Intermedial transits: the imaginary of cinema and television in Mantra
PDF (Spanish)

Keywords

Mantra
Fresán
intermediality
cinema
television

How to Cite

Intermedial transits: the imaginary of cinema and television in Mantra. (2018). Cuadernos De Literatura, 22(44). https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl22-44.tiic

Abstract

In this essay, I propose to analyze the construction of audiovisual imaginary in the novel Mantra (2001), by Argentine writer Rodrigo Fresán, identified as key work of the Latin American literature regarding the relation film-television-literature. From an intermedial perspective, whose core concepts will be introduced in the first part, I will address the forms and transits in which the cinema and television images circulate and articulate themselves in the novel. The analysis aims to identify literature as a particular area of reflection in our audiovisual and transmedial culture.

PDF (Spanish)

Bazin, André. ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp, 2006. Impreso.

Beasley-Murray, Jon. Poshegemonía: teoría política y América Latina. Buenos Aires: Paidós, 2010. Impreso.

Bellour, Raymond. L’Entre-Images: Photo. Cinéma. Vidéo. Paris: La Différence, 1990. Impreso.

Bellour, Raymond. L’Entre-Images 2: Mots, Images. Paris: P.O.L., 1999. Impreso.

Bolaño, Roberto. Amberes. Barcelona: Anagrama, 2002. Impreso.

Bolter, Jay y Richard Grusin. Remediation. Understanding New Media. Cambridge: MIT Press, 2000. Impreso.

Bongers, Wolfgang. “El cine y su llegada a Chile: conceptos y discursos”. Taller de letras 46 (2010): 151-174. Impreso.

Bongers, Wolfgang. “Literatura y cine fuera de sí: reflexiones sobre la intermedialidad en torno a Cinco metros de poemas de Carlos Oquendo de Amat”. Profundidad de campo. Des-encuentros cine-literatura en el siglo XX y XXI. Eds. Betina Keizman y Constanza Vergara. Santiago: Metales pesados, 2016. 149-162. Impreso.

Bongers, Wolfgang. “Umbrales. La escritura cinemática de Juan Emar”. Aisthesis. Revista Chilena de Investigaciones Estéticas 55 (2014): 11-28. Impreso.

Bongers, Wolfgan, María José Torrealba y Ximena Vergara, eds. Archivos i letrados. Escritos sobre cine en Chile: 1908-1940. Santiago de Chile: Cuarto Propio, 2011. Impreso.

Borge, Jason. Avances de Hollywood: crítica cinematográfica en Latinoamérica, 1915-1945. Rosario: Beatriz Viterbo, 2005. Impreso.

Bourriaud, Nicolas. Postproducción. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2012. Impreso.

Burroughs, William. La revolución electrónica. Buenos Aires: Caja Negra, 2009. Impreso.

Candia, Alexis. “Mantra: el resplandor de la araña”. Espéculo. Revista de estudios literários (2006): s/n. http://www.ucm. es/info/especulo/numero32/mantraac.html. Web.

Carlón, Mario. De lo cinematográfico a lo televisivo - Metatelevisión, lenguaje y temporalidad. Buenos Aires: La Crujía, 2006. Impreso.

Carlón, Mario. Después del fin. Una perspectiva no antropocéntrica sobre la post-tv, el post-cine y YouTube. Buenos Aires: La Crujía, 2016. Impreso.

Castells, Manuel. La Era de la Información. Vol. I, II, III. Madrid: Alianza, 2005. Impreso.

Cortázar, Julio. Rayuela. Madrid: Cátedra, 2008. Impreso.

Daney, Serge. “Como todas las viejas parejas, el cine y la televisión han terminado por parecerse”. Cine, arte del presente. Buenos Aires: Santiago Arcos, 2004. 125-129. Impreso.

Deleuze, Gilles. “¿Qué es un dispositivo?”. Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1990. 155-163. Impreso.

Didi-Huberman, Georges. Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes, Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2006. Impreso.

Foucault, Michel. “El juego de Michel Foucault”. Saber y verdad. Madrid: Ediciones de la Piqueta, 1984. 127-162. Impreso.

Fresán, Rodrigo. Esperanto. Buenos Aires: Tusquets, 1995. Impreso.

