Published Sep 15, 2021



PLUMX
Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Camilo Andrés Tamayo Gómez

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

Cinema as a cultural and aesthetic object manages to establish, like no other manifestation, deep connections with the contexts and social dynamics in which it is established. This article aims to carry out a brief exploration of the way in which cinema in our country has helped to unveil and build the process of modernity, and also to bring us closer to the possible relationships that can be established between community-built cultural and identity imaginary. For this, in the first part it is proposed to specify succinctly what can be understood by modernity and how its development has been in Colombia, to later describe how cinema was incorporated into the modernizing process at a specific time: from 1900 to 1960.

Keywords

historia del cine, cine colombiano, imaginarios sociales, identidad cultural, modernidadhistória do cinema, Cinema colombiano, imaginários sociais, identidade cultural, modernidadehistory of the cinema, Colombian cinema, social imaginary, cultural identity, modernity

References
Álvarez, L. A. (1989), "Historia del cine colombiano", en Nueva historia de Colombia, vol. VI, Bogotá, Planeta Colombia Editorial.

Álvarez Munich, C. (1976), El tercer cine en Colombia. Bogotá, Editorial sNM.

Arrazola, L. (1991), Memorias de los pioneros del cine mudo colombiano, Editorial El sapo y la rana. Bogotá.

Credencial Historia (1999), "Las diez películas del siglo xx en Colombia", núm. 112.

Duperly Angueyra, O. (1978), Lo que se hereda no se hurta, Bogotá, Ediciones Tercer Mundo.

Giraldo Isaza, F. y López H. F. (1994), "La metamorfosis de la modernidad", en Viviescas, F. y Giraldo Isaza F. (comp.), Colombia: el despertar de la modernidad, 2Ža ed., Bogotá, Ediciones Foro Nacional por Colombia.

Gubern, R. (1977), Historia del cine, Madrid. Siruela.

Guzmán, G.; Borda Fals, O. y Umaña Luna, E. (1962), La violencia en Colombia, Bogotá, Tercer Mundo.

Habermas, J. (1989), "Teoría de la acción comunicativa , en La teoría de la raczonahzación de Max Weber, vol. 1, Barcelona, Taurus.

Hobsbawn, E. J., et al. (1985), Once ensayos sobre la violencia, Bogotá, Cerec-Centro Gaitán.

Leal Buitrago, F. (1991), "El Estado colombiano: ¿crisis de modernización o modernización incompleta? ", en Melo, J. O. (coord.), Colombia hoy. Perspectivas para el siglo XXI, Ï4.a ed., Bogotá, Siglo Veintiuno Editores.

Martínez Pardo, H. (1978), Historia del cine colombiano, Bogotá.

Mousnier, R. (1964), Historia general de las civilizaciones, vol. IV, Barcelona, Destino.

Salcedo Silva, H. (1981), "Crónicas del cine colombiano 1897-1950", en Nuestros palacios, Bogotá, Carlos Valencia Editores.

Schuman B., P. (1985), Historia del cine latinoamericano, Buenos Aires, Legasa.

Uribe Celis, C. (1992), "La mentalidad del colombiano, cultura y sociedad en el siglo xx", Bogotá, Ediciones Alborada.
How to Cite
Tamayo Gómez, C. A. (2021). Towards an Archeological Analysis of Images: Modernity and the Cinema in Colombiafrom 1900 to 1960. Signo Y Pensamiento, 25(48), 38–53. Retrieved from https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/3682 (Original work published April 15, 2006)
Section
Agendas