Abstract
Starting from the social sciences, it seeks to investigate a series of central variables in the process of building knowledge online: culture and identity; multi, inter and transdisciplinarity; internationalization of the academy; forms of communication; and network knowledge. Therefore, the objective of the work is to build meanings around scientific knowledge from the very actors that promote networking, based on an Ibero-American and interdisciplinary vision. The Red Iberoamericana de Investigación en Imaginarios y Representaciones (RIIR) is taken as a case study, interviewing twenty-seven of its active members from Argentina, Colombia, Chile, Ecuador, Spain, Honduras, Mexico and Peru. Among the results, it is verified that the network would facilitate the construction of a scientific identity, it is formed as a favorable space for knowledge, with cooperative dynamics that would allow the formation of an international academy based on the active participation of its members.
Álvarez, L. (2017). Educación superior y sociedad (ESS). Colección 25 Aniversario Vol. 21. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) e Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC). Retrieved from Unesco: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/issue/view/4/Internacionalizaci%C3%B3n%20de%20la%20Educaci%C3%B3n%20Superior%20en%20Am%C3%A9rica%20Latina%20y%20el%20Caribe.
Asociación Latinoamericana de Antropología. (2016). Asociación Latinoamericana de Antropología. Retrieved from ALA: https://www.asociacionlatinoamericanadeantropologia.net/index.php/quienes-somos
Asociación Latinoamericana de Ciencia Política. (2020). ALACIP. Retrieved from ALACIP: https://alacip.org/?page_id=3
Asociación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación. (2018). Quiénes somos. Retrieved from ALAIC: https://www.alaic.org/site/associacao/
Asociación Latinoamericana de Sociología (ALAS) (2020). Sobre ALAS. (2020). Objetivos generales de ALAS. Retrieved from ALAS.ORG: http://sociologia-alas.org/sobre-alas-2/
Asociación Universitaria Iberoamericana de Postgrado. (2020). Fines y objetivos. Retrieved from Auip: https://auip.org/es/presentacion/fines-y-objetivos.
Berger, P. y. Luckmann, T. (1976). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
Bolio, F. J. (2019). MULTI, INTER Y TRANSDISCIPLINARIEDAD. Retrieved from SCIELO: http://www.scielo.org.mx/pdf/paftd/n13/2007-4387-paftd-13-347.pdf
Cañón, J. (2005). nternacionalización de la educación superior y educación superior internacional: elementos para un análisis. Revista Colombiana de sociología., 105-125.
Castells, M. (1996). La era de la información: economía, sociedad y cultura Vol.1. MADRID: Alianza editorial, S. A.
Castells, M. (2009). El poder de las redes y las redes del poder en el entorno tecnológico de la comunicación. . Madrid: Alianza Editorial.
Castells, M. H. (2016). Reconceptualización del desarrollo en la era global de la información. Santiago: FCE.
Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. (2020). ¿Qué es CLACSO? Retrieved from CLACSO: https://www.clacso.org/institucional
Cruz, A. L. (2015). Bruno Latour y el estudio de lo social: construcción y actuación en red. Revista Lebret, 63 - 76. https://doi.org/10.15332/rl.v0i7.1519
Cruz, A. L. (2015). Bruno Latour y el estudio de lo social: construcción y actuación en red. Revista Lebret 7, 63 – 76. https://doi.org/10.15332/rl.v0i7.1519
Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. (2020). ¿Qué es FLACSO? Retrieved from FLACSO: https://www.flacso.org/secretaria-general/acerca-flacso.
Federación latinoamericana de facultades de comunicación social. (2015). Retrieved from FELAFACS): http://www.felafacs.org/directorio-2/index.html
Jerome, B. (2005)."Hacia las sociedades del conocimiento". Retrieved from informe mundial de la UNESCO: https://unesdoc.unesco.org/query?q=Organizaci%C3%B3n:%20%22UNESCO.%20Director-General,%201999-2009%20(Matsuura,%20K.)%22&sf=sf:*
Marinis, P. (2005). “16 comentarios sobre la(s) sociología(s) y la(s) comunidad(es)" BILBAO, ESPANA, PAIS VASCO. Retrieved from Centro de Estudios sobre la Identidad Colectiva.
P., V. P., Lucet, L. G., & Ludwing, H. e. (2004). “Redes académicas de alta velocidad: Laboratorio Internet, Enterate UNAM, http://www.entérate.unam. mx /Articulos/2004/noviembre internet2.htm, consultado el 9 de diciembre 2006.
Red Iberoamericana de Investigación en Imaginarios y Representaciones (RIIR) (2016). Estatutos. https://imaginariosyrepresentaciones.com/estatutos/
Riveros, P. M. (2020). "Las diferencias entre el trabajo, Multidisciplinario, Interdisciplinario y Transdisciplinario". Redes TD, Universidad de Chile. Retrieved from UCHILE.CL: https://www.uchile.cl/publicaciones/165173/trabajo-multidisciplinario-i
Rózga, R. (2003). Reseña de “la formación de redes de conocimiento. una perspectiva regional desde México de Rosalba Casa". PUEBLA: Universidad autónoma de puebla.
Schreirer, M. (2014). "Qualitative content analysis. The SageHandbook of Qualitative Data Analysis", 170-183. https://doi.org/10.4135/9781446282243.n12
Sebastian, J. (2017)."Algunos dilemas entorno a la internalización de la educación superior. Pp. 119-145. Educación superior y sociedad" (ESS). Retrieved from IESALC.UNESCO: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/issue/view/4/Internacionalizaci%C3%B3n%20de%20la%20Educaci%C3%B3n%20Superior%20en%20Am%C3%A9rica%20Latina%20y%20el%20Caribe
Univ. Empresa, Bogotá (2007). La gestión de las redes sociales del conocimiento para el desarrollo de investigación y docencia. Univ. Empresa, Bogotá (Colombia) 6 (12): 39-47.
Bauman, Z. (2004). Modernidad liquida. Fondo de cultura económica de Argentina. Retrieved from Fondo de cultura economica: https://catedraepistemologia.files.wordpress.com/2009/05/modernidad-liquida.pdf
Bauman, Z. (2006). Comunidad, En busca de seguridad un mundo hostil. Retrieved from academia.edu: https://www.academia.edu/15061136/comunidad_en_busca_de_seguridad_en_un_mundo_hostil_zygmunt_bauman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Felipe Andrés Aliaga Sáez, Oscar Basulto Gallegos , Laura Ximena Romero Soler