Published Mar 22, 2024



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Jazmin Chaverra Marquez

Miguel Arce Gisbert

Candy Chamorro Gonzalez

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article examines the relationship between strategic direction (SD) characteristics and financial profitability (ROE) within the context of companies operating in the Colombian tourism sector. The analysis delves into the existing correlation between these two variables among the target companies, employing a correlational and longitudinal scope. The sample consists of 290 companies in the Colombian tourism sector. Through multiple regression analysis with qualitative exogenous variables and the Spearman method, the results reveal that, among the attributes of SD, there exist positive, negative, and neutral correlations that explain operational profitability, and ROE, by up to 8.2%. Among the attributes under investigation, self-regulation and the allocation of technological resources emerge as having the most significant percentage impact on these two variables within the sector. The study also highlights the imperative to further develop the administrative capacities of tourism companies, as the results indicate that 100% of the companies possess at least one SD attribute. Nevertheless, all of them lack a comprehensive SD system, which suggests that their financial goals may be influenced more by favorable industry conditions than by their strategic qualities.

Keywords

direccionamiento estratégico, rentabilidad financiera, ROE, turismo, gestión administrativastrategic direction, financial profitability, ROE, tourism, administrative managementdirecionamento estratégico, rentabilidade financeira, ROE, turismo, gestão administrativa

References
Asociación Colombiana de Agencias de Viajes y Turismo (Anato) (S.F). Compendio de estadísticas turísticas de anato. https://anato.org/compendio-estadistico/

Bañuls, A. (2017). El capital humano como factor estratégico para la competitividad del sector turístico. Cuadernos de Turismo, 19. https://revistas.um.es/turismo/article/view/13831

Berisha, A., Kutllovci, E. y Shiroka, J. (2017). Strategic Management Tools and Techniques: A Comparative Analysis of Empirical Studies. Croatian Economic Survey, 19 (1), pp. 67-99. DOI:10.15179/ces.19.1.3

Benasayag, E., Gámez, M. y Serrano, J. (2019). Un análisis de la eficiencia de municipios turísticos españoles. Cuadernos de Turismo, (43), pp. 147-168.

Brida, J., Monterubbianesi, P. y Zapata, S. (2011). Impactos del turismo sobre el crecimiento económico y el desarrollo. El caso de los principales destinos turísticos de Colombia. Turismo y Patrimonio Cultural. 9. Pp. 191-198.

Chiavenato, I. y Sapiro, A. (2016). Planejamento Estratégico: da Intenção aos Resultados (3a Edição).

Chiavenato, I. y Sapiro, A. (2017). Planeación estratégica. McGraw-Hill Interamericana.

Consejo Mundial de Turismo (2017). Rentabilidad al mercado. https://efinf.com/clipviewer/files/ef9a0b590f27d1af6c1dac170f3a8673.pdf

Cortéz, J. (2016). Indicadores financieros y económicos. Mercados y Negocios. 43 (28), pp. 227-238. https://orcid.org/0000-0002-4388-0138

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2018). DANE INFORMACIÓN ESTRATÉGICA.

Fairfield, P., Whisenant, S. y Yohn, T. (2009). La persistencia diferencial de las acumulaciones y los flujos de efectivo para los ingresos operativos futuros frente a la rentabilidad futura. Revisión de Estudios de Contabilidad, 3.

Farfán, M. (2016). Diseño de un Sistema contable de direccionamiento estratégico aplicable a las pequeñas y medianas empresas latinoamericanas. (Tesis doctoral). Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas.

Fernández, A. (2010). Dirección y planificación estratégica en las empresas y organizaciones. Ediciones Díaz de Santos.

Hribar, P. y Collins, D. (2002). Errors in estimating accruals: Implications for empirical research. Journal of Accounting research, 40(1), pp. 105-134. https://www.jstor.org/stable/3542432

Jucan, C. y. Jucan, M. (2013). Travel and tourism as a diver of economic recovery. Procedia Economics and Finance, 6, pp. 81-88. https://dj.univ-danubius.ro/index.php/JAM/article/view/622

Keyes, J. (2016). Implementing the IT balanced scorecard: Aligning IT with corporate strategy. CRC Press.

Mazaro, R. (2008). Modelos de Competitividad para Destinos Turísticos en el Marco de la Sostenibilidad. Revista de Administração Contemporânea, 12(3), pp. 14-16. https://www.scielo.br/j/rac/a/QP7YxJrNqkcLLMfZ3h8m68H/?format=pdf&lang=es

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo (MINCIT) (2018). Reportes Económicos del MICT.

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo (MINCIT) (2018). Plan Sectorial de Turismo (2018-2022): “Turismo: El propósito que nos une”. https://www.mincit.gov.co/CMSPages/GetFile.aspx?guid=2ca4ebd7-1acd-44f9-9978-4c826bab5013

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo (MINCIT) (2022). Los servicios turísticos aportarían. https://www.mincit.gov.co/prensa/noticias/turismo/servicios-turisticosaportarian-45-billones-al-pib

Niño, N., Segrelles, J., Niño Castillo, I. y Niño, J. (2015). Multifuncionalidad y turismo en el Parque Natural “El Hondo” de la comunidad valenciana, El Periplo Sustentable. 29. Pp. 34-56.

