Published Feb 23, 2017



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Marcela Bonnet

Daniela Soledad González https://orcid.org/0000-0003-2437-531X

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article inquires, by means of a comparative study between scientific articles, about how authors are constructed as academic speaking subjects in different disciplines. We took the categories of Halliday’s interpersonal metafunction and Hyland’s metadiscourse.


Based on a qualitative analysis methodology, we analyze a corpus made of three series: A series (philosophy articles); B series (biology articles) and; C series (chemistry articles).


Results show that philosophy articles show mitigating and emphasizing elements homogenously across the whole texts, due to the prevailing argumentative intention existing in them.


To the contrary, in biology and chemistry articles there is a greater presence of modifiers when the importance of the object of the study is highlighted or when results are discussed. Philosophy articles show first person markers not found in other disciplines.

Keywords

knowledge, disciplines, scientific writing, interpersonal discourseconocimiento, disciplinas, escritura científica, discurso interpersonalconhecimento, disciplinas, escrita científica, discurso interpessoal

References
Adam, J. (1992). Les textes: types et prototypes: Récit, description, argumentation, explication et dialogue. París: Nathan.


Almeida, F. y González Cruz, M. (2012). Exploring male and female voices through epistemic modality and evidentiality in some modern english travel texts on the canaries. Research in Language, 3(10), 323-343.


Alvarado, M. y Cortés, M. (2001). La escritura en la universidad: repetir o transformar. Lulú Coquette: Revista de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 1(1).


Bazerman, C., Little, J., Bethel, L., Chavkin, D. Y Garufis, J. (2005). Reference guide to writing across the curriculum. Indiana: Parlor Press.


Beke, R. (2005). El metadiscurso interpersonal en artículos de investigación. Signos, 38(57), 7-18.


Bonnet, M. y Escalarea, L. (2014). Identidades discursivas en la escritura de las disciplinas: una enseñanza posible, una responsabilidad compartida. En P. Rosales y M.ª del C. Novo (comps.), Lectura y escritura en carreras de ciencias humanas y sociales: ideas y experiencias de enseñanza. Buenos Aires: Noveduc.


Cinto, M. (2009). La nominalización: obstáculo para la comprensión lectora. Educación,
Lenguaje y Sociedad, 6(6), 171-186.


Crismore, A., Markkanen, R. y Steffensen, M. (1993). Metadiscourse in persuasive writing: A study of texts written by american and finnish university students. Written Communication, 10, 39-71.


Downing, A. (1991). La metáfora gramatical de M. A. K. Halliday y su motivación funcional en el texto. RSEL, 21(1), 109-123.


Ferrari, L. (2009a). Modalidad epistémica y evidencialidad en las conclusiones de artículos de investigación. Debate Terminológico, 6.


Ferrari, L. (2009b). Marcadores de modalidad epistémica y evidencial en el análisis de las conclusiones de artículos de disciplinas distintas. ALED: Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso, 2(9), 5-24.


Halliday, M. (1994). An introduction to functional grammar (2.ª ed.). Londres: Edward Arnold.


Hyland, K. (1998). Persuasion and context: The Pragmatics of Academics Metadiscourse. Journal of Pragmatics, 4(30), 437-455.


Khedri, M., Swee Heng, C. y Foad Ebrahimi, C. (2013). An exploration of interactive metadiscourse markers in academic research article abstracts in two disciplines. Discourse Studies, 15, 319-331.


Labarta-Postigo, M. y Suau-Jiménez, F. (2006). Análisis del metadiscurso en textos especializados turísticos: los matizadores discursivos y la pronominalización en alemán y español. Ponencia presentada en Congreso ALED, Valparaíso (Chile).


Markovich Ravena, J. y Morán Ramírez, P. (1998). La escritura a través del curriculum. Signos, 31(43-44), 165-171.


Mondada, L. (1995). La construction discursive des objets de savoir dans l’écriture de la science. Réseaux, 71(13), 55-77.


Müller, G. (2007a). Adverbios de modalidad epistémica y evidencialidad en artículos de investigación y conferencias académicas: funciones metadiscursivas y aspectos cognitivos. Romanistischen Jahrbuch, 58, 329-364.


Müller, G. (2007b). Metadiscurso y perspectiva: funciones metadiscursivas de los modificadores de modalidad introducidos por como en el discurso científico. Revista Signos, 40(64), 357-387.


Navarro, F. y Revel Chion, A. (2013). Escribir para aprender: disciplinas y escritura en la escuela secundaria. Buenos Aires: Paidós.

Ricoeur, P. (1980 [1975]). La metáfora viva (trad. Agustín Neira). Madrid: Ediciones Europa.


Siew Mei, W. (2013). Certainty judgements and the status of propositions in undergraduate essays. RELC Journal, 44, 279-302.


Sánchez Upegui, A. (2011). Manual de redacción académica e investigativa: cómo escribir, evaluar y publicar artículos. Medellín: Fundación Universitaria Católica del Norte.


Sánchez Upegui, A. (2012). Análisis lingüístico de artículos de investigación en ciencias sociales y humanas. Lingüística y Literatura, 67(2), 105-121.


Sánchez Upegui, A. (2015). Análisis lingüístico de la citación en artículos de ciencias sociales y humanas. Revista Lasallista de Investigación, 12(1), 101-126.
How to Cite
Bonnet, M., & González, D. S. (2017). Scientific Writing in Disciplines: Analysis of the Interpersonal Metadiscourse in Chemistry, Biology, and Philosophy Scientific Articles. Signo Y Pensamiento, 35(69), 16–28. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp35-69.ecda
Section
Agendas