Published Sep 15, 2021



PLUMX
Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Adriana Rodríguez Sánchez

Ricardo Rodríguez Q.

Manuel Sevilla P.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract
This paper describes (he tcosioos and relationships established between (he technological, economic, and pol ítical realms as constituted by the public biography of te1evision in the city ofCali, Colombia, from 1954 to 1970. The ideas here presented resu lt from the analysis of data published in local daily newspapers throughout t his period, with an emphasis on three kinds of items: news pieces, opinion columns, and advertising ads. The paper aims to contribute to the deve10pment of a social history of media in Colombia from a regional perspective.
Keywords

Historia de la televisión, audiencias de televisión, televisión en Colombia, televisión en Cali, biografía pública de la televisiónHistory of television, television audiences, te1evision in Colombia, televis ion in Cali, public biography of te1evision.

References
El País (1960-1962), Cali.
— (1965-1966), Cali.
— (1969-1970), Cali.
— (1960, 27 de julio), Cali
—(1960a, 30 de julio), Cali
— (1960b, 3 de enero), Cali
— (1961, 10 de febrero), Cali
— (1962, 20 de febrero), Cali
— (1962a, 14 de octubre), Cali
— (1965, 3 de junio), Cali
— (1965a, 14 de enero), Cali
— (1965b, 21 de marzo), Cali
—(1966, 26 de junio), Cali
— (1969, 8 de mayo), Cali
—(1969a, 22 de julio), Cali
— (19691), 1 de septiembre), Cali
— (1970, 23 de septiembre), Cali
— (1970a, 18 de febrero), Cali
— (19701), 25 de septiembre), Cali
— (1970c, 8 de febrero), Cali
El Relator (1954-1959), Cali
— (1954, 2 de noviembre), Cali
— (1955, 23 de febrero), Cali
— (1955a, 25 de marzo), Cali
— (1955b, 2 de abril), Cali
— (1955c, 14 de mayo), Cali
— (1956a, 6 de junio), Cali
— (1956b, 23 de mayo), Cali
—(1956c, 16 de agosto), Cali
— (1957; de junio), Cali
—(1957a, 12de enero), Cali
— (1958, 2 de noviembre), Cali
— (1959, 17 de mayo), Cali
— (1959a, 10 de junio), Cali
— (1965, 23 de mayo), Cali

Faus Belau, A. (1980), La información televisiva y su tecnología, Pamplona, Ediciones Universidad de Navarra.

Kopytoff, I. (1991), "La biografía cultural de las cosas: la mercantilización como proceso", en Appadurai, A., La vida social de las cosas, México, Grijalbo.

López, F. (2003), "La construcciÓn de una industria de la comunicación masiva' , en Medios y nación. Histona de los medios de comunicación en Colombia, Bogotá, Convenio Andrés Bello.

— (1993), "Aspectos culturales y comunicacionales del populismo rojista en Colombia (1953-1957). Nuevas aproximaciones al populismo en América Latina' , en Signo y Pensamiento, vol. xv, núm. 29, Universidad Javeriana.

Ministerio de Protección Social (2004), "Tabla de salario mínimo mensual e incrementos desde 1950 hasta 2003" len línea] , disponible en http://www.minproteccionsocial.gov.co, recuperado: 3 de octubre de 2004.

Rey, G. (2002), "La televisión en Colombia", en Orozco, G. (coord), Historias de la televisión en América Latina, Barcelona, Gedisa.

Sanclemente, J. A. (2000), El país 50 años, Cali, El País.

Silverstone, R. (1994), Televisión y vida cotidiana, Buenos Aires, Amorrortu.

Spitulnik, D. (1993), "Anthropology and mass media", en ,Annual Review ofAnthropology, núm. 22.

Vásquez, E. (2001), Historia de Cali en el siglo xx-Sociedad, economía, cultura y espacio, Cali, Universidad del Valle.

Vizcaíno, M. (1992), Losfalsos dilemas de nuestra televisión. Una mirada tras la pantalla, Bogotá, Cerec-Acotv.

— (1994), Historia de una travesía. Cuarenta años de la televisión en Colombia, Bogotá, Inravisión.

Zawadsky, C. (1990), Club campestre de Cali. Sesenta años con Cali y su gente, Cali, Club Campestre de Cali.
How to Cite
Rodríguez Sánchez, A., Rodríguez Q., R., & Sevilla P., M. (2021). Public Biography of Television in Cali, as compiled fram Press Reports (1954-1970). Signo Y Pensamiento, 25(48), 55–75. Retrieved from https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/3679 (Original work published April 15, 2006)
Section
Agendas