Published Sep 15, 2009



PLUMX
Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Porfirio Barroso

María del Mar López Talavera

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The Clause of Conscience is internationally recognized as a key ethical principle in the practice of journalism. The main goal of this paper is to assert that the clause of conscience proposes a significant limit to the powers of employers, since it allows journalists to overcome conflicts of conscience in the least traumatic way possible by making use of what is known as conscientious objection in other liberal professions. This is done through a comparative analysis of aspects like validity, meaning and new trends in the wording, content, and practice of this prerogative in present-day journalism ethics codes at a transnational level, as well as in Europe and Latin America.

Keywords

Clause of conscience, Journalism ethics, Codes of professional ethicsCláusula de conciencia, Ética periodística, Códigos deontológicosCláusula de consciência, Ética jornalística, Códigos Deontológicos

References
Agejas J. A., Serrano Oceja F. J. (coords.) (2002), Ética de la comunicación y de la información, Barcelona, Ariel.


Barroso Asenjo, P. (1991), “Códigos deontológicos de la comunicación”, en Diccionario de ciencias y técnicas de la comunicación, Madrid, Paulinas.


Blázquez, N. (2000), La nueva ética en los medios de comunicación, Madrid, bac. Díaz Arias, R. (2003), “La cláusula de conciencia”, en Bel Mallén I. y Corredoira y Alfonso, L. (coords). Derecho de la información, Barcelona, Ariel.


Galán Gamero, J. (2002), “El ejercicio de la ética profesional respecto a la empresa”, en Agejas J. A., Serrano Oceja F. J. (coords.), Ética de la comunicación y de la información, Barcelona, Ariel.


Laitila, T. (1995, diciembre). “Journalist Codes of Ethics in Europe”, en European Journal of Communication, vol. 10, núm. 4.


López Talavera, M. M. (2003), Fundamentos éticos de la prensa en América Latina [tesis doctoral], [cd-rom], Universidad Complutense, Doctorado en Ciencias de la Información.


Navarro Marchante V. J. y Rodríguez Borges, R. F. (2002, abril), “La cláusula de conciencia de los profesionales de la información. La Ley Orgánica 2/1997” en Revista Latina de Comunicación Social, núm. 49.


Ramos, F. (2000), Manual de derecho de la información y la publicidad, Santiago de Compostela, La Verde.


Segalés, J. (2000). La cláusula de conciencia del profesional de la información como sujeto a una relación laboral, Valencia, Tirant lo Blanch.


Zambrano Ortiz, L. F. (2009, 23 de marzo), “La conciencia del periodista” en Diario Hoy [en línea], disponible en: http://www.hoy.com. pe/columnistas/modNoticias, consultado: mayo de 2009.


Zeta de Pozo, R. (2002), Hacia la cláusula de conciencia en el Perú, Piura, Universidad de Piura.


— (2005, febrero), “Hacia un defensor de la audiencia en los medios peruanos”, en Sala de Prensa [en línea], vol. 3, núm. 76, disponible en http://www.saladeprensa.org/art592.htm, consultado, mayo de 2009.
How to Cite
Barroso, P., & López Talavera, M. del M. (2009). The Clause of Conscience in Journalism Ethics Codes: A Comparative Analysis. Signo Y Pensamiento, 28(55), 124–135. Retrieved from https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4507
Section
Agendas