Positioning masculinities and femininities in preschool EFL education
PDF (Espanhol)

Palavras-chave

Masculinities
Femininities
FPDA
Second language learning

Como Citar

Positioning masculinities and femininities in preschool EFL education. (2008). Sinal E Pensamento, 27(53), 314-326. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4570
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Resumo

Positioning Masculinities and Femininities in Preschool EFL Education seeks to describe and interpret how masculinities and femininities are communicated in the preschool EFL classroom and is aimed at discussing whether those masculinities and femininities are likely to have an impact on the preschoolers’ learning of English as a foreign language. Preschoolers’ classroom interactions taking place in a Colombian kindergarten, videotaped from 2004 to 2006, are analysed via ideas of ‘positioning gender in discourse’ and of ‘gender as discourses of multiplicity’. Thus the analysis follows Feminist and Poststructuralist Discourse Analysis (FPDA) principles. Findings reveal three salient patterns. Firstly, the discursive construction of teacher-like figures shows that both female teachers and girl-teachers are seemingly undermined by subtle discourses in which boys resist and aim at suppressing female powerful positions. Secondly, the data indicates that there are instances in which gendered-friendship networks bring into place an egalitarian position where both masculinities and femininities cross traditional boundaries. Finally, the analysis of talk around EFL text/content unveils subject positions taken up by the preschoolers to align and contest power positions drawing on gendered discourses. Drawing on these findings and the formulation of transformative actions, the conclusion discusses the implications for educational practice and future research in the highly situated context of young children’s gendered ‘second language learning’ practices.
PDF (Espanhol)

Esta revista científica se encuentra registrada bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional. Por lo tanto, esta obra se puede reproducir, distribuir y comunicar públicamente en formato digital, siempre que se reconozca el nombre de los autores y a la Pontificia Universidad Javeriana. Se permite citar, adaptar, transformar, autoarchivar, republicar y crear a partir del material, para cualquier finalidad (incluso comercial), siempre que se reconozca adecuadamente la autoría, se proporcione un enlace a la obra original y se indique si se han realizado cambios. La Pontificia Universidad Javeriana no retiene los derechos sobre las obras publicadas y los contenidos son responsabilidad exclusiva de los autores, quienes conservan sus derechos morales, intelectuales, de privacidad y publicidad.

El aval sobre la intervención de la obra (revisión, corrección de estilo, traducción, diagramación) y su posterior divulgación se otorga mediante una licencia de uso y no a través de una cesión de derechos, lo que representa que la revista y la Pontificia Universidad Javeriana se eximen de cualquier responsabilidad que se pueda derivar de una mala práctica ética por parte de los autores. En consecuencia de la protección brindada por la licencia de uso, la revista no se encuentra en la obligación de publicar retractaciones o modificar la información ya publicada, a no ser que la errata surja del proceso de gestión editorial. La publicación de contenidos en esta revista no representa regalías para los contribuyentes.