Kaplan, R. y Norton, D. (2004). Kaplan y Norton na prática. ELSEVIER Professional Publishing.

Orozco, A. (10 de octubre de 2016). Rentabilidad sobre el patrimonio neto. Muchos Ingresos Pasivos. http://www.muchosingresospasivos.com/rentabilidad-patrimonio-neto

Ortiz-Gómez, C. (2010). Los dividendos y la relación con la teoría de la agencia. :http://www.analistoads.com/2015/08/los-dividendos-y-la-teoria-de-la-agencia.html

Ouchi, W. (1995). La relación entre estructura organizativa y control organizativo. Ciencias administrativas trimestrales, 113.

Palepu, V., Helgeson, M., Molyneaux-Francis, M. y Nagaraja, S. (2019). The effects of bone microstructure on subsidence risk for ALIF, LLIF, PLIF, and TLIF spine cages. Journal of biomechanical engineering, 141(3), DOI: 10.1115/1.4042181

Perkins, M., Grey, A. y Remmers, H. (2014). What do we really mean by “Balanced Scorecard”? International Journal of Productivity and Performance Management, 63(2), pp. 148-169. DOI:10.1108/17410401111167780

Prada, J. y Armijos, D. (2016). Ciudades patrimoniales, turismo cultural y perfiles de los visitantes. Cuenca, Ecuador: Facultad de Ciencias Hospitalarias.

Rabadán-Martín, I., Aguado-Correa, F. y Padilla-Garrido, N. (2021). ¿Son los establecimientos hoteleros y de restauración fieles a las certificaciones de los sistemas de gestión de calidad? Investigaciones Turísticas, 22, pp. 277-303. DOI. https://doi.org/10.14198/INTURI2021.22.1

Ramírez, O. y Hussein, R. (2015). Análisis y diseño de un sistema basado en balanced scorecard para la gestión estratégica del Gobierno Regional. Journal of Finance and Accounting, 31(112), pp. 395-429. http://revistacientifica.fce.unam.edu.ar/index.php?option=com_content&view=article&id=251&Itemid=61

Richardson, S., Sloan, R., Soliman, M. y Tuna, I. (2005). Accrual reliability, earnings persistence, and stock prices. Journal of accounting and economics, 39 (3). https://ssrn.com/abstract=521062

Rivera, G. e Israel, S. (2013). Modelo de gestión para las empresas familiares con perspectivas de crecimiento y sostenibilidad. Revista Perspectivas, (31), pp. 87-132. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=425941261003

Romero, A. y Terán, M. (2017). Gestión e innovación del turismo en el caribe colombiano. Turismo y Sociedad, 21, pp. 87-106. DOI:https://doi.org/10.18601/01207555.n21.05.

Salcedo, A. (2013). Recuperación del Turismo en Colombia. Tesis de pregrado. Universidad Nueva Granada.https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/10873/Ensayo%20de%20Grado%20Definitivo.%20pdf?sequence=1

Scherger, V. (2015). Diagnóstico económico financiero de empresas: un enfoque desde la teoría de diagnóstico fuzzy y del balanced scorecard. (Tesis doctoral) Universitat Rovira i Virgili.

Soliman, M. (2008). El uso del análisis DuPont por parte de los participantes del mercado. The Accounting Review, 83, pp. 853. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1101981

Sumiati, S., Rofiq, A., Risanto, Y. y Yulianti, I. (2017). Encouraging Competitive Advantage of Creative Industry Using Cluster Analysis. Asia-Pacific Management and Business Application, 6(2), pp. 98-105. DOI: https://doi.org/10.21776/ub.apmba.2017.006.02.4

Trigo, L. y Arendit, E. (2007). La inestabilidad del Mercado turístico: desde la perspectiva de una agencia de viajes brasileña. Estudios y perspectivas en turismo, 16(3), pp. 323-340. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180713893004

Vásquez, C., Henao, S. y Martínez, L. (2014). Redireccionamiento estratégico para la empresa unidades móviles de salud movisalud CIA LTDA (2014-2018). (Tesis de pregrado). Universidad de La Sabana. https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/11929?locale-attribute=es

World Travel & Tourism Council (2018). Global guidelines for safe & seamless traveler journey. https://wttc.org/Portals/0/Documents/Reports/2021/SSTJ-Biometrics%20and%20Digital%20Identity%20Global%20Guidelines.pdf?ver=2021-02-27-120737-970

World Economic Forum (2019) The Travel and Tourism Competitiveness Report 2019. https://report.weforum.org/TTCR/edition-19/files/2019/09/ABOUT.pdf

Xie, H. (2001). The mispricing of abnormal accruals. The accounting review, 76(3), pp. 357-373.

Zorzona, C. y Mir, V. (2015). La empresa turística valenciana: diagnóstico estratégico y posicionamiento competitivo. Papers de Turisme, (12), pp. 11-25.
How to Cite
Chaverra Marquez, J., Arce Gisbert, M., & Chamorro Gonzalez, C. (2024). Strategic Direction (SD) and Financial Profitability of Colombian Tourism Sector Companies. Cuadernos De Contabilidad, 25. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc25.derf
Section
Artículos