Published Apr 15, 2009



PLUMX
Google Scholar
 
Search GoogleScholar


José Alberto García Avilés

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

EMedia convergence is a process which is made easier by means of the extended implementation of communication digital technologies, which in turn shape very different routines and allows for the integrated incorporation of tools, spaces, working methods, and languages previously unconnected. Convergence usually develops in at least five areas: technology, business, content, users, and the media professionals. This article explores the strengths and weaknesses that the communication sector faces as a result of the growth of digital convergence in each of those areas. Finally, a series of recommendations are put forward in order to maintain and strengthen the principles of public service, general interest, and universal access to the convergence scenario.

Keywords

Convergence, Newsroom integration, Multimedia, CommunicationConvergencia, Integración de redacciones, Multimedia, ComunicaciónConvergência, Composição das redações, Multimídia, Comunicação

References
Becerra, M. (2000, mayo), “De la divergencia a la convergencia en la sociedad informacional: fortaleza y debilidades de un proceso inconcluso”, en Revista de Estudios de Comunicación ZER, núm.8, pp. 93-112.


Benavides, J. et al. (eds.) (2000), Las convergencias de la comunicación. Problemas y perspectivas investigadoras, Madrid, Fundación General Universidad Complutense.


Bustamante, E. (comp.) (2002). Comunicación y cultura en la era digital. Industrias, mercados y diversidad en España, Barcelona, Gedisa.


Castells, M. (2001), La galaxia Internet. Reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad, Barcelona, Plaza & Janés.


Cebrián Herreros, M. (2001), La radio en la convergencia multimedia, Barcelona, Gedisa.


Christensen, C. M. (2000), The Innovators Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail, Cambridge, Harvard Business School Press.


De Sola Pool, I. (1983), Technologies of Freedom, Cambridge, MA, Belknap Press.


EGEDA (2008), Panorama audiovisual 2007, Madrid, EGEDA.


García Avilés, J. A.; Salaverría, R., y Masip, P. (2008), “Convergencia periodística en los medios de comunicación. Propuesta de definición conceptual y operativa”, en: I Congreso de la Asociación Española de Investigadores en Comunicación, Santiago de Compostela.


García Avilés, J. A. y Carvajal, M. (2008), “Integrated and Cross-Media Newsroom Convergence: Two Models of Multimedia News Production: The Cases of Novotécnica and La Verdad Multimedia in Spain”, en: Convergence, vol. 2, núm. 14, pp. 223-241.


García Avilés, J. A. (2006), El periodismo audiovisual ante la convergencia digital, Alicante, Editorial Universidad Miguel Hernández.


Jenkins, H. (2006), Convergence Culture. Where Old and New Media Collide, Nueva York, New York University Press.


León, B. y García Avilés, J. A. (2000), “La información audiovisual interactiva en el entorno de convergencia digital: desarrollo y rasgos distintivos”, en: Comunicación y sociedad, vol. XII, núm. 2, pp. 141-179.


— (2002), “Los retos de la implantación de la televisión interactiva a la luz de su propia historia”, en: Zer. Revista de Estudios de Comunicación [en línea], núm. 13, disponible en: http://www.ehu.es/zer/zer13/retos13.htm, recuperado: 5 de junio 2008.


Prado, E. y Franquet, R. (1998, mayo), “Convergencia digital en el paraíso tecnológico: claroscuros de una revolución”, en: ZER, núm. 4, pp. 28-39.


Salaverría, R. y García Avilés, J. A. (2008), “La convergencia tecnológica en los medios de comunicación: retos para el periodismo”, Trípodos, núm. 23, pp. 31-47.


Stipp, H. (1999), “Convergence Now?”, en: The International Journal of Media Management, vol. 1, núm. 1.


Trejo Delarbre, R. (2008), “Iberoamérica: retos, rezagos y oportunidades en el umbral de la convergencia digital”, en: Ponencia III Acta Internacional de la Lengua Española. Una nueva era audiovisual y tecnológica, Huelva.
How to Cite
García Avilés, J. A. (2009). Communications vis-à-vis Digital Convergence: Strengths and Weaknesses. Signo Y Pensamiento, 28(54), 102–113. Retrieved from https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4529
Section
Reports