Published Mar 11, 2021



PLUMX
Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Paloma Muñoz

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract
The article approaches practices of consumption and cultural production of popular music (a genre of its own in Colombia) in several areas of the southern department of Cauca, Colombia (municipalities of Mercaderes, El Patía, La Sierra and Rosas), explores the formation of musical identities, and discusses theories, concepts and actions regarding the role of musical practices as the expression of cultural knowledge in the region. The analysis of collected data evidences the tension between the categories of “traditional music” and “popular music”. The discussion combines elements from contemporary ethnomusicology, understood as the study of music in culture and as the study of cultural dimensions of musical expressions.
Keywords

Popular music, spite, ethnomusicology, Cauca, Colombian Massif, soundsMúsica popular, despeito, etnomusicologia, Cauca, maciço colombiano, sonsMúsica popular, Despecho, etnomusicología, Cauca, Macizo colombiano, sonoridades

References
Arias, J. D. (2007), Figuras de la muerte de las canciones populares en Antioquia [conferencia],
Medellín.

De Carvalho, J. J. (2004), “La etnomusicología en tiempos de canibalismo musical, una reflexión a partir de las tradiciones musicales afroamericanas”, en Voces e imágenes en la etnomusicología actual. Actas del VII Congreso de la SIbe, Sociedad de Etnomusicología, Madrid, Ministerio de Cultura.

Divo José (2005), “Así es mi valle del Patía”, en Patía Encanto, Sonnao Estudio.

Gärtner, Á. (2007, 10 de julio), entrevistado por Muñoz, P., Cali.

Grueso, D. (2007), entrevistada por Muñoz, P., Galíndez, Cauca.

Ledezma Tálaga, A. (2007, 24 de marzo), entrevistado por Muñoz, P., Sierra, Cauca.

López, Juan Carlos y Juancho y los Reales (2005), “El raspachín corretiao”, en Patía Encanto,
Sonnao Estudio.

Mora, O. (2005), “Despecho a todo pecho”, en Gaceta Dominical de El País, núm. 756, p. 3.

Mosquera, E. (2007, 23 de febrero), entrevistado por Muñoz, P., Bordo, Cauca.

Muñoz, P. (2001), “Cultura musical del Cauca”, en Cauca. Territorios posibles, Popayán, Editorial
Universidad del Cauca-Editores Guido Barona Becerra-Cristóbal Gnneco.

—, La música del Patia. Negros, violines, brujos y bambucos. Presencia y actualidad [inédito].

Noguera, E. (2007, 23 de marzo), entrevistado por Muñoz, P., Sierra, Cauca.

Ochoa, A. M. (2003), Músicas locales en tiempos de globalización, Bogotá, Norma.

Ojeda, J. (2003), “El juego de la guerra” [canción], en Todos podemos cantar, Cali, CFAID, p.
94.

Ortega, F. (2007, 10 de febrero), entrevistado por Muñoz, P., Mercaderes, Cauca.

Por los caminos del Cauca (1996), vol. 2, Discos León Records.

Silva Colmenares, J. (1996), “Crisis, globalización y terciarización”, en Criterio, núm. 27, p. 5.

Ussa, M. (1987), El descarne, tierra, ganado y cultura del negro patiano [trabajo de grado],
Popayán, Universidad del Cauca, Carrera de Antropología.

Wikipedia (s. f.), “Música de despecho” [en línea], disponible en: http://es.wikipedia.org/wiki/
M%C3%BAsica_de_despecho, recuperado: 24 de junio de 2007.

Yúdice, George. (2007) Nuevas Tecnologías, música y experiencia. Editorial Gedisa, Barcelona
España.

Zuluaga Ramírez, F. (1986), “El Patía. Un caso de producción de una cultura” [ponencia], Seminario
Internacional sobre la Participación del Negro en la Formación de las Sociedades Latinoamericanas, Bogotá.

— (1993), Guerrilla y sociedad en el Patía, Cali, Editorial Facultad de Humanidades de la
Universidad del Valle.
How to Cite
Muñoz, P. (2021). Tension between “traditional music” and “popular music”: Mapping the sounds of southern Cauca. Signo Y Pensamiento, 27(52), 120–133. Retrieved from https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4582 (Original work published April 15, 2008)
Section
Reports