Published Jun 30, 2023



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Manuel Losada-Sierra

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The French philosopher Gilbert Simondon is known for his critique of the way in which the substantialist and hylomorphic perspectives conceive individuation. For Simondon, individuation is not thought as an achieved plenitude but as a process in which the individual is constantly being constituted, both individually and collectively. In this way, he shows the shift from a theory of relation to a theory of individuation processes in which ontology gives way to ontogenesis. This article intends to show how Simondon’s thought on education is closely related to the way individuation is presented as a process and not as a result. If education is relationship, it occurs within a process of individuation instead of being the event of an encounter between already constituted individuals. Basically, the school, like individuation, is a field of tensions and potentialities. Simondon is optimistic that an education that improves communication conditions within educational processes will have restorative effects on the social fabric. This text will contribute not only to a greater knowledge of Simondon’s educational ideas, but also to think about education as an articulating axis of a more supportive and liberating society.

Keywords

Simondon, individuation, education, metastability, communicationSimondon, individuación, educación, metaestabilidad, comunicación

References
Aguirre, G. S. (2021). Simondon entre Bildung y Gestaltung: educación para la contemplación y la invención. En G. Vargas Guillén y L. M. Gil Congote (Eds.), Filosofía de la educación: individuación (subjetivación) y formación (pp. 95- 107). Universidad Pedagógica Nacional.

Bergson, H. (2013). El pensamiento y lo moviente. Cactus.

Builes Roldán, I., Manrique Tisnés, H. y Henao Galeano, C. M. (2017). El proyecto simondoniano: la individuación del ser en devenir. Co-herencia 14(26), 177-205. https://doi.org/10.17230/co-herencia.14.26.7

Cabral, C. C. (2021). Elementos básicos da teoria da individuação de Gilbert Simondon. Revista de filosofia da Unesp, 44(2), 63-82. https://doi.org/10.1590/0101-3173.2021.v44n2.05.p63

Combes, M. (2013). Gilbert Simondon and the Philosophy of the Transindividual. The MIT Press.

De Almeida Barros, G. (2015) Da individuação em Simondon ao inventar-se pela educação infantil (Tesis de maestría, Universidade Federal de São Carlos). Repositorio institucional UFSCar.

Garavito, M. C. (2018). Sobre la individuación y la actividad constitutiva: una visión desde la filosofía de Gilbert Simondon y la fenomenología . Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 10(1), 143-169. https://doi.org/10.17533/udea.rp.v10n1a06

Gil Congote, L. M. (2021). Sujeto, individuación y formación. En G. Vargas Guillén y L. M. Gil Congote (Eds.), Filosofía de la educación: individuación (subjetivación) y formación (pp. 95- 107). Universidad Pedagógica Nacional.

Heredia, J. M. (2012). Los conceptos de afectividad y emoción en la filosofía de Gilbert Simondon. Revista de Humanidades, 26, 51-75.

Heredia, J. M. (2015). Lo psicosocial y lo transindividual en Gilbert Simondon. Revista mexicana de sociología, 77(3), 437-465. http://dx.doi.org/10.22201/iis.01882503p.2015.3.50579

Lliadis, A. (2013). Informational Ontology: The Meaning of Gilbert Simondon’s Concept of Individuation. Communication and New Materialism, 2(1), 4-19. https://doi.org/10.7275/R59884XW

Marín-Díaz, D. L. (2021). Formación e individuación: procedencia y transformaciones de las técnicas de individualización. En G. Vargas Guillén y L. M. Gil Congote (Eds.), Filosofía de la educación: individuación (subjetivación) y formación (pp. 95- 107). Universidad Pedagógica Nacional.

Rodríguez, P. (2016). Enciclopedismo, tecnología y educación: El nuevo estadio de la cultura según Gilbert Simondon. Revista Q, 10(20), 5-23. http://dx.doi.org/10.18566/revistaq.v10n20.a01

Simondon, G. (1995). L’individu et as genèse physico-biologique. Jérôme Millon.

Simondon, G. (2015). La individuación a la luz de las nociones de forma y de información. Cactus.

Simondon, G. (2017). Sobre la técnica. Cactus.

Simondon, G. (2019). Sobre la psicología. Cactus
How to Cite
Losada-Sierra, M. (2023). The Process of Individuation in Gilbert Simondon’s Educational Project. Universitas Philosophica, 40(80), 171–193. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph40-80.ipes
Section
Articles