Modernistas, feministas y decadentes. Nuevas aproximaciones a "Salomé decapitada": el caso de Delmira Agustini
PDF (Spanish)

Keywords

Decadentismo
Nueva Mujer
Delmira Agustini
modernismo
fetichismo
feminismo
misoginia
dandi
fin de siglo
poesía
Latinoamérica
Mallarmé

How to Cite

Modernistas, feministas y decadentes. Nuevas aproximaciones a "Salomé decapitada": el caso de Delmira Agustini. (2013). Cuadernos De Literatura, 13(25), 37-60. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cualit/article/view/6330
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Los estudios más recientes sobre el decadentismo reconsideran nociones tradicionales como el clásico antagonismo entre decadentismo y positivismo científico. No obstante, lo que no suele tenerse en cuenta es la fundamental ubicación política que la ilusión decadente manejó en función de la mujer. En el presente estudio, se investigan las relaciones estrechas y contradictorias entre el concepto finisecular del decadentismo y el de la Nueva Mujer, ubicándolos también dentro del ámbito hispánico. En relación con este aspecto, se abordan los distintos estadios de la estética de Delmira Agustini -representante emblemática de la intersección entre nociones de género, estética y experimentación científico-política-, a partir de los cuales la autora logra una expresión única que suscribe, al tiempo que subvierte, el huidizo concepto de lo decadente.
PDF (Spanish)

Cuadernos de Literatura is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.