Published Sep 14, 2020



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Mario Teodoro Ramírez Cobián https://orcid.org/0000-0003-2146-7374

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The article explains and advocates in favor of Quentin Meillassoux’s proposal of “irreligious philosophy” or “philosophical irreligion”, that is, of a third position between religion and atheism that defends the conception of a nonexistent God and a God to come (virtual God), as well as an ethical-philosophical recovery of the notions of hope, immortality, justice, and divinity. With references to different thinkers in the history of philosophy, we seek to frame the meaning and value of Meillassoux’s conception. After a brief exposition of his philosophy, the critical-philosophical recovery of basic religious concepts is carried out in successive sections, to conclude with a brief exposition of Meillassoux’s refutation of “nihilism”, an important philosophical task like none in our time.

Keywords

religion, atheism, hope, contingency, justice, immortalityreligión, ateismo, esperanza, contingencia, justicia, inmortalidad

References
Bergson, H. (1972). El pensamiento y lo moviente. (Trad. M. H. Alberti). Buenos Aires: La Pléyade.
Bloch, E. (1983). El ateísmo en el cristianismo. (Trad. J. A. Gimbernat). Madrid: Taurus.
Bloch, E. (2004-2007). El principio esperanza (Vols. 1-3). (Trad. F. González Vicén). Madrid: Trotta.
Brassier, R. (2017). Nihil desencadenado. (Ilustración y extinción). (Trad. B.
García Bercero). Segovia: Materia Oscura.
Bryant, L., Srnicek, N., & Harman, G. (Eds.). (2010). The Speculative Turn: Continental Materialism and Realism. Melbourne: Re.Press.
Caligari, G., & Starosta, G. (2015). La crítica marxiana de la dialéctica hegeliana. De la reproducción ideal de un proceso ideal a la reproducción ideal de un proceso real. Praxis Filosófica, 41, 81-112. doi: https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i41.3182
Deleuze, G. (2012). Diferencia y repetición. (Trad. S. Delpi & H. Beccacece). Buenos Aires: Amorrortu.
Derrida J., & Vattimo, G. (1997). La religión. Seminario de Capri. (Trad. C. de Peretti et al.). Buenos Aires: La Flor.
Dussel, E. (1993). Las metáforas teológicas de Marx. Pamplona: Verbo Divino.
Ferraris, M. (2013). Manifiesto del nuevo realismo. (Trad. J. Blanco et al.). Madrid: Biblioteca Nueva.
Feuerbach, L. (1941). La esencia del cristianismo. (Trad. F. Huber). Buenos
Aires: Claridad.
Frey, H. (2009). ¿Qué Dios ha muerto? Nietzsche: el nihilista antinihilista. Revista Mexicana de Sociología, 71(4), 715-736.
Gabriel, M. (2017). Sentido y existencia. Una ontología realista. (Trad. R. Gabás).
Barcelona: Herder.
Gilson, E. (1965). La filosofía en la Edad Media. (Trad. A. Pacios & S. Caballero). Madrid: Gredos.
Gratton, P., & Ennis, P. J. (2015). The Meillassoux Dictionary. Edimburgh: Edimburgh University Press.
Harman, G. (2011). Quentin Meillassoux. Philosophy in the Making. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Harman, G. (2015). Hacia el realismo especulativo. (Trad. C. Iglesias). Buenos Aires: Caja Negra.
Harman, G. (2018). Speculative Realism. An Introduction. Cambridge: Polity Press.
Hegel, G. W. F. (1981). El concepto de religión. (Trad. A. Guinzo). Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Hegel, G. W. F. (2010). Fenomenología del espíritu. (Trad. J. Chamorro). Madrid: Gredos.
Hume, D. (1994). Diálogos sobre la religión natural. (Trad. Carmen García-
Trevijano). Madrid: Tecnos.
Kant, E. (2010). Crítica de la razón pura. (Trad. P. Ribas). Madrid: Gredos.
Marx, K. (1999). El capital. Crítica de la economía política (Vol. 1). Ciudad de México: Siglo XXI.
Meillassoux, Q. (1997). L’inexistence divine (Tesis doctoral inédita). Universidad de París, París.
Meillassoux, Q. (2006). Après la finitude. Essai sur la nécessité de la contingence. Paris: Seuil.
Meillassoux, Q. (2007a). Matérialisme et surgissement ex nihilo. MIR: Revue d’anticipation, (1), 52-69.
Meillassoux, Q. (2007b). Presentation. En: R. Mackay, Collapse. Philosophical Research and Development III (pp. 408-449). Falmouth: Urbanomic.
Meillassoux, Q. (2009). L’immanence d’outre-Monde. Ethica, 2, 39-71.
Meillassoux, Q. (2011). Le Nombre et la sirène. Un déchiffrage du Coup de dés de Mallarmé. París: Fayard.
Meillassoux, Q. (2015). Después de la finitud. Ensayo sobre la necesidad de la contingencia. (Trad. M. Martínez). Buenos Aires: Caja Negra.
Meillassoux, Q. (2016). Dios por venir, duelo por venir. En: M. T. Ramírez (Ed.), El nuevo realismo. La filosofía del siglo XXI (pp. 101-111). Ciudad de México: Siglo XXI.
Meillassoux, Q. (2017). Dueil à venir, Dieu à venir. París: Ismael (reedición del artículo publicado en Critique, 704-705, “Dieu”, janvier-février 2006, París: Minuit, pp. 105-115. Disponible en https://editions-ismael.com).
Meillassoux, Q. (2018a). Duelo por venir, Dios por venir. En: Hipercaos (pp. 51-66). (Trad J. Fernández). Salamanca: Holobionte.
Meillassoux, Q. (2018b). Potencialidad y virtualidad. En: Hipercaos (pp. 93-121). (Trad J. Fernández). Salamanca: Holobionte.
Merleau-Ponty, M. (1966). Lo visible y lo invisible. (Trad. J. Escudé). Barcelona: Seix Barral.
Nietzsche, F. (1974). El anticristo. Maldición sobre el cristianismo. (Trad. A. Sánchez Pascual). Madrid: Alianza.
Nietzsche, F. (2010). Más allá del bien y del mal. (Trad. C. Vegara). Madrid: Gredos.
Pegueroles, J. (1972). El pensamiento filosófico de San Agustín. Barcelona: Labor.
Ramírez, M. T. (2016). Devenir inmortal. La crítica de Quentin Meillassoux a la filosofía de la inmanencia de Gilles Deleuze. En: M. T. Ramírez (Ed.),
El nuevo realismo. La filosofía del siglo XXI (pp. 193-2010). Ciudad de México: Siglo XXI.
Roggero, J. L. (2017). La “dimensión religiosa” de la fenomenología de la donación de J.-L. Marion. Éndoxa: Series Filosóficas, 40, 335-354. doi: https://doi.org/10.5944/endoxa.40.2017.17001
How to Cite
Ramírez Cobián, M. T. (2020). Beyond Atheism, Religion and Nihilism. Quentin Meillassoux’s Proposal of a Philosphical “Irreligion”. Universitas Philosophica, 37(75), 237–265. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph37-75.ifqm
Section
Articles