Disclosure in the Philosophy of Hannah Arendt: The Bridge Between Phenomenology and Hermeneutics
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

disclosure
Hannah Arendt
judgement
thinking
spectator

How to Cite

Disclosure in the Philosophy of Hannah Arendt: The Bridge Between Phenomenology and Hermeneutics. (2021). Universitas Philosophica, 38(77), 91-115. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph38-77.nrha
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

In the philosophy of Hannah Arendt, the meaning or sense of phenomena has a character of disclosure. The question that motivates this research is how spectators arrive at this revealed meaning. To answer it, I divide the text into three moments. First, I argue that from the perspective of thinking, disclosure is phenomenological in nature, so the spectator’s task would be that of contemplation after questioning prejudices. Second, I argue that from the perspective of the judgment, the disclosure would consist of a dokei moi (‘it seems to me’), and would imply a hermeneutical exercise on the part of the spectators. Third and lastly, I conclude that the disclosure of meaning connects the phenomenological and hermeneutical methods, as it is both perceived and interpreted by a community of spectators.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Arendt, H. (2002a). La vida del espíritu. Paidós.

Arendt, H. (2002b). Comprensión y política. Daimon, Revista de losofía, 26, 17-30.

Arendt, H. (2003). Conferencias sobre la losofía política de Kant. Paidós.

Arendt, H. (2005). Ensayos de comprensión 1930-1954. Caparrós.

Arendt, H. (2006). Hombres en tiempos de oscuridad. Gedisa.

Arendt, H. (2007). Responsabilidad y juicio. Paidós.

Arendt, H. (2011). La condición humana. Paidós.

Arendt, H. (2016). La promesa de la política. Booket.

Beiner, R. (2003). Hannah Arendt y la facultad de juzgar. En H. Arendt, Conferencias sobre la filosofía política de Kant (pp. 157-270). Paidós.

Birulés, F. (2007). Una herencia sin testamento. Herder.

Campillo, N. (2002). Comprensión y juicio en Hannah Arendt. Daimon Revista Internacional de Filoso a, 26, 125-140. https://revistas.um.es/daimon/article/view/11911

Camps, V. (2006). La moral como integridad. En M. Cruz (Comp.), El siglo de Hannah Arendt (pp. 63-85). Paidós.

Di Pego, A. (2012). La revelación del quién en el mundo contemporáneo. Consideraciones a partir de las concepciones de Hannah Arendt y de Paul Ricœur. Revista de Filosofía y Teoría Política, 43, 45-78. http://www.memoria. fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5579/pr.5579.pdf

Di Pego, A. (2016). La comprensión como perspectiva metodológica en Hannah Arendt. Andamios, 13(31), 61-83. http://www.scielo.org.mx/pdf/anda/ v13n31/1870-0063-anda-13-31-00061.pdf

Platón (1988). Teeteto. En Diálogos V (pp. 137-318; M. I. Santa Cruz, Á. Vallejo Campos y N. L. Cordero, Trad.). Gredos.

Porcel, B. (2018). Hannah Arendt: El “quién”, una antropología para la filosofía política. Pensando. Revista de filosofía, 3(17), 126-138. http://doi. org/10.26694/pensando.v9i17.7377.g4442

Rodríguez Suárez, L. (2011). Fenomenología y política en el pensamiento de Hannah Arendt. Investigaciones filosóficas, 3, 419-431. https://www2.uned.es/dpto_m/InvFen/InvFen_M.03/pdf/27_RODRIGUEZ.pdf

Sanabria Cucalón, M. C. (2018). Constitución de la conducta moral en la filosofía de Hannah Arendt: el testigo en el pensamiento y en el mundo de las apariencias. Perseitas, 6(1), 23-47. https://doi.org/10.21501/23461780.2681

Vallejo Campos, A. (1988). Introducción. En Platón, Diálogos V (pp. 139-172). Gredos.

Villalobos, O. (2002). El concepto de Verdad en Hannah Arendt. Una lectura desde la óptica de la comunicación. Utopía y Praxis Latinoamericana, 7(16), 53-66. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27901605

Wellmer, A. (1996). Hannah Arendt sobre el juicio: La doctrina no escrita de la razón. En F. Birulés (Ed.), Hannah Arendt: El orgullo del pensar (pp. 259-280). Gedisa.

Young-Bruehl, E. (1993). Hannah Arendt. Edicions Alfons el Magnánim.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Maria Camila Sanabria Cucalón