Published Mar 4, 2021



PLUMX
Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Emma Rodero

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract
In a society audio-visual sustained in the written and audio-visual language in formal education, is essential to recover the educative formation in the oral structures. The hearing culture has been forgotten even though is essential in the development of the language, like main instrument of access to the knowledge and relation with the outside. In this sense, the radio, like strictly sonorous broadcast and source of stimulation of the imagination, that makes possible the qualification in the listening and the learning of the oral language, appears like the propitious source to achieve these educational objectives.
Keywords

Educação, Rádio, cultura de escuta, cultura audiovisualEducation, radio, auditive culture, audiovisualEducación, Radio, Cultura auditiva, Cultura audiovisual

References
Aguaded Gómez, J. I. (1993), Comunicación audiovisual en una enseñanza renovada. Propuestas
desde los medios, Huelva, Grupo Pedagógico Andaluz Prensa y Educación.

Aller García, C. (2004), “Los textos orales al alcance de los niños en educación infantil”, en Revista Electrónica Internacional Glosas Didácticas, núm. 12, p. 142-151.

Berenguer, M. (1995), “Literatura para imaginar”, en Actas del 24º Congreso del IBBY, Sevilla, España.

Berruecos, P. (1999, abril), “La importancia de la audición en el desarrollo escolar normal”,
Correo del Maestro [en línea] , núm. 35, disponible en: http://www.correodelmaestro.com/anteriores/1999/abril/1anteaula35.htm, recuperado: 20 de enero de 2008.

Castro, D. (1997, abril), “Radio y transformación”, en Memorias del I Congreso Internacional de la
Lengua Española, Zacatecas, México.

Delgado Cruz J. y Rioboo, J. (1995), “Libros en onda”, en Actas del 24º Congreso del IBBY, Sevilla.
Ferrés, J. (1999), Televisión y educación, Barcelona, Paidós.

García-Valcárcel, A. (1996), El lenguaje icónico [en línea], disponible en: http://web.usal.
es/~anagv/arti2.htm, recuperado: 20 de enero de 2008.

Gascón Baquero, M. C. (1991), La radio en la educación no formal, Barcelona, Ceac. Gil Olivo, R. (2004), “Educación y televisión. Una contradicción”, en La Tarea, Revista de Educación y Cultura [en línea], disponible en: http://www.latarea.com.mx/articu/articu12/rgilo12.htm, recuperado: 20 de enero de 2008.

Lafarga Marqués, M. (2000), “Curso de formación vocal y auditiva” [en línea], disponible en: http://usuarios.iponet.es/mlafarga/vocal.htm, recuperado: 20 de enero de 2008.

Langer, S. K. (1957), Philosophy in a New Key. A Study in the Symbolism of Reason, Rite, and Art,
Cambridge, Harvard University Press.

Masterman, L. (1993), La enseñanza de los medios de comunicación, Madrid, Ediciones de La Torre.

Mayer, R. E. (2001), Multimedia Learning, New York, Cambridge University Press.

Merayo, A. (2000), “Identidad, sentido y uso de la radio educativa”, en Actas del III Congreso
Internacional Cultura y Medios de Comunicación, Salamanca, Ediciones Universidad Pontificia de Salamanca, pp. 387-404.

Piaget, J. (1961), La formación del símbolo en el niño. Imitación, juego y sueño, México, Fondo
de Cultura Económica.

Pineda de Sansone, B. (2007), La importancia de contar cuentos [en línea], disponible en: http://www.textosentido.org/textosentido/resenas/pineda.html, recuperado: 20 de enero
de 2008.
How to Cite
Rodero, E. (2021). Educating through radio. Signo Y Pensamiento, 27(52), 97–109. Retrieved from https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4581 (Original work published April 15, 2008)
Section
Agendas