Published Apr 15, 2011



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Hernando Vaca Gutiérrez

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

With a focus on the media interactive processes of Sutatenza Radio, with Colombian peasants, the research shows how this experience contributed to the social change, development, from knowledge of the reality socio-cultural, political and religious rural sector, of their learning needs, the domain of the specificity and media convergence and communication and education interface. It also notes the limits of this practice “educomediática”. The study recognizes the importance and intensity of “strict” interaction. “Broad social” Interaction, delayed and diffuse, was energized by the educational programming, informative and recreational. The religious imaginary, music and sport densified the socialization, interactivity, which was observed in the subsystem Producer/product and in the subsystem Receiver/product.

Keywords

Sutatenza Radio, Interactive processes, Peasants, Communication and Education interface, Development, Radio in Education -- Social Aspects, Communication in rural development, Media and education -- Social aspects.Radio Sutatenza, Procesos interactivos, Campesinos, Interface comunicación y educación, Desarrollo, Radio en la educación -- Aspectos sociales, Comunicación en desarrollo rural, Medios de comunicación de masas y educación -- Aspectos sociales.Rádio Sutatenza, Processos interativos, Camponeses, Interface de comunicação e educação, Desenvolvimento, Rádio na educação -- Aspectos sociais, Comunicação no desenvolvimento rural, Meios de comunicação e educação -- Aspectos sociais.

References
Abreu, J. B. de. (2004), “Nas ondas da fé” (II Encontro Nacional da Rede Alfredo de Carvalho, Florianópolis, de 15 a 17 de abril), GT História da Mídia Sonora.

ARIAS, Andrés. Días de… Radio Sutatenza. El Tiempo, Bogotá, 7 nov. 2008. Cultura. Disponível em: Acesso: 11 nov. 2008.

Barbosa Filho, A. (2003), Gêneros radiofônicos: os formatos e os programas em áudio, São Paulo, Paulinas.

Bateson, B. et al. (1994), La nueva comunicación, en Winkin, Y. (selección y estudio preliminar), 4.ª ed., Barcelona, Kairós.

Beltrán, L. R. (1993), Comunicación para el desarrollo en Latinoamérica: una evaluación sucinta al cabo de cuarenta años, Lima, disponible en http://www.swl.net/patepluma/south/ colombia/sutatenza.htm, recuperado: 20 de septiembre de 2004.

— (2005), La comunicación para el desarrollo en Latinoamérica: un recuento de medio siglo, disponible en http://www.comminit.com/la/ drumbeat/drum_beat_135.html, recuperado: 24 de mayo de 2006.

Bernal Alarcón, H. (1978), Educación fundamental integral: teoría y aplicación en el caso de acpo, Bogotá, Andes.

Braga, J. L. (2001), “Interação & Recepção”, en Fausto Neto, A.; Hohlfeldt, A., y Porto, S., Interação e sentidos no ciberespaço e na sociedade, Porto Alegre, EDIPUCRS.

— (2006), A sociedade enfrenta sua mídia: dispositivos sociais de crítica midiática, São Paulo, Paulus.

Braun, J. (1976), Comunicación, educación no formal y desarrollo nacional: las radio escuelas colombianas, Bogotá, Andes.

Bucci, E. (2009), A imprensa e o dever da liberdade, São Paulo, Contexto.

Conferencia de Provinciales Jesuitas de América Latina (CPAL) (2007), “El grupo FIDES con 28 radioemisoras”, Jesuitas en Comunicación, núm. 5, disponible en http://www.cpalsj.org.

Díaz Bordenave, J. y Carvalho, H. M. de (1979), Comunicação e planejamento, Río de Janeiro, Paz e Terra.

______. Comunicação e educação. In: Werthein, Jorge; Díaz Bordenave, Juan. Educação rural no terceiro mundo: experiências e novas alternativas. São Paulo: Paz e terra, 1981, 239-247p.

Duarte, Elizabeth Bastos. Televisão: ensaios metodológicos. Porto Alegre: Sulina, 2004. 158p. Ferrer Martín, S. (1959), Estudio y evaluación de las escuelas radiofónicas rurales, Bogotá, ACPO/ Andes.

Franco, Carlos Alberto Di. O dever da liberdade. Estado de S. Paulo, São Paulo, 27 de julho de 2009, p. 2 (Espaço aberto).

