Published Dec 16, 2022



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Edgar Eslava

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The always latent possibility of seeing philosophy abandon schools is reviewed in this text by use of the analytical categories proposed by the theory of epistemic injustice. According to this theory, the limitations, in terms of silence or lack of recognition, to which certain individuals are subjected when they are considered unworthy as members of an epistemic community, represent a silencing of their epistemic agency. This perspective not only allows to consider a new dimension of the issue of the presence of philosophy in school curricula, but also to formulate proposals so that its teaching helps to overcome some of the injustices that the very teaching of philosophy has helped to make invisible.

Keywords

La possibilité toujours latente de voir la philosophie abandonner les écoles est passée en revue dans ce texte à partir des catégories d'analyse proposées par l'injustice épistémique, selon lesquelles les limitations, en termes de silence ou de méconnaissance, auxquelles sont soumis certains individus lorsqu'ils sont jugés indignes en tant que membres d'une communauté épistémique. Cette perspective permet non seulement d'offrir une nouvelle dimension à la question de la présence de la philosophie dans les programmes scolaires, mais elle permet aussi de formuler des propositions pour que son enseignement contribue à surmonter certaines des injustices qu'elle a contribué à commettre. invisible.philosophy teaching , epistemic injustice , education policies, philosophy didactics , epistemic agencyenseñanza de la filosofía, injusticia epistémica, políticas educativas , didáctica de la filosofía , agencia epistémica

References
Beltrán, A. (2018). Morfeo. Una escuela para la libertad. Una experiencia de investigación-acción inspirada en el pensamiento del último Foucault. Instituto Nacional de Investigación Social.

Broncano, F. (2021). Conocimiento expropiado. Epistemología política en una democracia radical. Akal.

Calderón, G. y Eslava, E. (2019). Against all Odds: Scientific Education, Scientific Competences and the Ideals of an Educated Country, Colombia 1995–2010. En C. Pardo, A. Cotte & S. Fletscher (Eds.), Analysis of Science, Technology, and Innovation in Emerging Economies (pp. 195-220). Springer Nature.

Carabaña, J. (2015). La inutilidad de PISA para las escuelas. Catarata.

Cárdenas, L. y Restrepo, C. (2014). Didácticas de la filosofía. Para una pedagogía del concepto. Editorial San Pablo - Universidad de Antioquia.

Díaz, J. y Espinel, O. (2019). Fragmentos. Leer, traducir, dialogar. Uniminuto.

Cerletti, A. (2005). Enseñar filosofía. De la pregunta filosófica a la propuesta metodológica. Novedades educativas, 169, 8-14.

Cerletti, A. y D’Odorico, G. (2018). Indisciplinando la didáctica. Reflexiones sobre una experiencia filosófico-pedagógica compartida. Ensayos pedagógicos, edición especial, 27-42. https://doi.org/10.15359/rep.esp-18.3

Dotson, K. (2011). Epistemic Violence, Tracking Practices of Silencing. Hypatia, 26(2), 236-257. https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.2011.01177.x

Eslava, E. (2022). En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 43(126), 69-109. https://doi.org/10.15332/25005375

Fricker, M. (2007). Epistemic Injustice. Power and the ethics of knowing. Oxford University Press.

Fricker, M. (2017). Injusticia epistémica. El poder y la ética del conocimiento. Herder.

Fricker, M. (2016). Epistemic Injustice and the Preservation of Ignorance. En R. Peels & M. Blaauw (Eds.), The Epistemic Dimensions of Ignorance (pp. 144-159). Cambridge University Press.

ICFES (2013). Sistema Nacional de Evaluación Estandarizada de la Educación. Alineación del examen SABER 11°. ICFES – Ministerio de Educación de Colombia.

ICFES (2014). Acuerdo 000023 del 23 de abril de 2014. Por el cual se aprueba la estructura y organización del examen de estado para la educación media ICFES SABER 11º y se adoptan otras determinaciones. Diario oficial de Colombia, 13 de mayo de 2014.

Kidd, I., Medina, J. & Pohlhaus Jr, G. (Eds.). (2017). The Routledge Handbook of Epistemic Injustice. Routledge.

Massó, X. (2021). El fin de la educación. La escuela que dejó de ser. Akal.

Pabón, P. & Aguirre, J. (2021). The gender component in the Colombian peace process: Obstacles to its inclusion and implementation. En J. L. Fabra-Zamora, A. Molina-Ochoa & N. C. (Eds.), The Colombian Peace Agreement. A Multidisciplinary Assessment. Routledge.

Pineda, D. (2017). Desplazamientos, transformaciones y retos de una educación filosófica en una sociedad democrática: reflexiones en torno a un viejo cuaderno de filosofía. Universitas Philosophica, 34(69), 13-51. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph34-69.dtrf

Pohlhaus Jr., G. (2017). Varieties of epistemic injustice. En I. Kidd, J. Medina, & G. Pohlhaus Jr. (Eds.), The Routledge Handbook of Epistemic Injustice (pp. 13-26). Routledge.

Pulido, O., Espinel, O. & Gómez, M. (2018) Filosofía y enseñanza: miradas en Iberoamérica. Editorial UPTC.

Quijano, A. (2014). Colonialidad del poder y clasificación social. En B. de Sousa y M. Meneses (Eds.), Epistemologías del Sur (Perspectivas) (pp. 67-108). Akal.

Sen, A. (2003, 28 de octubre). Speech to the Commonwealth Education conference. The Guardian [en línea]. https://www.theguardian.com/education/2003/oct/28/schools.uk4.

van der Ven, J. (s. f.). The Epistemic Injustice to Non-Western Philosophy within Academia. https://www.academia.edu/12366031/The_Epistemic_Injustice_to_Non_Western_Philosophy_within_Academia

Walker, M. (2019). Why epistemic justice matters in and for education. Asia Pacific Education Review, 20, 161-170. https://doi.org/10.1007/s12564-019-09601-4
How to Cite
Eslava, E. (2022). Is Eliminating Philosophy from Schools an Act of Epistemic Injustice?. Universitas Philosophica, 39(79), 209–235. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph.39-79.rfie
Section
Articles