Published Sep 15, 2009



PLUMX
Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Manuel Enrique Sevilla Peñuela

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

In this article we present the results of research work on the role played by folk music in the municipality of Villa Rica (Cauca, Colombia). Thus, we describe three different social contexts (during the Christmas celebrations of Nativity, during children and adults’ wakes, and both at the workplace and/or during recreational activities) where folk music is performed, plus two entrepreneurial projects related to music performance in the aforementioned contexts. Based on Pierre Bourdieu’s theories on cultural production, our text basically argues that there are intermediate zones where the “logics” common to the two different sub-fields merge together via the social agents involved in the activities.

Keywords

Cultural production, Folk music, Villa Rica (Cauca), Bunde rythms, Adorations, Anthropology of music, BourdieuProducción cultural, Música tradicional, Villa Rica (Cauca), Bundes, Adoraciones, Antropología de la música, BourdieuProdução cultural, Música tradicional, Villa Rica (Cauca), Bundes, Adorações, Antropologia da Música, Bourdieu

References
Angulo, M. E. (2005), “Creando y recreando la voz de los abuelos”, en Encuentro Internacional de Historia Oral ‘Oralidad y archivos de la memoria’, s. l., Colectivo Historia Oral, Asociación Pedagógica APPTOS.


Aprile, J. (1994), Los pueblos de negros caucanos y la fundación de Puerto Tejada, Cali, Gobernación del Valle del Cauca.


Aristizábal, M. (2005), “Las fiestas de ‘adoración al niño’ en Quinamayó-Colombia. ¿Evidencia de resistencia cultural o estrategia política para ganar reconocimiento?”, en Conferencia en Coloquio idymov ‘Construir y vivir la diferencia. Los actores de la multiculturalidad en México y Colombia’, México, CIESAS-IRD-ICANH-CEMCA-CREDAL.


Arocha, J. (1995, junio), “Unidades de producción nortecaucanas (Colombia): modernización y funcionamiento”, en América Negra, núm. 9, Pontificia Universidad Javeriana.


Atencio, J. y Castellanos, I. (1982), Fiestas de negros en el norte del Cauca: las adoraciones del Niño Dios, Cali, Universidad del Valle.


Bermúdez, A. (1997), “Cimarronismo, costumbre y cultura en Puerto Tejada”, en Zuluaga, F. y Valencia, A. (ed.), Puerto Tejada 100 años, Puerto Tejada, Alcaldía Municipal.


Booth, G. D. y Kuhn, T. L. (1990), “Economic and Transmission Factors as Essential Elements in the Definition of Folk, Art, and Pop Music”, The Musical Quarterly, vol. 74, núm. 3, pp. 411-438.


Bourdieu, P. (1995), Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario, Barcelona, Anagrama.


Caicedo, M. (2003), “Descomposición de la economía campesina y condición de la mujer en el norte del Cauca”, en Anuario de Investigaciones, núm. 3, Facultad de Ciencias Sociales y Económicas, Universidad del Valle.


Colmenares, G. (1983), Cali: terratenientes, mineros y comerciantes (Siglo XVIII), Bogotá, Banco Popular.


De Garay, A. (2000), “La glocalización de la producción y el consumo cultural en México” [en línea], disponible en http://www.hist.puc.cl/historia/iaspm/actas.htm, recuperado: 10 de noviembre de 2005.


De Roux, G. y Yunda, A. C. (2001, octubre), “Procesos, políticas y coyunturas regionales y sus efectos sobre el campesinado”, en Anuario de Investigaciones, núm. 1, Facultad de Ciencias Sociales y Económicas, Universidad del Valle.


Díaz de Zuluaga, Z. (1983), Guerra y economía en las haciendas: Popayán 1780-1830, Bogotá, Banco Popular. Ellmeier, A. (2003), “Cultural Entrepreneurialism: on the Changing Relationships Between the Arts, Culture and Employment”, en The International Journal of Cultural Policy, vol. 9, núm. 1, pp. 3-16.


Jaramillo Uribe, J. (2001), Ensayos de historia social, Bogotá, Ceso, Uniandes, Banco de la República, Icanh, Colciencias, Alfaomega.


Lewis, G. (2005), “Dirt Roads and White Lines: Identity and Place in the Country Sound of the Other California”, en The Journal of Popular Culture, vol. 38, núm. 5.


Martin, P. (1995), Sounds and Society: Themes in the Sociology of Music, Manchester, MU Press.


Meintjes, P. (1990), “Paul Simon’s Graceland, South Africa, and the Mediation of Musical Meaning”, en Ethnomusicology, vol. 34, núm. 1, pp. 37-73.


— (2003), Sound of Africa! Making Music Zulu in a South African Studio, Durham, Duke University Press.


Mina, M. (1975), Esclavitud y libertad en el valle del río Cauca, Bogotá, Ediciones La Rosca.


Palau Valderrama, P. (2007), Bombarra, tuba y helicón: música tradicional de las adoraciones del niño Dios en el norte del Cauca y sur del Valle [tesis de maestría], Cali, Universidad del Valle, Facultad de Artes Integradas, Maestría en Música con énfasis en Musicología.


Portes de Roux, H. (1986a), “Las adoraciones nortecaucanas del Niño Dios: un estudio etnomusicológico” [inédito].


— (1986b), “Música religiosa de negros nortecaucanos en las voces de las cantoras de Mingo” [lp], Universidad del Valle, Fundación para la Promoción de la Investigación y la Tecnología, Banco de la República.


Rasmussen, L. (1995), “From Source to Commodity: Newly-Composed Folk Music of Yugoslavia”, Popular Music, vol. 14, núm. 2, pp. 241-256.


Sevilla, M. (2008), “La música del país vallenato: Acuerdos y divergencias en torno a los símbolos musicales de identidad”, en Pereira González, J. M.; Villadiego Prins, M., y Sierra Gutiérrez, L. I. (eds.), Industrias culturales, músicas e identidades. Una mirada a las interdependencias entre medios de comunicación, sociedad, cultura, Bogotá, Editorial Pontificia Universidad Javeriana.


Urrea, F. y Hurtado, T. (1997), “Puerto Tejada: de núcleo urbano de proletariado agroindustrial a ciudad dormitorio”, en Zuluaga, F. y Valencia, A. (ed.), Puerto Tejada 100 años, Puerto Tejada, Alcaldía Municipal.


Wade, P. (2000), Music, Race and Nation: música tropical en Colombia, Chicago, University of Chicago Press.


— (1998), “Music, blackness and national identity”, en Popular Music, núm. 33, pp. 47-72.
How to Cite
Sevilla Peñuela, M. E. (2009). Folk Music as Cultural Production: The Case of Villa Rica (Cauca. Signo Y Pensamiento, 28(55), 218–232. Retrieved from https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/3744
Section
Reports