Gomes, P. G. (2004), Tópicos de teoria da Comunicação, 2.ª ed., São Leopoldo, Unisinos.

Haye, R. M. (2003), Otro siglo de radio: noticias de un medio cautivante, Buenos Aires, La Crujía.

Kaplún, M. (1999), Producción de programas de radio, Quito, CIESPAL.

Lewis, P. M. y Booth, J. (1992), El medio invisible: radio pública, privada, comercial y comunitaria, Barcelona, Paidós.

Martín-Barbero, J. (2007), “Entrevista a Jesús Martín Barbero: Los medios solo potencian el cambio”, disponible en http://www.maz. uasnet.mx, recuperado: 5 de octubre de 2007.

______. De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. Bogotá: Convenio Andrés B, 1998. 352p.

Mata, M. C. y Scarafia, S. (1993), Lo que dicen las radios, Quito, ALER.

Melo, P. R. (2008), Tensões entre fonte e campo jornalístico: um estudo sobre o agendamento mediático do MST [tesis de Doctorado en Ciencias de la Comunicación], São Leopoldo, Universidade do Vale do Rio dos Sinos.

Morales, M. E. (1995), “Carta” [Miraflores, Boyacá], Boletín de Programas.

Morgan, R. M.; Muhlman, L., y Masoner, P. H. (1980), Evaluación de sistemas de comunicación educativa, Bogotá, Andes.

Musto, S. A. (1971), Los medios de comunicación social al servicio del desarrollo rural: análisis de eficiencia de “Acción Cultural Popular - Radio Sutatenza”, prólogo y glosas de Acción Cultural Popular (ACPO), Bogotá, Andes.

Nunes, Márcia Vidal. Rádio e política: do microfone ao palanque. Os radialistas políticos em Fortaleza (1982-1996). São Paulo: Annablume, 2000. 376p.

Nunes, M. R. F. (1999), O mito no rádio: a voz e os signos de renovação periódica, 3.ª ed., São Paulo, Annablume.

Pareja, R. (1978), Balance del estado actual en que se encuentra la investigación en radio en el país [inédito]. Piovesan, Angelo; Barrosa Filho, André; Beneton, Rosana (orgs.). Rádio: sintonia do futuro. São Paulo: Paulinas, 2004.

Sabogal, J. R. (1950, noviembre), “En este año”, El Amigo, núm. 9. Salcedo, J. J. (1957), Mensaje de la dirección general al personal de acción cultural popular para 1958, Bogotá, Multilith.

— (1967), La educación popular y el problema del desarrollo en América Latina [conferencia en la OEA, 3 de mayo de 1967], Washington, OEA.

Salcedo, J. J.; Bernal Alarcón, H., e Iglesias, N. I. (1990), América Latina, la revolución de la esperanza, Bogotá, Publicaciones Violeta.

Sánchez, Á. (1951), Escuelas radiofónicas, Bogotá, Prensas del Ministerio de Educación Nacional de Colombia.

Torres Restrepo, C. y Corredor Rodríguez, B. (1961), Las escuelas radiofónicas de Sutatenza Colombia: evaluación sociológica de los resultados, Bogotá, Centro de Investigaciones Sociales.

UNESCO (1949), Los grupos móviles de cine y radio en la educación fundamental, París,

UNESCO. Vaca Gutiérrez, H. (2009), Processos interativos midiáticos da Rádio Sutatenza com os camponeses da Colômbia (1947-1989) [tesis de Doctorado en Ciencias de La Comunicación], São Leopoldo, Universidade do Vale do Rio dos Sinos.

Vázquez Carrizosa, A. (1967), “Palabras del embajador Vázquez Carrizosa”, en Salcedo, J. J., La educación popular y el problema del desarrollo en América Latina [conferencia de monseñor José Joaquín Salcedo, en la OEA, 3 de mayo de 1967], Washington, OEA.

Verón, E. (2004), Fragmentos de um tecido, São Leopoldo, Unisinos.
How to Cite
Vaca Gutiérrez, H. (2011). Media interactive processes of Sutatenza radio with Colombian peasants (1947-1989). Signo Y Pensamiento, 30(58), 226–241. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp30-58.pimr
Section
Reports