Published Jun 30, 2019



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Paola Andrea Calderón Cuartas http://orcid.org/0000-0003-0611-8299

Wilmar Osorio Viana http://orcid.org/0000-0002-1223-3472

Javier Mauricio Naranjo Vasco http://orcid.org/0000-0001-9806-4878

Tomás de Jesús Guzmán Hernández http://orcid.org/0000-0002-2719-8550

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

In order to analyze the potential of articulation between the life cycle approach and the environmental education to produce formation processes to create an ingrained environmental culture in the medium term, an exploratory-descriptive reflective exercise was carried out relating three themes: Sustainable production and consumption, life cycle approach, and environmental education. This way, a theoretical development was about the significance of the life cycle approach to raise environmental awareness, which would allow both individual and collective work by different social and institutional actors for the prevention and solution of environmental problems arising from unsustainable processes of production, consumption and post-consumption. The conclusion is drawn that the articulation between the life cycle approach and the environmental education is key for shaping pedagogical strategies to produce, in turn, participatory environmental management processes based on an environmental culture working in the territory.

Keywords

environmental culture, sustainable development, environmental deterioration, environmental education life cycle approach, sustainable production and consumption, society-naturecultura ambiental, desarrollo sostenible, deterioro ambiental, educación ambiental, enfoque de ciclo de vida, producción y consumo sostenible, sociedad-naturaleza

References
Adomßent, M., Barth, M., Fischer, D., Richter, S., y Rieckmann, M. (2014). Learning to change universities from within: A service‐learning perspective on promoting sustainable consumption in higher education. Journal of Cleaner Production, 62(1), 72–81. doi: 10.1016/j.jclepro.2013.04.006

Carrizosa, J. (2014). Colombia compleja. Bogotá: Jardín Botánico José Celestino Mutis. Instituto de Investigación de Recursos Biológicos Alexander Von Humboldt. Recuperado de https://www.repository.humboldt.org.co/handle/20.500.11761/32548

Clinton, R. (1975). Hacia una teoría del ecodesarrollo: concepto clave para ubicar el rol de políticas de población dentro del proceso de desarrollo. Documento presentado en el Seminario sobre Estructura Política y Políticas de Población, Santiago de Chile, 26-30 de mayo. Recuperado de https://www.repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/20298/D-00155.01_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Consejo Nacional de Política Económica y Social (CONPES), y Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2016) Política Nacional para la Gestión Integral de Residuos Sólidos. Documento CONPES 3874. Recuperado de https://www.colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Económicos/3874.pdf

Jouni, K., Honkasalo, A., y Seppälä, J. (2018). Circular economy: The concept and its limitations. Ecological Economics, 143, 37–46. doi: 10.1016/j.ecolecon.2017.06.041

Leff, E. (1998). Saber ambiental. Sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder. México: Siglo XXI.

Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible (MAVDT). (2008). Política de Gestión Ambiental Urbana. Recuperado de https://www.minambiente.gov.co/images/AsuntosambientalesySectorialyUrbana/pdf/Polit%C3%ACcas_de_la_Direcci%C3%B3n/Politica_de_Gestion_Ambiental_Urbana.pdf

Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible (MAVDT). (2010). Política Nacional de Producción y Consumo. Hacia una cultura de consumo sostenible y transformación productiva. Recuperado de https://www.uniagraria.edu.co/images/union_universitaria/Politica_Nacional_Produccion_Consumo_Sostenible.pdf

Ministerio del Medio Ambiente, y Ministerio de Educación Nacional. (2002). Política Nacional de Educación Ambiental SINA. Recuperado de https://www.cmap.upb.edu.co/rid=1195259861703_152904399_919/politi-ca_educacion_amb.pdf

Páramo, P. (2017). Reglas proambientales: una alternativa para disminuir la brecha entre el decir-hacer en la educación ambiental. Suma Psicológica, 24(1), 42–58. doi:10.1016/j.sumpsi.2016.11.001

Perez, M. A., Rojas, J. H., Arias-Arévalo, P., Zabala, M. A., Guhl-Nannetti, E., Peña-Varón, M., … López Bernal, O. (2008). Hacia el desarrollo sostenible en Colombia. En Senado de la República, Piensa Colombia, documentos de política pública: los aportes de la academia (t. 1, vol. 3, pp. 1–63). Manizales: Universidad Nacional de Colombia.

Plumwood, V. (2005). Environmental culture. The ecological crisis of reason. Londres y Nueva York: Routledge. Recuperado de https://www.epdf.pub/environmental-culture-the-ecological-crisis-of-reason.html

Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente (PNUMA). (2004). ¿Por qué adoptar un enfoque de ciclo de vida? Recuperado de https://www.sustainabledevelopment.un.org/content/documents/1731Why_take_a_life_cycle_approach_ES.pdf

Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente (PNUMA). (2008). Planificación para el cambio. Guías para programas nacionales sobre consumo y producción sustentables. Recuperado de https://www.unep.fr/shared/publications/pdf/WEBx0157xPA-Planning%20for%20ChangeSPA.pdf

Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente (PNUMA). (2010). Aquí y ahora. Educación para el consumo sostenible. Recomendaciones y orientaciones. Recuperado de https://www.unep.fr/shared/publications/pdf/DTIx1255xPA-Here%20and%20Now%20SPA.pdf

Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente (PNUMA). (2018). Perspectiva de la gestión de residuos en América Latina y el Caribe. Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente Recuperado de: https://www.wedocs.unep.org/handle/20.500.11822/26448

Rovira, S., Patiño, J., y Schaper, M. (comps.). (2017). Ecoinnovación y producción verde. Una revisión sobre las políticas de América Latina y el Caribe. Cepal-CIID del Canadá. Recuperado de https://www.repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40968/1/S1700072_es.pdf

United Nations (UN). (2015). Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development. General Assembly Resolution 70/1. Recuperado de https://www.sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf

United Nations Environment Programme. (2017). Consuming differently, consuming sustainably: Behavioural insigths for policymaking. Recuperado de https://www.sustainabledevelopment.un.org/index.php?page=view&type=400&nr=2404

Waters, C. N., Zalasiewicz, J., Summerhayes, C., Barnosky, A. D., Poirier, C., Gałuszka, A., … Wolfe, A. P. (2016). The Anthropocene is functionally and stratigraphically distinct from the Holocene. Science, 351(6269). doi: 10.1126/science.aad2622

Wilches-Chaux, G. (2008). Brújula, bastón y lámpara para trasegar los caminos de la educación ambiental. Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial. Recuperado de https://www.comunidadandina.org/predecan/doc/libros/brujula.pdf

World Wildlife Fund (WWF). (2018). Informe planeta vivo. 2018: apuntando más alto. Recuperado de https://www.awsassets.wwf.es/downloads/informe_planeta_vivo_2018.pdf
How to Cite
Calderón Cuartas, P. A., Osorio Viana, W., Naranjo Vasco, J. M., & Guzmán Hernández, T. de J. (2019). Formation of Environmental Culture under the Life Cycle Approach: A Pedagogical Proposal for Sustainability. Ambiente Y Desarrollo, 23(44). https://doi.org/10.11144/Javeriana.ayd23-44.fcae
Section
Artículos