Published Oct 18, 2023



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


German Andres Santofimio Rojas

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

Approaching the rap of young indigenous Colombians has been an opportunity for emotional impact through their rhythms, life narratives, and stories; mobilizing and redefining understandings of indigeneity as contested stakes in their own conceptual misalignment. To do this, the policies of self-representation reflected in their musical proposals were addressed, the disputes that emerge from rap were identified, and the way they come into contact with them through emotions. As a result and initial contribution, IndianiRAP is theorized as an identity process that transcends binary and salvational conceptions of indigenous subjects categorized as pure and immovable.

Keywords

emotional narratives, contact zone, self-representations, identity, IndianiRAPnarrativas emocionales, zona de contacto, autorrepresentaciones, identidad, IndianiRAPnarrativas emocionais, zona de contato, autorrepresentações, identidade, IndianiRAP

References
Ahmed, S. (2015). La Política Cultural de la Emociones. Edinburgh University Press.

Altez, Y. (2015). Hermenéutica y configuración histórica de las identidades culturales. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, (44), 3-80.

Altieri, C. (2003). The Particulars of Rapture: An Aesthetics of the Affects. Cornell University Press.

Anzaldúa, G. (1999). Borderlands. La Frontera, The New Mestiza. Aunt Lute Books.

Blackman, L. y Cromby, J. (2007). Affect and Feeling. International Journal of Critical Psychology, 21, 5-22.

Briones, C. y Del Cairo, C. (2014). Prácticas de fronterización, pluralización y diferencia. UniversitasHumanística, 80(80), 13-52. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UH80.pfpd

Cacopardo, A. (2018). Nada sería posible si la gente no deseara lo imposible. Entrevista a Silvia Rivera Cusicanqui. Andamios, 15(37), 179-193. https://doi.org/10.29092/uacm.v15i37.635

Frith, S. (1996). Música e identidad. En S. Hall y P. du Gay (ed.), Cuestiones de identidad cultural (pp. 181-213). Amorrortu Editores.

Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura. Crítica de las teorías de la identidad. Siglo XXI Editores.

Guerrero, N. (2017). El impacto Nasa de John Jota, el Indio del Rap. Pacifista. https://pacifista.tv/notas/el-impacto-nasa-de-john-jota-el-indio-del-rap/

Hall, S. (1996). Introducción: ¿quién necesita «identidad»?. En S. Hall y P. du Gay (eds.), Cuestiones de identidad cultural (pp. 181-213). Amorrortu Editores.

Hansen, A. y Machin, D. (2019). Media and communication research methods. Red Globe Press.

Pratt, M. (2010a). Ojos Imperiales Literaturas de viajes y Transculturación. Fondo de Cultura Económica.

Pratt, M. (2010b). “La indigeneidad hoy. Epílogo”. En M. de la Cadena y O. Starn (eds.), Indigeneidadescontemporáneas: cultura, política y globalización. Instituto Francés de Estudios Andinos.

Reguillo, R. (2003). Políticas de representación y desafíos culturales. La visibilidad de América Latina. A renglón seguido, 53(3), 34-43.

Restrepo, E. (2012). Intervenciones en teoría cultural. Universidad del Cauca.

Restrepo, E. (2014). Sujeto e identidad. En E. Restrepo (coord.), Stuart Hall desde el sur: legados y apropiaciones (pp. 97-117). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Slobin, M. (1993). Subculture Sounds. Micromusic of the West. Wesleyan University Press.

Walley, C. (2015). Transmedia as experimental ethnography: The Exit Zero Projetc, deindustrialization, and the politics of nostalgia. American Ethnologist, 42(4), 624-639. https://doi.org/10.1111/amet.12160
How to Cite
Santofimio Rojas, G. A. (2023). Counter-Narratives of Indigenous Purity: IndianiRAP as an Opportunity to Feel, Provoke, and Intervene through Emotions. Signo Y Pensamiento, 42. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp42.cpii
Section
Reports