Published Apr 15, 2012



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Aníbal Ford

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article deals with the way in which global problems break into the contemporary mass media and advertising agendas. It is frequently assumed that poverty’s, inequality’s, and migration’s agendas have been present in mass media’s production, yet the way in which the former problems are incorporated turn out to be “dubious” if only because we are facing a typical contemporary socio-cultural phenomenon whereby information on critical problems are displaced or transferred to genres that belong much more to what we could call the social imaginary sphere rather than proper public opinion. Thus, for example, the creation, in publicity and advertising, of what is known as brand name impact by playing with the representations and cultures of “others” or by using the aforementioned global problems as effect devises, residues, pseudoamalgamations or sheer commodities.

Keywords

Global agendas, symbolic constructions, multiculturalism, mass media, publicity.Agendas globais, construções simbólicas, multiculturalismo, mídia de massa, publicidade.Agendas globales, construcciones simbólicas, multiculturalismo, medios de comunicación, publicidad.

References
Aulet. María Victoria, “Acerca de la moda y sus límites”, en La Nación, 9 de mano de 1995. p. 6.

Clarín, “Luz verde para AOL-Time Warner”, 15 de diciembre de 2000, p. 31.

Colors. Una revista sobre el resto del mundo, “Muerte. Manual de instrucciones”, Mondadori. Milán, enero-febrero. 1998. pp. 30-31.

Ferguson, Robert. “El interculturalismo global y los dilemas del universalismo. Educando en medios después del 2000”. En Diálogos de la Comunicación. Lima, No. 52, agosto, 1998.

Ford, Aníbal. “El G-8, Okinawa y la Digital Divide o la utopía comunicacional como sistema de dominio”, en Diálogos de la Comunicación. Lima. Nos. 59-60, octubre, 2000, pp. 201-208.

-------’ La marca de la bestia, Buenos Aires, Norma. 1999.

-------’ “La sinergia de los discursos O la cultura del infoentretenimiento”, en La marca de la bestia, Buenos Aires, Norma. 1999.

Ford, Aníbal y Vinelli, Carolina, “La narración de la agenda o las mediaciones de los problemas globales”, en Ford, Aníbal, La marca de la bestia, Buenos Aires, Norma, 1999.

Gobbi, Jorge, Mercosur y turismo. Transformaciones identitarias en el marco del aumento de los flujos turísticos globales y regionales, ponencia presentada en las IV Jornadas de Investigadores en Comunicación, Carrera de Ciencias de la Comunicación, Universidad Nacional de Jujuy, Argentina, mimeo, agosto, 1999.

Hall, Peter y Beirut. Michael (edits.), Tibor Kalman. Perverse Optimist. Nueva York, Princeton Architectural Press. 1998.

Klinenberg, Eric, “Los periodistas ‘para todo’ del Chicago Tribune”, en Le Monde Diplomatique, febrero, 1999.

McCombs, Maxwell y Protess, David L., Agenda Setting. Readings071 Media, Public Opinion and Policy Making, New Jersey. Lawrence

Erlbaum Associates Publishers, 1991. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). Informe sobre el desarrollo humano 1996, Madrid, Mundi Prensa, 2000.

-------, Informe sobre el desarrollo humano 1996, Madrid, Mundi Prensa, 1998.

-------, Informe sobre el desarrollo humano 1996, Madrid, Mundi Prensa, 1996.

Regio, Godfrey. Powaqqatsi. Life in Transformation. North Hollywood. Imperial Entertainment Corp., 1990.

-------, Koyaanisqatsi, New Mexico, Institute for Regional Education, 1983. Robentson, Roland, “Mapping the Global Condition”, en Globalization. Social Theory and Global Culture, London, Sage, 1992.

Schiller, Herbert, “Data Deprivation”, en Information Inequality, New York, Routledge, 1996.

Shohat, Ella y Stam, Robert, Unthinking Eurocentrism, London, Routledge, 1994.

Television Latin America, Miami, No. 1, 2001.

UNESCO, “General Introduction”, en World Culture Report. Culture, Creativity and Market. Paris. UNESCO Publishing, 1998.

White, Brian; Little, Richard, y Smith, Michael. Issues in World Politics, London, Macmillan, 1997.

http://www.benetton.com

http://www.forumsocialmundial.com.br

http://www.worldeconomicforum.org
How to Cite
Ford, A. (2012). The construction of Discourse on Global Problems Multiculturalism: Residues, Commodities and Pseudo-amalgamations. Signo Y Pensamiento, 31(60), 85–95. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp30-60.cdpg
Section
Feature