Published May 30, 2012



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Jaime Humberto Quevedo Urrea

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article describes the technical, analytical and scientific problems, around the musical heritage memory in Colombia, sketches some critical reflections on its processing and dissemination and illustrates, based on concrete experiences and developments, technical and scientific paths which led to the production of standards, the establishment of regulatory structures and in the organization of global entities, worldwide, from systematic practices around the musical document, planning their development and qualification. Also, this article, describes how the cartography of musical practices emerged in Colombia, an innovative and complex alternative, that took precedence over the difficulties and made visible part of the musical documentation, which by that time, remained hidden as document and knowledge.

Keywords

Musical documentation, Musical heritage, Unpublished document, Oral sources, Musical memory, Musical cartography.Documentación musical, Patrimonio musical, Documento inédito, Fuentes orales, Memoria musical, Cartografía musical.Documentação musical, Patrimônio musical, Documento inédito, Fontes orais, Memória musical, Cartografia musical.

References
Bonnemason, B.; Ginouvès V. G., y Pérennou, V. (2001), Guide D’Analyse documentaire du Son Inédit pour la mise en place de banques de données, París, MODAL-AFAS.

— (2007), Guía de análisis documental del sonido inédito para la implementación de bases de datos, traducción de Gloria Inés Figueroa C., Bogotá, Ministerio de Cultura, Biblioteca Nacional de Colombia, Centro de Documentación Musical.

Centro de Documentación Musical de Colombia (2010), “Informe: Estado de la documentación musical en Colombia” [inédito].

Gómez González, P. J. et al. (2008), El archivo de los sonidos: la gestión de fondos musicales, Salamanca, Asociación de Archiveros de Castilla y León, Colección de Estudios Profesionales 02.

Maire Montero, J. L. (2008), “Cursos taller realizados en Colombia sobre encabezamientos de materia para música en documentos musicales escritos sonoros y audiovisuales con énfasis en documentos inéditos” [en línea], disponible en: http://www.bibliotecanacional.gov.co/ tools/marco.php?idcategoria=39668, recuperado: 19 de abril de 2011.

— (2009), “Cursos taller realizados en Colombia sobre prácticas de catalogación en documentos musicales escritos sonoros y audiovisuales con énfasis en documentos inéditos”, disponible en http://www.bibliotecanacional.gov.co/tools/ marco.php?idcategoria=39668, recuperado: 19 de abril de 2011.

Marzal, M. A. y Gonzáles, A. (2010, juliodiciembre), “Del documento al hiperdocumento, una visión ‘funcional’ de un concepto en evolución”, Signo y Pensamiento, vol. XXIX, núm. 57, Facultad de Comunicaciones y Lenguaje, Pontificia Universidad Javeriana; Departamento de Comunicaciones y Lenguaje, Pontificia Universidad Javeriana de Cali, pp. 85-99.

Ministerio de Cultura de Colombia, Dirección de Artes Grupo de Centros de Documentación Artística (2000), “Manual para la organización de centros de documentación artística”, Bogotá, Ministerio de Cultura de Colombia.

Ministerio de Cultura (2003a), “Plan Nacional de música para la convivencia” [en línea], disponible en http://www.mincultura.gov.co/ index.php?idcategoria=42095#, recuperado: 19 de abril de 2011.

— (2003b), “Plan nacional de música para la convivencia. Escuelas de música tradicional” [en línea], disponible en: http://www.mincultura. gov.co/recursos_user/documentos/migracion/ musica/parametros.pdf, recuperado:19 de abril de 2011.

Pedauque, R. T. (2003), “Forma, signo y medio, reformulaciones de lo digital” [en línea], disponible en http://archivesic.ccsd.cnrs.fr/ sic_00001160_v1/, recuperado: 28 de abril de 2011.

Quevedo, J. (2009), “Patrimonio inédito sonoro y audiovisual. Creación y oralidad, conocimientos y saberes, intersecciones y diálogos”, Primer Simposio de Patrimonio Bibliográfico, Ministerio de Cultura, BibliotecaNacional de Colombia, Bogotá.

— (2010), “Documentación musical, memoria de las prácticas y expresiones de la música en Colombia, retos de una supervivencia”, Ponencia en el Congreso Nacional de Cultura Medellín, Musicalización Ciudadana, Medellín.
How to Cite
Quevedo Urrea, J. H. (2012). Musical document in Colombia: the unveiling of a hidden memory that has been turned into a research strategy by the cartography of musical practices in Colombia. Signo Y Pensamiento, 30(59), 146–154. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp31-59.dmcd
Section
Reports