Published Apr 15, 2011



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Fanny Patricia Franco Chávez

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

Herein we present some features of the epistemological crises in the educational field, behind the notions of development and communication for development; we also outline some emerging outlooks for each of those features. Thus, in this paper, we share some significant experiences in community communication from Pontificia Universidad Javeriana (Cali campus) as initiatives that attempt to redeploy the value of different knowledge fields, of intercultural education, of new ways of arranging economic and social life beyond development, as well as the value of invigorating and making visible such transformation proposals. Origen

Keywords

Communication in the social sciences, Community development, Theory of knowledge.Comunicación en ciencias sociales, Desarrollo de la comunidad, Teoría del conocimientoComunicação nas ciências sociais, Desenvolvimento comunitário, Teoria do conhecimento.

References
Carvajal, A. (2006), Teoría y práctica de la sistematización de experiencias, Cali, Universidad del Valle.

— (2009), Desarrollo y posdesarrollo: modelos y alternativas, Cali, Universidad del Valle.

Cendales, L. y Torres, A. (2006), “La sistematización como experiencia investigativa y formativa”, La Piragua, núm. 23, pp. 35-36.

Escobar, A. (2010a), “El posdesarrollo como concepto y práctica social” [en línea], disponible en: http://www.unc.edu/~aescobar/ text/esp/El%20postdesarrollo%20como%20 concepto.pdf, recuperado: 29 de septiembre de 2010.

— (2010b), “Una minga para el posdesarrollo” [en línea], disponible en: http://www.unc. edu/~aescobar/text/esp/escobar.2010.UnaMinga.pdf, recuperado: 15 de octubre de 2010.

Gumucio, A. (2009, 26 de febrero), entrevistado por Franco, F.; Marión, M., y Pérez, G., Cali.

Gutiérrez, F. y Prieto, D. (1996), Mediación pedagógica, Guatemala, Universidad de San Carlos.

Herrera, A. y Uruburu, S. (2010), “La relación entre comunicación y desarrollo en Colombia. El aporte de la investigación de las facultades de comunicación entre 2000 y 2006”, Signo y Pensamiento, núm. 56, pp. 209-243.

Mallart, J. (2000), “Didáctica: concepto, objeto y finalidades”, en Sepúlveda, F. y Rajadell, N., Didáctica general para psicólogos, uned.

Max Neef, M. (2002), Desarrollo sin sentido. Colombia, Diseñadores del futuro.

Morin, E. (2001), La cabeza bien puesta. Repensar la reforma. Reformar el pensamiento, Buenos Aires, Ediciones Nueva Visión.

Muñoz, M. (2008), “Retos a la educación superior en el centro y sur de América desde el diálogo entre ciencia y conocimiento ancestral”, en La educación superior en el mundo: nuevos retos y roles emergentes para el desarrollo humano y social, Barcelona, Global University Network for Innovation guni, Mundi-Prensa.

Sousa Santos, B. de (2009), Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social, México, clacso Siglo xxi.

Vasco Uribe, C. E. (2010), “Tres tesis sobre la educación universitaria en la segunda década del siglo xxi”, Signo y Pensamiento, núm. 56, pp. 209-243.
How to Cite
Franco Chávez, F. P. (2011). Tensions between crises and renewals: Significant communication experiences for social change from the university milieu as a contribution to shaping emerging situations. Signo Y Pensamiento, 30(58), 114–127. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp30-58.tecr
Section
Agendas