Published Sep 15, 2013



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Fanny Yolanda Paladines Galarza

Karina Paola Valarezo González

Jenny Jovita Yaguache Quichimbo

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

Public relations, advertising and marketing agencies contribute to the dynamism of the economy of Ecuador, for which they make effective use of communication techniques to strengthen the image and reputation of organizations towards their public. This research aims to determine the support that agencies provide to the integral communication management of organizations. This research is pioneer in the country and is born by the lack of information regarding the agencies. Through quantitative and qualitative research we obtained information related to the companies that offer such support. The results reveal that in Quito and Guayaquil is where the greatest settlement of such companies exists. The advertising and marketing agencies offer integrated communication services; there are also public relations agencies that are increasingly gaining more space in the policy of business communication.

Keywords

Corporate public relations, communication management, advertising, economics.Relaciones públicas en corporaciones, comunicación en administración, publicidad, aspectos económicos.Relações públicas empresariais, gestão da comunicação, publicidade, economía.

References
Arens, W., Weigold, M., & Arens, C. (2008). Publicidad (undécima ed.). México: McGraw-Hill Interamericana.


Baack, C. (2010). Publicidad, promoción y comunicación integral en marketing (4ta ed.). México: Pearson Educación.


Brandrepublic (2012). MPG International Media Contacts wins 10 millones Ecuador-Tourismo. Recuperado de http://www.brandrepublic. com/news/1066903/MPG-InternationalMedia-Contacts-wins-10m-Ecuador-Tourism-account/?DCMP=ILC-SEARCH.


Costa, J. (2009). El DirCom hoy. Barcelona: Costa Punto Com.


Departamento de Ciencias de la Comunicación, UTPL. (2012). Anuario de la Comunicación del Ecuador 2011-2012. Loja: EdiLoja.


De Castro, G. (2008). Reputación empresarial y ventaja competitiva. España: ESIC Editorial.


Fernández, M. L. (2008). Comunicación integral e industria publicitaria. Revista Razón y Palabra, 63, julio-agosto. Recuperado de http://www. razonypalabra.org.mx/n63/index63.html.


Garrido, F. J. (2004). Comunicación estratégica: Las claves de la comunicación empresarial en el siglo XXI. Madrid: Gestión 2000.


Gómez-Ramírez, C. M. (2011). Conceptos estratégicos para agencias de relaciones públicas. Criterio Libre, 9 (14), 161-180.


Gutiérrez, O. (2008). Relaciones Públicas en tres tiempos: su cuarta dimensión. En J. D. Barquero, & J. Corredor (Eds.), Relaciones Públicas. Madrid: Ediciones gráficas Rey, S.L.


INEC. (2011). Estadísticas TIC’S 2010. Recuperado de http://www.inec.gob.ec/estadisticas/index. php?option=com_remository&Itemid=&fun c=select&id=93&lang=es.

Islas, O. (Marzo de 2005). De las Relaciones Públicas a la Comunicación Estratégica. Revista Latinoamericana de Comunicación Chasqui, 89, 40-47.


Paladines, F. Y. (2011). Guía didáctica de Marketing UTPL-ECTS. Loja: Ediloja.


Rojas, O. I. (2008). Relaciones Públicas: la eficacia de la influencia (2da ed.). Madrid: Esic.


Santesmases, M. (2012). Marketing conceptos y estrategias (6ta ed.). Madrid: Pirámide.


Túñez, J. M. (2011). La gestión de la comunicación en las organizaciones. Zamora: Comunicación Social.


Valarezo, K., & Túñez, M. (2009). La comunicación de la RSC debe fundamentarse en la ética y la veracidad. Actas del I Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. La Laguna (Tenerife), Universidad de La Laguna.


Valarezo, K. (2012). Guía didáctica de Relaciones Públicas UTPL-ECTS. Loja: EdiLoja. Van Riel, C. B. (1997). Comunicación corporativa. Madrid: Pearson Educación S.A.


Véliz, F. (2006). Cambio de mirada en las organizaciones: Comunicación en 360 grados. Revista Latinoamericana de Comunicación Chasqui, 93, 62-65.


Villafañe, J. (1998). Imagen Positiva: Gestión estratégica de la imagen de las empresas. Madrid: Pirámide.


Yaguache-Quichimbo, J. J., & Elizalde, R. (2011). Diagnóstico del estado de las Relaciones Públicas en Ecuador desde el 2000 al 2010. Revista Razón y Palabra. 74, noviembre-enero. Recuperado de http://www.razonypalabra. org.mx/N/N74/VARIA74/31ElizaldeV74.pdf


Wilcox, D., Cameron, G., & Xifra, J. (2006). Relaciones Públicas: Estrategias y tácticas (8va ed.). Madrid: Pearson Educación.
How to Cite
Paladines Galarza, F. Y., Valarezo González, K. P., & Yaguache Quichimbo, J. J. (2013). The Integrated Communication, a Determining Factor in the Ecuadorian Company Management. Signo Y Pensamiento, 32(63), 110–128. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp32-63.cifd
Section
Reports