Universidad, teología y pedagogía

Abstract

La preocupación de la universidad por «lo humano» es y seguirá siendo uno de los pilares de la educación. De allí se desprende que en el ámbito de la interdisciplinariedad, la formación integral de la persona sea el centro de interés en el que confluye el acto pedagógico de una comunidad universitaria. La pedagogía, como parte esencial de la universidad, es el elemento fundamental del compromiso con el mejoramiento de la calidad educativa. La pedagogía es el saber del educador en su función de promover el aprendizaje y el crecimiento
personal y social de sus estudiantes. La teología, como parte esencial del saber universal, debe estar presente en la universidad, y clarificar -ante la progresiva secularización- un nuevo contexto social, cultural y religioso, condiciones que hacen legítimo su discurso en aras de un verdadero diálogo interdisciplinar. La teología enriquece al acto educativo, por cuanto está en la base de una educación que busca la formación de la persona, en orden a su fin último, que es la salvación. Por eso la teología quiere que la educación sea expresión del plan salvífico de Dios.

PDF (Spanish)

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.