Redes científicas y construcción de conocimiento: el caso de la Red Iberoamericana de Investigación en Imaginarios y Representaciones (RIIR)
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Social Sciences
International
Community
Exchange
Information

How to Cite

Aliaga Sáez, F. A., Basulto Gallegos , O., & Romero Soler , L. X. (2023). Redes científicas y construcción de conocimiento: el caso de la Red Iberoamericana de Investigación en Imaginarios y Representaciones (RIIR) . Signo Y Pensamiento, 42. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp42.rccc
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Starting from the social sciences, it seeks to investigate a series of central variables in the process of building knowledge online: culture and identity; multi, inter and transdisciplinarity; internationalization of the academy; forms of communication; and network knowledge. Therefore, the objective of the work is to build meanings around scientific knowledge from the very actors that promote networking, based on an Ibero-American and interdisciplinary vision. The Red Iberoamericana de Investigación en Imaginarios y Representaciones (RIIR) is taken as a case study, interviewing twenty-seven of its active members from Argentina, Colombia, Chile, Ecuador, Spain, Honduras, Mexico and Peru. Among the results, it is verified that the network would facilitate the construction of a scientific identity, it is formed as a favorable space for knowledge, with cooperative dynamics that would allow the formation of an international academy based on the active participation of its members.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Álvarez, L. (2017). Educación superior y sociedad (ESS). Colección 25 Aniversario Vol. 21. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) e Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC). Retrieved from Unesco: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/issue/view/4/Internacionalizaci%C3%B3n%20de%20la%20Educaci%C3%B3n%20Superior%20en%20Am%C3%A9rica%20Latina%20y%20el%20Caribe.

Asociación Latinoamericana de Antropología. (2016). Asociación Latinoamericana de Antropología. Retrieved from ALA: https://www.asociacionlatinoamericanadeantropologia.net/index.php/quienes-somos

Asociación Latinoamericana de Ciencia Política. (2020). ALACIP. Retrieved from ALACIP: https://alacip.org/?page_id=3

Asociación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación. (2018). Quiénes somos. Retrieved from ALAIC: https://www.alaic.org/site/associacao/

Asociación Latinoamericana de Sociología (ALAS) (2020). Sobre ALAS. (2020). Objetivos generales de ALAS. Retrieved from ALAS.ORG: http://sociologia-alas.org/sobre-alas-2/

Asociación Universitaria Iberoamericana de Postgrado. (2020). Fines y objetivos. Retrieved from Auip: https://auip.org/es/presentacion/fines-y-objetivos.

Berger, P. y. Luckmann, T. (1976). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Bolio, F. J. (2019). MULTI, INTER Y TRANSDISCIPLINARIEDAD. Retrieved from SCIELO: http://www.scielo.org.mx/pdf/paftd/n13/2007-4387-paftd-13-347.pdf

Cañón, J. (2005). nternacionalización de la educación superior y educación superior internacional: elementos para un análisis. Revista Colombiana de sociología., 105-125.

Castells, M. (1996). La era de la información: economía, sociedad y cultura Vol.1. MADRID: Alianza editorial, S. A.

Castells, M. (2009). El poder de las redes y las redes del poder en el entorno tecnológico de la comunicación. . Madrid: Alianza Editorial.

Castells, M. H. (2016). Reconceptualización del desarrollo en la era global de la información. Santiago: FCE.

Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. (2020). ¿Qué es CLACSO? Retrieved from CLACSO: https://www.clacso.org/institucional

Cruz, A. L. (2015). Bruno Latour y el estudio de lo social: construcción y actuación en red. Revista Lebret, 63 - 76. https://doi.org/10.15332/rl.v0i7.1519

Cruz, A. L. (2015). Bruno Latour y el estudio de lo social: construcción y actuación en red. Revista Lebret 7, 63 – 76. https://doi.org/10.15332/rl.v0i7.1519

Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. (2020). ¿Qué es FLACSO? Retrieved from FLACSO: https://www.flacso.org/secretaria-general/acerca-flacso.

Federación latinoamericana de facultades de comunicación social. (2015). Retrieved from FELAFACS): http://www.felafacs.org/directorio-2/index.html

Jerome, B. (2005)."Hacia las sociedades del conocimiento". Retrieved from informe mundial de la UNESCO: https://unesdoc.unesco.org/query?q=Organizaci%C3%B3n:%20%22UNESCO.%20Director-General,%201999-2009%20(Matsuura,%20K.)%22&sf=sf:*

Marinis, P. (2005). “16 comentarios sobre la(s) sociología(s) y la(s) comunidad(es)" BILBAO, ESPANA, PAIS VASCO. Retrieved from Centro de Estudios sobre la Identidad Colectiva.

P., V. P., Lucet, L. G., & Ludwing, H. e. (2004). “Redes académicas de alta velocidad: Laboratorio Internet, Enterate UNAM, http://www.entérate.unam. mx /Articulos/2004/noviembre internet2.htm, consultado el 9 de diciembre 2006.

Red Iberoamericana de Investigación en Imaginarios y Representaciones (RIIR) (2016). Estatutos. https://imaginariosyrepresentaciones.com/estatutos/

Riveros, P. M. (2020). "Las diferencias entre el trabajo, Multidisciplinario, Interdisciplinario y Transdisciplinario". Redes TD, Universidad de Chile. Retrieved from UCHILE.CL: https://www.uchile.cl/publicaciones/165173/trabajo-multidisciplinario-i

Rózga, R. (2003). Reseña de “la formación de redes de conocimiento. una perspectiva regional desde México de Rosalba Casa". PUEBLA: Universidad autónoma de puebla.

Schreirer, M. (2014). "Qualitative content analysis. The SageHandbook of Qualitative Data Analysis", 170-183. https://doi.org/10.4135/9781446282243.n12

Sebastian, J. (2017)."Algunos dilemas entorno a la internalización de la educación superior. Pp. 119-145. Educación superior y sociedad" (ESS). Retrieved from IESALC.UNESCO: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/issue/view/4/Internacionalizaci%C3%B3n%20de%20la%20Educaci%C3%B3n%20Superior%20en%20Am%C3%A9rica%20Latina%20y%20el%20Caribe

Univ. Empresa, Bogotá (2007). La gestión de las redes sociales del conocimiento para el desarrollo de investigación y docencia. Univ. Empresa, Bogotá (Colombia) 6 (12): 39-47.

Bauman, Z. (2004). Modernidad liquida. Fondo de cultura económica de Argentina. Retrieved from Fondo de cultura economica: https://catedraepistemologia.files.wordpress.com/2009/05/modernidad-liquida.pdf

Bauman, Z. (2006). Comunidad, En busca de seguridad un mundo hostil. Retrieved from academia.edu: https://www.academia.edu/15061136/comunidad_en_busca_de_seguridad_en_un_mundo_hostil_zygmunt_bauman

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Felipe Andrés Aliaga Sáez, Oscar Basulto Gallegos , Laura Ximena Romero Soler