Metamorphosis of Accounting Thought
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Metamorphosis
accounting thinking
totality
techno-science
Contametría

How to Cite

Metamorphosis of Accounting Thought. (2025). Cuadernos De Contabilidad, 26, 1-18. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc26.mpec
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This study proposes a transformation of accounting thought by removing the obstacles that have limited its development in modernity. Economic knowledge is grounded in the idea of progress, conceived through successive ruptures in the subject-object relationship: first, with the application of the scientific method advanced by Francis Bacon; then, with the individual-thought relation of Cartesian rationalism; and finally, with Newton’s third law of mechanics, which introduced into the social sciences concepts derived from natural science mechanics. Through a critical analysis, the study identifies logical obstacles such as the principle of the excluded middle, which fostered the fragmentation of knowledge into specialized fields that obscure reality. Along these lines, it highlights socio-natural relations framed within the subject-object duality, which manipulate nature under the paradigm of the first law of thermodynamics: “matter and energy are transformed, not destroyed,” thereby fostering the illusion of inexhaustible resources. These economic ideas shape the foundations of accounting knowledge, which can be reoriented through several displacements: an ontological shift from specialization to totality; a methodological shift from linearity to complexity; a temporal shift by incorporating time as a determinant in the construction of thought; and a praxeological shift by integrating ethical factors into the development of a technoscience that overcomes segregation and sequential reasoning. In this way, the study outlines a new path for the construction of integral accounting thought.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Aristóteles. (1988). Política. Gredos. https://bcn.gob.ar/uploads/ARISTOTELES,%20Politica%20(Gredos).pdf

Arroyo, A. (2020). Metodología de la investigación en las ciencias empresariales. Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco.

Bacon, F. (1984). Novum Organum. Sarpe.

Beck, U. (2017). La metamorfosis del mundo. Planeta.

Betancur, L. y Franco, R. (2020). Sobre la teoría del riesgo funcional neopatrionalista. En Suárez, J., Betancur, L., Nepomuceno, V., Chaves, R., Franco, R., Cano, V. y Arias, J. Antônio Lopes de Sá, Filósofo de la Contabilidad. (pp.277-310). Institución Universitaria de Envigado. https://www.academia.edu/49039323/La_organizaci%C3%B3n_como_c%C3%A9lula_social

Charry, M. (2017). Totalidad y dialéctica. El concepto de totalidad en Adorno y Hegel. Estudios de filosofía (56), 119-135. https://doi.org/10.17533/udea.ef.n56a07

Durkheim, E. (2014). La división del trabajo social. Lea. https://www.google.com.co/books/edition/La_divisi%C3%B3n_del_trabajo_social/yU-aAgAAQBAJ?hl=es-419&gbpv=1

Durkheim, E. (2016). Las Reglas del método sociológico. Coyoacán

Flores, C. (2025). Reivindicación del simulacro en el pensamiento de Guilles Deleuze. https://aion.mx/filosofia/simulacro-en-la-filosofia-deleuze/?fbclid=IwY2xjawH8exRleHRuA2FlbQIxMAABHYHNfiXeQ-acj1yGVb69zm0_pWiIjN_kgyKMoGT6mzunH6CRDdhr2WmbyA_aem_tSmzTP2Su9_YZUn92X6l9g

Franco, R. (1998). Contabilidad integral. (3 ed.) Investigar Editores. https://www.academia.edu/25325163/Contabilidad_Integral

Franco, R. (2002). De la crisis del paradigma de la utilidad de emergencia del enfoque integral. Cuadernos de Administración 18(28), 181-221. https://cuadernosdeadministracion.univalle.edu.co/index.php/cuadernos_de_administracion/issue/view/v18n28

Franco, R. (2009). Contador Público: Siete plagas amenazan. Visión Contable 4(7), 131-145. https://publicaciones.unaula.edu.co/index.php/VisionContable/article/view/404/426

Franco, R. (2014). Fundamentos ontológicos para la construcción del concepto de contametría. Revista Científica General José María Córdova, 12(13), 165–190. https://doi.org/10.21830/19006586.159

Franco, R. & Betancur, L. (2024). Aporte a la construcción de Contabilidad Integral: teleología contamétrica. Teuken Bidikay, 15(25). https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/teu/issue/archive

Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Siglo veintiuno. https://escuelajudicialpj.poder-judicial.go.cr/images/bibliotecavirtual/MaterialPenal/EjecucionDeLaPena/15-Foucault-Vigilar_y_Castigar_Pg_1_a_37_y_233_a_299.pdf

Galeano, M. (2012). Estrategias de investigación social cualitativa. El giro en la mirada. La Carreta

Han, B. (2013). La sociedad de la trnsparencia. Herder

Han, B. (2022). Infocracia. Taurus

Han, B. (2023). La crisis de la narración. Herder

Han, B. (2024). El espíritu de la esperanza. Herder

Harari, Y. (2016). Homo Deus. Debate

Harari, Y. (2024). Nexus. Una breve historia de las redes de información desde la edad de piedra hasta la IA. Debate

Hertz, N. (2022). El siglo de la soledad. Recuperar los vínculos humanos en un mundo dividido. Paidós

Holloway, J. (2011). Agrietar el capitalismo. El hacer contra el trabajo. Herramienta

Honneth, A. (2009). Crítica del agravio moral: patologías de la sociedad contemporánea. Fondo de Cultura Económica

IFRS (2021). Marco conceptual para la información financiera. https://www.ifrs.org/content/dam/ifrs/publications/html-standards/spanish/2023/issued/cf.html

Kuhn, T. (1986). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de cultura económica.

Olive, L. (2008). La Ciencia y la Tecnologia en la Sociedad del Conocimiento: Etica, Politica y Epistemologia. Fondo De Cultura Económica

Lev, B., & Gu, F. (2017). El final de la contabilidad. Profit.

Locke, J. (1959). Segundo tratado de gobierno. Agora

Locke, J. (2018). Ensayo sobre el entendimiento humano. Fondo de Economía

Luhmann, N. (2000). La realidad de los medios de masas. Universidad iberoamericana.

Mandeville, B. (1997). La fábula de las abejas o los vicios privados hacen la prosperidad pública. Fondo de Cultura Económica. https://resistir.info/livros/la_fabula_de_las_abejas.pdf

Mattessich, R. (2003). ¿Cisma o síntesis? El desafío de la teoría condicional normativa. Partida Doble (144), 104-119. https://s35e52fba07274b91.jimcontent.com/download/version/1432484957/module/6674328954/name/contabilidad%20cisma%20o%20sintesis.pdf

Morin, E. (2014). La vía: Para el futuro de la humanidad. Booket

Morin, E. (2007). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa

Morin, E., & Delgado, C. (2017). Reinventar la educación. UH

Pachón, D. (2010). Crítica y redefinición de la categoría de progreso. Hacia una “forma-vida-orgánica”. Ciencia política. 5(9), 131-154. https://doi.org/10.15446/cp

Rifkin, J. (2022). La era de la resiliencia. Reimaginar la existencia, resilvestrar la tierra. Paidós

Rifkin, J., & Howard, t. (1990). Entropía hacia el mundo invernadero. Urano.

Smith, A. (1996). La riqueza de las naciones. Alianza Editorial. http://www.iunma.edu.ar/doc/MB/lic_historia_mat_bibliografico/Fundamentos%20de%20Econom%C3%ADa%20Pol%C3%ADtica/194-Smith,%20Adam%20-%20La%20riqueza%20de%20las%20naciones%20(Alianza).pdf

Smith, P. & Max-Neef, M. (2014). La economía desenmascarada. Icara

Strange, S. (2009). Cave hic dragones: Una crítica del análisis de regímenes. Relaciones Internacionales (12), 125-143. https://revistas.uam.es/relacionesinternacionales/article/view/4983

Strobl, N. (2022). La nueva derecha. Un análisis del conservadurismo radicalizado. Katz

Todorov, T. (2002). Memoria del mal, tentación del bien. Indagación sobre el siglo XX. Ediciones península. https://www.derechopenalenlared.com/libros/todorov_tzvetan_memoria_del_mal_tentacion_del_bien.pdf

Ureña, E. (1978). Teoría critica de la sociedad de Habermas. Tecnos.

Varoufakis, Y. (2024). Tecno-Feudalismo. El sigiloso sucesor del capitalismo. Deusto

Vidal, G. (2009). Herejías democráticas: William Riker y el estudio de la manipulación de la política democrática. Sociológica (70), 13-41. http://www.sociologicamexico.azc.uam.mx/index.php/Sociologica/article/view/142

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Rafael Franco Ruiz Franco Ruiz