Abstract
Chilean cinema is a discursive field of the audiovisual industry, still in development stage. Its hi story is loaded with vagueness and multiple beginnings that often break at the outset. It is a kind of cinema committed to social issues, which ar the same time is nor foreign to alienation and censorship from above. It is an artsy type rhat aspires to seem industrial. Chilean cinema narrates from the third world, while 98% of the country's internal consumption (at peak times) pertains to US productions. In other words, it has formed through the absolute sel f-management ofits symbolic capital. Ir is a cinema that is raising ¡rs new breed of direcrors rhrough books and cult movies, direcrors thar seek to understand their role in this industry that roday, with the passing of time, holds audiences captive. It is a cinema rhat ar times walks next to the State, and on occasions solitude becomes its only companion. Lastly, it is a type of cinema founded on its creativity, its self-discovery, and rhe penchant for rranscending ¡ts own vocaríon - understanding, little by little, rhat ¡ts aggregate va lue líes with ¡ts local histories.British Kinematograph Sound & Televisión Society (1994), Diccionario de las tecnologías de la imagen, Barcelona, Gedisa.
Bustamante, E. (2003), Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación, Barcelona, Gedisa.
Caloguerea, C. (2006, enero), entrevista en Estudio cualita tivo sobre consumo de cine y tiempo libre.
Cámara de Comercio Cinematográfico (2006), "Documento estadístico interno" [inédito].
Chileaudiovisual (2005), "Iniciativas para la industrializa- ción del cine chileno" [inédito].
Cibernética (2005, mayo), "La lucha por las butacas llega con fuerza a Chile" [en línea]. www.cibernetica.cl
Consejo Nacional de la Cultura (2005), "Encuesta de consumo cultural y uso del tiempo libre" [inédito].
Consejo Nacional de la Cultura y las Artes: www.chileau diovisual.cl
—(2005), Industrias culturales, un aporte al desarrollo, Santiago de Chile, Lom.
Corporación de Fomento (Corfo) (2006), "Asociación de cortometrajistas de Chile", Santiago de Chile, Acorch-
De Ruyt, F. (2005), "El business audiovisual deja de ser amateur", en El Mercurio, Santiago de Chile.
Galaz, C. (2005, octubre), entrevista por El Mercurio, "La ley de Cine nació claramente desfinanciada", en El Mercurio.
Gentilini, B. (1922), El cine (ante la Pedagogía y la medicina, ante la moral y la religión), Santiago de Chile, Apostolado de la Prensa.
Jara Donoso, E. (1994), Cine mudo chileno, Santiago de Chile, Céneca.
Kostner, R. (2006, enero), entrevista, en "Ex gerente de la Cámara de Comercio Cinematográfica". Entrevista —Enero de 2006.
Leiva, C. (2006, enero), entrevista, "Industria del audiovisual en Chile". Entrevista —Enero de 2006.
Letelier, J. (2006, enero), "La memoria obstinada. ¿De qué hablamos cuando hablamos de cine chileno?
en Mabuse.
Leyton, C. (2006, enero), entrevista, "El documental y la industria audiovisual". Entrevista —Enero de 2006.
Mabuse (2006, enero), "Cine chileno y el futuro". www. mabuse.cl.
Marchi, M. (2006, enero), entrevista, "Gestión de competencias para el cine chileno'.
Mouesca, J. (1988), Plano secuencia de la memoria de Chile, Madrid, Ediciones del Litorial.
—(2005), El documental chileno, Santiago de Chile, Lom.
—y Orellana, C. (1998), Cine y memoria del siglo xx, Santiago de Chile, Lom.
Ministerio de la Educación (2005, febrero), "Promulgación" [documento: ley de Fomento al Cine y el Audiovisual], núm. 19981.
Olave M., Daniel (2001), Pantallaprohibida. La censura cinematogrcífica en Chile, Santiago de Chile, Grijalbo.
Ossa Coo, C. (1971), Historia del cine chileno, Santiago de Chile, Quimantú.
ProChile (2005), "Expertos en locaciones de Hollywood Visitan Chile" [boletín en línea], Entidad proexportación del Estado chileno.
www.prochile.cl
The End (2000, diciembre).
— (2000, noviembre).
— (2000, enero).
Sadoul, G. (1983), Historia del cine mundial, México, Siglo xxi
Vega, A. (1979), Re-Visión del cine chileno, Santiago de Chile, Aconcagua.
Véliz, F. (2003, enero), "Los cineastas debemos hacernos cargo de las emociones del país", en Cristián Galaz, Análisis del fenómeno cinematográfico: El Chacotero Sentimental.
— (2004), Comunicación, cultura, estrategias y construcción de audiencias, Santiago de Chile, Consejo Nacional de la Cultura.
Weinstein, J. (2005, octubre), entrevistado por Revista Digital del Audiovisualen Chile, "El cine y la industria en Chile".

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Fernando Veliz