Fresán, Rodrigo. La parte inventada. Barcelona: Random House Mondadori, 2014. Impreso.

Fresán, Rodrigo. “La vocación literaria”. Historia argentina. Buenos Aires: Tusquets, 1998. 235-276. Impreso.

Fresán, Rodrigo. Mantra. Barcelona: Mondadori, 2001. Impreso.

Gárate, Miriam. “Películas de papel/crónicas de celuloide. Acerca de Joao do Rio, Alcántara Machado y Alberto Cavalcanti”. Prismas del cine latinoamericano. Ed. Wolfgang Bongers. Santiago: Cuarto Propio, 2012. 65-90. Impreso.

García Canclini, Néstor. “Arte y fronteras: De la transgresión a la postautonomía”. http://hemisphericinstitute.org/hemi/es/e-misferica-71/garcia-canclini 2010. Web.

Hepp, Andreas y Friedrich Krotz. Mediatized Worlds: Culture and Society in a Media Age. London: Palgrave, 2014. Impreso.

Higgins, Dick. Horizons. The Poetics and Theory of the Intermedia. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1983. Impreso.

Higgins, Dick. “Intermedia”. Something Else Newsletter 1 (1966): 1-6. Impreso.

Hjarvard, Stig. The mediatization of culture and society. New York: Routledge, 2013. Impreso.

La Ferla, Jorge. Cine (y) digital. Buenos Aires: Manantial, 2009. Impreso.

La Ferla, Jorge y Sofía Reynal, comps. Territorios Audiovisuales. Cine, video, televisión, documental, instalación, nuevas tecnologías, paisajes mediáticos. Buenos Aires: Libraria, 2011. Impreso.

Lillo, Mario. “Aspectos infrarrealistas en Mantra, de Rodrigo Fresán”. Taller de Letras 37 (2005): 11-21. Impreso.

Ludmer, Josefina. Aquí América Latina. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2010. Impreso.

Manovich, Lev. El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Buenos Aires: Paidós, 2006. Impreso.

Mariniello, Silvestra. “Cambiar la tabla de operación. El médium intermedial”. Acta poética 30.2 (2009): 59-85. Impreso.

Mitchell, W.J.T. Teoría de la imagen. Madrid: Akal, 2009. Impreso.

Müller, Jürgen. “Intermediality and Media Historiography in the Digital Era”. Acta Univ. Sapientiae, Film and Media Studies 2 (2010): 15- 38. http://www.acta.sapientia.ro/acta-film/C2/film2-2.pdf. Web.

Müller, Jürgen. “Intermediality revisited: Some Reflections about Basic Principles of this Axe de Pertinence”. Media Borders, Multimodality and Intermediality. Ed. Lars Elleström. New York: Palgrave Macmillan, 2010. 237-252. Impreso.

Navarro, Macarena Alejandra. “La imagen dicotómica de Ciudad de México en la novela Mantra de Rodrigo Fresán”. Revista Laboratorio 11 (2014): s/n. http://revistalaboratorio.udp.cl/num11_2014_art6_navarro. Web.

Paz Soldán, Edmundo. “Vanguardia e imaginario cinemático: Vicente Huidobro y la novela-film”. Revista Iberoamericana 198 (2002): 153-163. Impreso.

Rajewsky, Irina. “Border Talks: The Problematic Status of Media Borders in the Current Debate about Intermediality”. Media Borders, Multimodality and Intermediality. Ed. Lars Elleström. New York: Palgrave Macmillan, 2010. 51-68. Impreso.

Scolari, Carlos. Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto, 2013. Impreso.

Speranza, Graciela. Fuera de campo. Literatura y arte después de Duchamp. Barcelona: Anagrama, 2006. Impreso.

Speranza, Graciela. Manuel Puig: Después del fin de la literatura. Buenos Aires: Norma, 2000. Impreso.

Stiegler, Bernard. La técnica y el tiempo III. El tiempo del cine y la cuestión del malestar. Hondarrabia: Hiru, 2004. Impreso.

Youngblood, Gene. Expanded cinema. Boston: Dutton, 1970; Buenos Aires: Eduntref, 2012. Impreso.

Cuadernos de Literatura is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.