Las estrategias discursivas de grupos sociales en la Universidad Nacional de Colombia en relación con la escritura académica en situaciones de bilingüismo e interculturalidad (tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Bogota, Colombia.

Silva, L. (2000). Escuela: espacio intersubjetivo de representaciones múltiples. En S. Calonge y E. Casado, Representaciones sociales y educación (pp. 59-71). Caracas, Venezuela: Universidad Central de Venezuela.

Souza, C. (2000). Develando la cultura escolar. En D. Jodelet y A. Guerrero-Tapia, Develando la cultura (pp. 127-151). México D.F., México: UNAM.

Souza, C., & Seidmann, S. (2011). Hacia una psicología social de la educación. Buenos Aires: Teseo.

Souza, C., & Villas-Bôas, L. (2011). Los estudios de representaciones sociales y los desafios para la investigación en educación. In C. Prado de Souza, & S. Seidmann, Hacia una psicología social de la educación (pp. 23-48). Buenos Aires: Teseo.

Tapia, M. (2010). La identificación de grupos asociados y las representaciones sociales de la actividad docente. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 7(19), 2-12.


Trinquier, M.P. (2013). Représentations des enseignants, pratiques verbales et statuts scolaires des élèves. Revue française de pédagogie, (185), 103-116.

Vasilachis, I. (1997). Discurso político y prensa escrita. La construcción de las representaciones sociales. Un análisis sociológico, jurídico y lingüístico. Barcelona: Gedisa.

Wodak, R. y Meyer, M. (2001). Methods for Critical Discourse Analysis. London: SAGE.

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.