Abstract
This article exposes and analyses the different perspectives of students, academics, entrepreneurs and educational authorities about the future of the social communication studies career. Our interest is to contrast the different views on the social communication studies projection; the many positions about how the professional career should be; the expectative regarding what a social communicator should be able to know how to do; and the future of the profession in relation to the country needs and the labor market. The main thesis is to contrast some different ways of understanding the career projection. We believe that despite the generalized mediatic view of the social communication studies, they must be understood as sense-constructors, as articulators of social processes, and as generators of bridges among social actors in order to assume the role of social transformers.
Cortés, C. (2011), “¿Queremos educar estudiantes para el siglo XXI?, promovamos el aprendi zaje”, en Espacio Educativo, núm. 12, pp. 15-20.
García, M. (2003), Tecnocultura y comunicación, Bogotá, Cátedra Unesco de Comunicación Social, Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Gutiérrez, E. (2011), “Pedagogías en la conver gencia. Ecosistemas comunicativos escolares en tiempos de la comunicación digital”, en Espacio Educativo, núm. 12, pp. 4-13.
Islas, O. (2003), Tecnocultura y comunicación, Bogotá, Cátedra Unesco de Comunicación Social, Edi torial Pontificia Universidad Javeriana.
Jenkins, H. (2008), Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación, Barcelona, Paidós Comunicación.
Maloka (2011), Formación para el futuro, Bogotá, Proyecto Ubíkate.
Martín-Barbero, J. (2011), “Transformaciones comunicativas y tecnológicas de lo público” [en línea], disponible en http://www.infoame rica.org/documentosword, recuperado: 20 de abril de 2011.
Martínez Ojeda, B. (2006), Homo digitalis: etnografía de la cibercultura, Bogotá, Departa mento de Antropología, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de los Andes.
Martín Serrano, M. (2005, mayo), ¿Para qué sirve estudiar teoría de la comunicación?, Curso de Teoría de la Comunicación, Madrid, Univer sidad Complutense de Madrid.
Otero, E. (2006), “El ‘estado del arte’ en teoría de la comunicación: un ejercicio kuhniano”, Ciencias Sociales Online, vol. 3, núm. 1, pp. 70-90.
Pereira, J. M. (2005), “La comunicación: un campo de conocimiento en construcción. Reflexiones sobre la comunicación social en Colombia”, Investigación y desarrollo, vol. 13, núm. 2, pp. 412-441.
Roveda H., Antonio (2005), Las facultades de comunicación y periodismo de Colombia: entre las incertidumbres de la cientificidad y la claridad de las prácticas [inédito].
Roveda H., Antonio (2011, 2 de mayo) Entrevista personal con Salazar, Bogotá.
Vassallo, M. I. (2011), “La investigación de la comunicación: cuestiones epistemológicas, teóricas y metodológicas”, [en línea], disponible en: http://www.dialogosfelafacs.net/articulos/ pdf/56MariaVassallo.pdf, recuperado: 17 de abril de 2011.
Verón, E. (1983), “Construir el acontecimiento. Los medios de comunicación masiva y el accidente en la central nuclear de Three Mile Island” [en línea], disponible en: http://www.inabima.org/BibliotecaINABIMA/ EliseoVeron/el/cuerpo/reencontrado/ Ver/Construir/el/acontecimiento.PDF, p. 44, recuperado: 10 de mayo de 2011.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.