Adversus Paedagogia: Ernst Bloch’s Philosophy of Education
PDF (Spanish)

Keywords

Ernst Bloch
pedagogy
education
Marxism
micrology

How to Cite

Adversus Paedagogia: Ernst Bloch’s Philosophy of Education. (2025). Universitas Philosophica, 42(84), 39-68. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph42-84.apeb
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This article explores the main lines of Ernst Bloch’s pedagogical writings contained in the section “Ad Pädagogica” of his Philosophical Essays on Objective Fantasy. In addition to a general assessment of these writings, the author highlights some of their core themes, such as Bloch’s evaluation of modern pedagogy, the didactic problem of the translatability of the presuppositions of Marxism, the appropriate method of teaching philosophy, and the possibility of a committed science in a partial-partisan sense. The article shows how, in the face of the incongruence between the postulates of modern pedagogy and the capitalist society that finally developed, pedagogy that tends towards resignation can only be realized in its most original utopias through a thought that is committed to the transformation of the world.

PDF (Spanish)

Adorno, Th. (2003). Notas sobre la literatura. Obra completa 11 (A. Brotons Muñoz, trad.). Akal.

Alves Lopes, F., & Suares Aranha, A. V. (2017). Pedagogia da utopia: Um diálogo entre Paulo Freire e Ernst

Bloch. Movimento-revista de educação, 7, 133-158.

Arendt, H. (2018). Los orígenes del totalitarismo (G. Solana, trad.). Alianza.

Bertelli, L. (2018). L’utopia nell’estetico. Tempo e narrazzione in Ernst Bloch. Edizioni ETS.

Bloch, E. (1969). Philosophische Aufsätze zur objektiven Phantasie. Gesamtausgabe Bd. 10. Suhrkamp.

Bloch, E. (1970). Tübinger Einleitung in die Philosophie. Gesamtausgabe Bd. 13. Suhrkamp Verlag.

Bloch, E. (1975). Ein falscher Sozialismus ist kein Sozialismus. En R. Traub & H. Wieser (eds.), Gespräche mit Ernst Bloch (pp. 139-144). Suhrkamp.

Bloch, E. (1977). Zwischenwelten in der Philosophiegeschichte, Aus Leipziger Vorlesungen. Gesamtausgabe Bd. 12. Suhrkamp.

Bloch, E. (1985a). Briefe 1903–1975. Bd. 2. Suhrkamp.

Bloch, E. (1985b). Kampf, nicht Krieg, Politische Schriften 1917-1919. Suhrkamp.

Bloch, E. (1985c). Leipziger Vorlesungen zur Geschichte der Philosophie 1950–1956 (R. Römer & B. Schmidt, eds.; tomos 1-4). Suhrkamp.

Bloch, E. (1993). Autopercepción intelectual de un proceso histórico. Entrevista con José Marchand (F. Mogorrón Casamayor & M. Vasco Jiménez, trads.). Anthropos. Revista de documentación científica de la cultura, 146-147, 17-46.

Bloch, E. (2000). Logos der Materie. Eine Logik im Werden. Aus dem Nachlass 1923-1949 (Gerardo Cunico). Suhrkamp.

Bloch, E. (2004a). El principio esperanza, 1. (F. González Vicén, trad.). Trotta.

Bloch, E. (2004b). El principio esperanza, 2 (F. González Vicén, trad.). Trotta.

Bloch, E. (2005). Huellas (M. Salmerón Infante, trad.). Tecnos.

Bloch, E. (2007). El principio esperanza, 3 (F. González Vicén, trad.). Trotta.

Bloch, E. (2019). Herencia de esta época (M. Salmerón Infante, trad.). Tecnos.

Bruno, G. (2022). Theory and Practice for Literacy in the Prison Classroom. An Inquiry Approach for Students and Educators. Brill.

Cemiloğlu, N. (2018). Between Marxism and Romanticism: Childhood and Education in the Works of Ernst Bloch. 24(94), 217-226. https://doi.org/DOI: 10.22559/folklor.252

Cemiloğlu, N. (2019). “Flaschenpost” from the Past: The Critical Utopian Pedagogies of Ernst Bloch and Paulo Freire. Ethos: Dialogues in Philosophy and Social Science, 12(2), 187-204.

Czajka, A. (2003). Tracce dell’ umano. Il pensiero narrante di Ernst Bloch. Diabasis.

Hojer, E. (1984). Die pädagogischen Schriften Ernst Blochs. Versuch einer kritischen Würdigung. Perspektiven der Philosophie, 10, 95-118. https://doi.org/10.5840/pdp1984105

Lima, I. B. de. (2010). Utopia concreta, esperança e educação: O Princípio Esperança de Ernst Bloch como filosofia da educação [Tesis de doctorado, Universidade Federal do Ceará]. https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/3091/1/2010_Tese_IBLima.pdf

Lukács, G. (2013). Historia y conciencia de clase: Estudios de dialéctica marxista (M. Sacristán, trad.). RyR.

Lukács, G. (2016). La teoría de la novela (M. Sacristán, trad.). Penguin Random House.

Misoczky, M. C. A., Moraes, J., & Flores, R. (2009). Bloch, Gramsci e Paulo Freire: Referências fundamentais para os atos da denúncia e do anúncio. Cadernos EBAPE.BR, 7(3). https://doi.org/10.1590/S1679-39512009000300005

Novkovic, D. (2024). „Das Hoffen lernen“. Ernst Blochs materialistische Hermeneutik des leidenden Subjekts als methodisches Organ für eine befreiende Sozialpädagogik bei Devianz im Kindes- und Jugendalter. Sozialer Sinn, 25(2), 227-251. https://doi.org/doi.org/10.1515/sosi-2024-0009

Retamal, C. (2022). Ernst Bloch en el laberinto de la distopía. El ejercicio del pensar, 20, 30-43.

Rohrbacher, K. (1988). «Das hoffen lernen»: Ernst Blochs Beiträge zur Pädagogik. Inauguraldissertation zur Erlangung des Grades eines Dr. Phil. An der Fakultät für Sozial- und Verhaltenswissenschaften der Universität Heidelberg. Selbstverlag.

Rojo Ustaritz, A. (1996). Utopía freireana. La construcción del inédito viable. Perfiles Educativos, 74.

Serra, F. (1998). Historia, política y derecho en Ernst Bloch. Trotta.

Sloterdijk, P. (2017). Esferas I. Burbujas. Microsferología (I. Reguera, trad.). Siruela.

Van Heertum, R. (2006). Marcuse, Bloch and Freire: Reinvigorating a Pedagogy of Hope. Policy Futures in Education, 4(1), 45-51.

Zudeick, P. (1992). Ernst Bloch: vida y obra. Alfons el Magnánim.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Aníbal Pineda Canabal