The Work of Art, Music, and the Musical Measure as a Magical Power in the Hegelian System
PDF (Spanish)

Keywords

music
interiority
Spirit
work of art
musical measure

How to Cite

The Work of Art, Music, and the Musical Measure as a Magical Power in the Hegelian System. (2025). Universitas Philosophica, 42(84), 125-150. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph42-84.apmh
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

In this essay, we analyze the concept and the role of music, and especially of musical measure, within Hegelian aesthetics, either as a perceptual manifestation of the spirit or as a vehicle for self-knowledge. Subsequently, we argue that musical measure constitutes a primary objectivity that organizes sound over time, generating a kind of magical power that connects the musical piece with the listener's inner soul. Through measure, the spirit imprints order on time and reveals a cognitive dimension that transcends the immediacy of sound. Thus, music presents itself as a unique artistic form that unites interiority and reason in a revelatory experience for human beings.

PDF (Spanish)

Adorno, T. W. (2002). Sobre la música popular (On Popular Music). Guaraguao, 6(15), 163-201. https://www.jstor.org/stable/25596308

Bécquer, G. A. (2001). Rimas y leyendas. Pehuén Editores.

Cataldo, G. (2012). Música y subjetividad. Hegel y las concepciones románticas de la música. Anales del Seminario de Historia de la Filosofía, 29(67), 593-608. https://doi.org/10.5209/rev_ASHF.2012.v29.n2.40701

Dahlhaus, C., & Eggebrecht, H. H. (2012). ¿Qué es la música? (L. Bredlow, trad.). Acantilado.

Debernardi, I. (2020). Las lecciones sobre estética de Hegel: discrepancias fundamentales entre la edición de Hotho y los Nachschriften. Aisthesis, 67, 9-30. https://doi.org/10.7764/67.1

Díaz, E. (2007). Hegel y la ciencia de la experiencia de la conciencia. Perspectivas Metodológicas, 7(7), 151-159. https://doi.org/10.18294/pm.2007.516

Espiña, Y. (1996). La razón musical en Hegel. Eunsa.

Hegel, G. W. F. (1973). Introducción a la historia de la filosofía. Aguilar.

Hegel, G. W. F. (1986). Werke in 20 Bänden. Vorlesungen über die Ästhetik (17ª ed., Vol. 14., E. Moldenhauer & K. M. Michel, Eds.). Suhrkamp.

Hegel, G. W. F. (2011). Lecciones sobre la estética (A. Brotons, trad.; 2ª ed.). Akal.

Hegel, G.W. F. (2006). Filosofía del arte o estética (D. Hernández, trad.). Abada.

Huesca, F. (2020). La forma estética en Hegel: el arte como un vehículo cognitivo. Tópicos del Seminario, 43, 105-121. https://doi.org/10.35494/topsem.2020.1.43.663

Kant, I. (2017). Crítica de la razón pura (J. L. Villacañas, trad.). Gredos.

Llanos, A. (1988). Aproximación a la estética de Hegel. Editorial Leviatán.

McNabb, D. (2012). Hegel y el arte [Video y libreto]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=RkAFdvuZdF4; https://drive.google.com/file/d/0B6MAgzpLwdlUYllhdkdONDUxcFE/view?resourcekey=0-WJGpxnS2114KNOzrClZSKg

Moreno, M. (2022). La Gesamtkunstwerk hegeliana: La importancia de la ópera en la Estética de Hegel. Revista de Filosofía Universidad Iberoamericana, 55(154), 226-247. https://doi.org/10.48102/rdf.v55i154.166

Quignard, P. (1996). El odio a la música (P. Jacomet, trad.). Andrés Bello.

Rowell, L. (2005). Introducción a la filosofía de la música (M. Wald, trad.; 1ª ed.). Gedisa.

San Agustín. (2007). Sobre la música. Seis Libros (Luque, J. & López, A., trad.). Gredos.

San Agustín. (2011). Confesiones (Rodríguez, P., trad.). Alianza.

Saussure, F. de. (2017). Curso de lingüística general (M. Suñer, trad.; 5.ª ed.). Akal.

Yule, G. (2007). El lenguaje (N. Rafecas, trad.; 3ª ed.). Akal.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Andrés Camilo Atehortúa Sequeda